Gå til innhold

Går det bra å kjøre dual xp? stabilitet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er ikke så stødig i engelsk.

Men hva vil dette si.

kan man putte to cpu'er på et hk? det er det jo ikke plass til.

Eller deler den ene cpu'en seg i to slik at det kan jobbes med to forskjellige prosesser samtidig uten å tape cpu-kraft.

en kort forklaring ville jeg satt stoor pris på.

Dette må være midt i blinken for meg som driver litt med musikk laging og ofte trenger litt extra cpu kraft når jeg har flere programmer i gang samtidig.

Lenke til kommentar

det er noen hk som har palss til 2 cpuer.. men med 2 cpuer vil det ikke si att hvis du har 2 cpuer på 2ghz så får du 4 ghz.. men 2 cpuer kan gjøre 2 oppgaver likt hver fortere.. men når kun en oppgave blir gjort så merker en ingenting.. vel jeg er ikke så flink til å forklare akkurat.. men

Lenke til kommentar

Det finnes hovedkort som bruker 2CPUèr. Såkalt SMP. Det er få spill som dar nytte av dette ,men Q3 klarer det og da regner jeg med at motoren også klarer det og dermed vil du tjene litt der, _MEN_ :

AMD761 som er et DUAL HK er gammel og tregt. Søk på google etter AMD761. Og muligens Aeging så finner du ut at det ikke er noe for fremtiden. DualCPU er ikke så mye raskere heller. (når det var i skuddet)

Et nytt system med Nforce2 og FSB på 230-240 er et MYE bedre alternativ idag.

Lenke til kommentar

FlerCPU er vel stort sett kun en fordel i servere, som denne personen skulle bruke maskinen til. Som nevnt må applikasjoner + OS takler flere CPUer og skal man ha en ordentlig/bra løsning koster det penger. Fordelen med dual/fler CPU er regnekraft og som en sa; slike maskiner takler også flere krevende operasjoner samtidig.

Pr i dag er det vel dual Xeon (P4/P3) som er vanligst i kraftige arbeidstasjoner og mindre servere. Større servere har flere CPUer og de kraftigste kommer med Itanium 64bit CPUer(og noen muligsens med Opteron fra AMD).. Men ingen av disse er optimaslisert for spill, så for vanlige dødelige er P4 med HT det nærmeste man kommer dual CPU, men også HT har sine up and downs.

Lenke til kommentar

Men for å svare på det trådstarteren spurte om (hint, hint), så skal bruk av 2x XP ikke gi dårligere stabilitet enn 2x MP dersom moddingen er gjort bra. (At kobblingen mellom bridge 5 som du må lage er bra nok). Det er ingen fysiske forskjeller på på XP og MP, men MP går gjennom flere tester, og feilprosenten på disse er nok lavere enn på XP. Jeg hørte også rykter om at MP prosessorer kjører på lavere hastighet enn det en tilsvarende XP prosessor kjører på, for at den skal være kaldere og mer stabil. (Altså en XP 1800+ kan være fysisk lik en MP 1600+) Dette ryktet har jeg ikke fått bekreftet, men jeg har heller ikke lett etter svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...