Gå til innhold

Den læremessige dimensjonen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kommet opp i religion (3VGS) og kunne hatt bruk for noen stikkord/råd til hva jeg bør ha med. Oppgaven er å diskutere de sentrale trekkene i den læremessige dimensjonen til kristendommen. Og vise at den læremessige dim. kan komme til uttrykk gjennom den estetiske dim.

Sålangt har jeg skrevet svært mye om frelseshistorien da jeg mener at det meste kan forklares gjennom denne (svært sentral i den læremessige dimensjonen). Men jeg står litt fast på hva jeg skal gjøre videre. Hvilke andre ting kan gå under den læremessige dim?

Jeg har forresten knyttet estetiske ting som musikk og kirkebygninger oppmot læren (frelseshistorien).

Totalt varer også frelseshistorie-pratet mitt i over 5 minutter. Er dette kanskje litt mye om akkurat den? (det tar tid å gå igjennom den:S)

Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg på vei:)

-Even

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gah nå er det jævli (unnskyld språkbruken) lenge siden jeg har hatt livssyn, men slik jeg husker det har ulike folk definert flere ulike dimensjoner av religion. Så jeg måtte lete opp pensum for religion 3vgs.

Pensum definerer det slik:

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

• presentere og drøfte ulike dimensjoner ved religionene: lære, myter og fortellinger, ritualer, opplevelser, etikk, sosial organisering, kunst og materielle uttrykk

Oppgaven din høres ut som at du skal kunne bringe fram sentrale elementer i den kristene lære og hvordan denne kommer til uttrykk i kunst og materielle ting.

mitt tips til deg derfor er å beholde det overordnete bilde. Ikke fokuser for mye på et element som du muligens tenker å gjøre iht frelses historien. Pensum og oppgaven din legger opp til at løsningen er plenumsbasert. mao du skal kunen presentere flere ting og ikke bare et element.

frelse er et sentralt begrep ja, men det er også treenigheten, monoteismen og jesu kristus. Den aller største vil noen faktisk si at er læren om jesu kristus. ordet kristen betyr jo av kristus. Men igjen ikke heng deg for mye opp i en ting. fokuser på helhets bildet. Beskriv hva disse 4 delene av den kristne lære er og så vis hvordan disse kommer til uttrykk igjennom kristendommen.

du kan også nevne at det finnes ulike teologiske tolkninger av kristendommens lære og dette har igjen påvirket oss til å utvikle ulike trossamfunn innen kristendommen. Du kan velge å fokusere på ting som det er enighet om i store deler av kristendommen eller ikke.

Frelse vil nok være noe av det enkleste å gå dypt inn i. Dg kan være viktig å vise at ulike tolkninger av dens betydning har gitt uttrykk for ulik estetisk tolkning. Som mellom katolikkene, protestantene, lutheranerne, ortodoks etc etc etc.

den ortodokse vs den katolske ville kunne være en god basis å vise ikke bare hvordan kristen lære får estetisk uttrykk, men også hvordan ulike tolkninger av læren gir seg uttrykk i det estetiske.

Blant annet opp mot den ortodokse kirkes bruk av ikoner.

her er det mye å ta av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...