Gå til innhold

Ville Kong Edward VIII blitt skutt?


Anbefalte innlegg

Dersom kong Edward VIII ikke hadd vært villig til å abdisere fra tronen, men hadde fortsatt å forsyne Hitler med britisk militær strategi under beskyttelse av grunnloven, hva ville den britiske regjeringen gjort for å løse problemet? Det er ikke juridisk mulig for det britiske folket å kaste kongen sin. Hadde Churchill sørget for å få ham skutt på en eller annen måte? Sagt at det var en tysk agent?

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først vil jeg gjerne ha dokumentasjon på at det var derfor han abdiserte... Ettersom historiebøkene skriver at han abdiserte pga sitt ønske om å gifte seg med en fraskilt kvinne...

En konstitusjonell krise oppstod i november 1936 da Edvard ønsket å gifte seg med den amerikanske Wallis Simpson som hadde vært gift to ganger tidligere. Som fraskilt var det uakseptabelt at hun kunne bli dronning. Den 11. desember 1936 abdiserte Edvard og flyttet til Frankrike. Den 8. mars 1937 fikk han av sin bror og etterfølger, Georg VI av Storbritannia, tittelen Hertug av Windsor (Duke of Windsor), en tittel som gikk i graven med ham. Edvard og Mrs Simpson giftet seg den 3. juni 1937 i en privat seremoni nær Tours i Frankrike.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Edvard_VIII_av_Storbritannia

Lenke til kommentar

Først vil jeg gjerne ha dokumentasjon på at det var derfor han abdiserte... Ettersom historiebøkene skriver at han abdiserte pga sitt ønske om å gifte seg med en fraskilt kvinne...

En konstitusjonell krise oppstod i november 1936 da Edvard ønsket å gifte seg med den amerikanske Wallis Simpson som hadde vært gift to ganger tidligere. Som fraskilt var det uakseptabelt at hun kunne bli dronning. Den 11. desember 1936 abdiserte Edvard og flyttet til Frankrike. Den 8. mars 1937 fikk han av sin bror og etterfølger, Georg VI av Storbritannia, tittelen Hertug av Windsor (Duke of Windsor), en tittel som gikk i graven med ham. Edvard og Mrs Simpson giftet seg den 3. juni 1937 i en privat seremoni nær Tours i Frankrike.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Edvard_VIII_av_Storbritannia

 

http://www.nrk.no/informasjon/pressetjenesten/programoversikt/?p_otr_prog_id=KOID20009009&p_otr_sendedato=20100522&p_otr_anntid=22.10&p_otr_kanal=NRK1&p_knapp=Omtale

 

Wikipedia har vært forbausende trege på dette temaet :dontgetit:

Lenke til kommentar

Lukk øynene dine og forestill deg at NRK ikke bullshitter. Jeg var aldri ute etter å diskutere historiske fakta i denne tråden, men å gjøre et tankeeksperiment. Hva hadde den britiske regjeringen gjort for å stoppe kjeften på Edward hvis han ikke vist seg villig til å abdisere? Personlig, så tror jeg den egentlige grunnen bak abdikasjonen var at han fryktet for livet sitt.

Lenke til kommentar

Nja, jeg tror nok ikke han direkte fryktet for livet sitt. Han var ennå ikke noen forræder i 1936, da han abdiserte, siden krigen ennå ikke var brutt ut.

 

Men at kjærlighet var den eneste grunnen høres heller ikke helt sannsynlig ut. Vil tippe at det ble vanskelig for ham å sitte på tronen når han både gjorde seg upopulær ved det kontroversielle giftemålet, samtidig som han var fundamentalt uenig i politikken landet hans førte.

Lenke til kommentar

Jeg tror han hadde blitt nødt til å abisere eller avsatt med makt

 

Men hvilken makt? Nøyaktig hvordan? Som sagt, å gjøre det på lovlig vis er umulig. Storbritannia hadde den gangen, akkurat som i dag, et rettsvesen som er uavhengig av styresmaktene.

 

Han var ennå ikke noen forræder i 1936, da han abdiserte, siden krigen ennå ikke var brutt ut.

 

:wallbash:

 

Der rettet jeg på en av mine godt inngrodde vrangforestillinger.

 

Edward VIII var kun et eksempel for å demonstrere selve problemstillingen... men nå hører vel tråden mer hjemme i jus? Uansett - forutsatt at han satt med makten frem til krigen, og forutsatt at han likte å flørte med naziledelsen, ville regjeringen hatt noe annet valg enn å henrette ham?

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Det er jo mange eksempler på at statsledere er blitt avsatt opp gjennom tiden uten at rettsvesenet har vært innblandet.

 

Si feks. at han hadde blitt så upopulær at hæren hadde nektet å bevokte ham og folk begynner å demonstrere utenfor Buckingham Palace. Plutselig står hjemmet hans ubevoktet, med en rasende menneskemengde utenfor. Tipper han til slutt ikke ville hatt noe valg.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...