Kimlorentz Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Jeg skal bygge en ny media/fil server og lurer på hvilken type som passer best til fil deling og backup. Jeg liker ubuntu, men ikke fått fil deling på interne hdd til å fungere. Noen som kan hjelpe meg å velge den rett software til den ultimate media/fil server? Endret 17. juni 2011 av cyclo Emnetittel forbedret Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Om du ønsker noe som er enkelt å sette opp kan du se på Amahi og Freenas. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Ubuntu og Samba er en ganske enkel sak å sette opp. Det er ikke så stor forskjell på distribusjonene, så viss du er vant med Ubuntu så ville jeg ha holdt meg til den. Ett gammelt innlegg fra meg selv som viser hvordan å dele en mappe med system-config-samba (er ikke installert som standard): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1234430&view=findpost&p=15754490 Del sin server guide er også kjekk å ha: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(K)Ubuntu_server_howto Fil server seksjonen: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(K)Ubuntu_server_howto/Vanlig_filserverfunksjonalitet Finnes en del tidligere innlegg her på forumet, så ett søk etter samba, filserver o.l. bør gi en del treff. Står du fast så er det bare å spørre her, og det kommer nok ett svar innen rimelig kort tid Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Bruker unRAID, funker fett Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Har kjøpt Windows Home Server 2011 og den fungerer akkurat slik som jeg vil ha det +++. Lenke til kommentar
Bilael Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Huff... Finnes det en god grunn for å velge MS fremfor GNU/Linux til et slikt formål? Endret 31. august 2011 av Bilael Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Tja, Samba er vel litt vanskelig for en del. Lenke til kommentar
Bilael Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Joa, litt kronglete første gang kanskje. Men vil si det er verdt å bruke en time eller tre på å lære seg å sette opp samba fremfor å kaste bort penger på Windows server; heller bruk penger på noe mer fornuftig. Lenke til kommentar
Kimlorentz Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 for seint nå, den er oppe og går som det synger. Men WHS er også noe vanskelig når det kommer til php støtte, sliter litt der(installasjons problemer). Det var Linux lett. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Vil påstå FreeNAS/Amahi kicker assen til WHS any day any time! Men om du har funnet en annen løsning som passer for deg er det supert Endret 3. september 2011 av Kaptein... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå