Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan velge forsterker i forhold til høyttalere?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet at dette må ha blitt spurt tusen av ganger, men mitt raske google søk fant ingen ting om det :p

Jeg har tenkt å kjøpe 2 slike sett til bilen min: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6884&katid=648&mid=m436&id=&vn=736

Og lurer på hva jeg bør se etter i en forsterker? den må jo være 4-kanals, 4 ohm, men hva annet?

Skal man bare "mache" RMS watten i høyttalerene og forskterker utgangene? Og hva har watt maks å si i denne sammenhengen? :p

Takk for svar : D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Infinity's “True Four Ohm” Impedanse teknologi optimaliserer utgangseffekten. Disse høyttalerne er konstruert med 2,7 Ohm, og sammen med høyttalerledningene gir dette en faktisk 4-ohm belastning slik at du får best mulig ytelse.

Er det bare meg eller er det noen som blander resistans og impedans her?

Lenke til kommentar

Max watt har ingen ting å si, det er følsomheten og rms watt du skal se på, og følsomheten er i grunn det viktigste. En god 4 kanals forsterker på 4x75 watt rms er fin fin til de høyttalerene. Nå som det er tilbud, så er det ikke noe å lure på, http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/audison-lrx-45-4x75w-rms

Men, jeg hadde valgt noen andre høyttalere i steden, disse feks: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=9994&katid=648&mid=m436&id=&vn=736

Eller disse: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=7766&katid=648&mid=m436&id=&vn=736

Også ville jeg kjøpt det en annen plass enn hos bilradio"spesialisten"

Lenke til kommentar

Aha, jeg skjønner, men hvorfor anberfaler du de andre høyttalerene? de har jo mindre watt rms, som vil spille dårligrere? Jeg er ute etter noe som det er trykk i og ikke er større enn 5 1/4" ; D

Jeg trodde ikke jeg blandet resistans og impedans, men 2.7ohm + 1.3ohm kabel? = 4 ohm belastning. så jeg trenger 4 ohm's forsterker? :p

Lenke til kommentar

Jeg trodde ikke jeg blandet resistans og impedans, men 2.7ohm + 1.3ohm kabel? = 4 ohm belastning. så jeg trenger 4 ohm's forsterker? :p

1,3 ohm resistans + 2,7 ohm impedans er ikke lik 4 ohm impedans som forsterkeren er ment å drive.

Hvis noen har målt spolen med et ohm-meter og funnet ut at den er 2,7 ohm så har det ingen relasjon med impedansen et signal vil møte i spolen da veksel- og likespenning opplever en spole helt forskjellig.

Lenke til kommentar

Aha, jeg skjønner, men hvorfor anberfaler du de andre høyttalerene? de har jo mindre watt rms, som vil spille dårligrere? Jeg er ute etter noe som det er trykk i og ikke er større enn 5 1/4" ; D

Jeg anbefaler de fordi de er minst like bra og låter veldig fint. Men hvis du kun er ute etter å spille så høyt som mulig, og ikke bryr deg så mye om hvordan det låter, så er ingen av disse noe for deg, heller ikke infinity settet. Noe sier meg at du skal montere dette i orginalfestene, og da er det sjelden det blir optimalt uansett hva du putter inn der....

Har du mulighet til å modifisere litt, og klemme inn 6" og 4" så kan jeg anbefale deg noe som virkelig spiller høyt.

Som sagt tidligere, så har ikke watt så mye å si, det er følsomheten som teller. Det optimale hadde vært en stor høyttalere med 120+db og 5w rms, da hadde du ikke trengt ekstra forsterker, og du kunne spillt så det gjorde vondt i ørene. Så glem watt, og se på følsomheten, jo høyere jo bedre... Også kjøper du forsterker som passer til høyttalerene etterpå ;)

Lenke til kommentar

Okei, jeg skjønner den. Ja dette er ment for de originale festene, men jeg kan ikke utvide til 6" (jeg måtte til å kutte i metall da jeg satte i de 5 1/4" som jeg har i nå, fordi de var så breie)

Jeg har ads-høyttalere som er 5 1/4" i nå men tingen er at de har så lite trøkk. De spiller klarere enn noen andre høyttalere jeg har hatt, men synes de er så "svake". Med en gang jeg gnur på med forsterkeren så vrenger de bare : /

Så jeg tenkte å sette i noen med mere "kraft" i og gjemme to av ads-høyttalerene bak armlenet bak eller noe sånt ;) Men har dere noen anbefalinger for hva jeg kan bruke da?

Tilbake til infinity høyttalerene. Jeg vet ikke om jeg skjønner dette helt, men er det ikke slik:

Altså Impedans er jo summen av reaktans og resistans. Og reaktans er enten kapasitans eller induktans. I dette tilfellet er det Induktans fordi det er snakk om spolen i høyttaleren. Og det står at reaktansen er 2.7ohm (dette er høyttaleren). Og når de sier at høyttaler kabelen gjør at det blir 4 ohm? : O så må jo det være resistansen i kabelen. Impedans = 2.7ohm (reaktans) + 1.3 ohm (resistans). Derfor bør man ha 4 ohm forsterker til disse høyttalerene?

Dette tror jeg ble feil :p men jeg er nysgjerrig på hva de mener med det, fordi de kaller den "Infinity's True Four Ohm" så vær så snill og prøv å forklar meg det X )

takk for responsen : )

Endret av steff1232145
Lenke til kommentar

Tror du bare skal glemme det der først som sist... dessuten så forandre en høyttalers impedans seg hele tiden når den er i bruk. Poenget er å ikke komme UNDER 2ohm, for det liker ikke de fleste stereo forsterkere.

Mulig du har skrevet det her tidligere, men åssen bil har du??

De A/D/S høyttalerene kan du bare kaste, for de er ikke verdt en dritt. At de ikke spiller bra er ikke så rart.

Det er heller ikke så rart at det ikke blir noe særlig trøkk av dette, da du monterer disse i et hull i dørene, som er alt annet en tette, og i en blekkplate som sikkert beveger seg nesten like mye som membranen på høyttaleren. Du bør se på muligheten til å få inn noe mdf for å feste høyttalerene, og dempe dørene så mye som mulig. Dempematter vil også tette endel av hullene som er rund om kring i dørene ;)

Lenke til kommentar

hehe, okei.

Jeg har en volvo 740 gl...

Ja synes de ads høyttalerene var noe dritt. Men de spilte utrolig klart uten noe særlig bass, men ellers faila de bare... Jeg har forsøkt å tette baksiden av høyttaleren med demper materiale fra biltema ;) men jeg vet ikke om dette ble så vellykka :p

Så har noen anbefalinger til hvilke høyttalere jeg kan bruke ;) jeg trenger 4stk 5 1/4". det kan også være komponentsett for å gjemme noen diskanter blir nok ikke noe problem. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...