Thoraxxx Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Jeg har en Fiat Marea Weekend fra 2001. Den går fint og greit, men har problem med gir og clutch. Den har alltid vært litt hard å gire, og clutchen har alltid måtte presses helt inn (dvs clutchen funker ikke før du har tatt den 3/4 inn) før den virker. I det siste har spesielt reverse og 2 gir vært problematisk å gire til når bilen er varm da den slår i gir og "bommer". Er giret eller clutchen gåen, eller er det noe annet man kan gjøre? Clutchen har vært byttet en gang. Reverse har lenge vært vanskelig. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Jeg har en Fiat Marea Weekend fra 2001. Den går fint og greit, men har problem med gir og clutch. Den har alltid vært litt hard å gire, og clutchen har alltid måtte presses helt inn (dvs clutchen funker ikke før du har tatt den 3/4 inn) før den virker. I det siste har spesielt reverse og 2 gir vært problematisk å gire til når bilen er varm da den slår i gir og "bommer". Er giret eller clutchen gåen, eller er det noe annet man kan gjøre? Clutchen har vært byttet en gang. Reverse har lenge vært vanskelig. Det enkleste du gjør, er å bytte olje på girkassen, for å sjekke om det kan hjelpe. På problem-kasser som denne, vil jeg sterkt anbefale å benytte Royal Purple olje, som jeg har brukt med hell på flere trøblete motorer/girkasser, med utmerket resultat. Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 Jeg har en Fiat Marea Weekend fra 2001. Den går fint og greit, men har problem med gir og clutch. Den har alltid vært litt hard å gire, og clutchen har alltid måtte presses helt inn (dvs clutchen funker ikke før du har tatt den 3/4 inn) før den virker. I det siste har spesielt reverse og 2 gir vært problematisk å gire til når bilen er varm da den slår i gir og "bommer". Er giret eller clutchen gåen, eller er det noe annet man kan gjøre? Clutchen har vært byttet en gang. Reverse har lenge vært vanskelig. Det enkleste du gjør, er å bytte olje på girkassen, for å sjekke om det kan hjelpe. På problem-kasser som denne, vil jeg sterkt anbefale å benytte Royal Purple olje, som jeg har brukt med hell på flere trøblete motorer/girkasser, med utmerket resultat. Takker for svar! Vil det da trolig hjelpe litt når man bytter olje? I tillegg lurer jeg på den clutchen. Føler at det er noe som kunne vært gjort så jeg slapp å trykke den så langt inn for å få til å gire. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Umulig å svare skikkelig på, uten å prøve den. Ta deg en tur til verksted for å få det sjekket ut. Men treghet med å få den inn/ut av gir vil oftest bedres dramatisk med en _god_ olje. Har vært borti girkasser som var helt jæ¤"¤ treg å få i enkelte gir, uten at jeg kunne se noen umiddelbar feil. Byttet olje til denne RP-oljen, og den var umiddelbart noe bedre, og etter noen timers kjøring omtrent som ny. Så ja, jeg anbefaler et oljebytte, uansett. Men er det feil på kløtsjen, vil ikke ny olje hjelpe. Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Umulig å svare skikkelig på, uten å prøve den. Ta deg en tur til verksted for å få det sjekket ut. Men treghet med å få den inn/ut av gir vil oftest bedres dramatisk med en _god_ olje. Har vært borti girkasser som var helt jæ¤"¤ treg å få i enkelte gir, uten at jeg kunne se noen umiddelbar feil. Byttet olje til denne RP-oljen, og den var umiddelbart noe bedre, og etter noen timers kjøring omtrent som ny. Så ja, jeg anbefaler et oljebytte, uansett. Men er det feil på kløtsjen, vil ikke ny olje hjelpe. Tusen takk! Da skal jeg prøve det ut. Drar også til et verksted - men de tar litt for sjekken og :/ Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Slitsomt når du må trykke clutchen helt inn med tå-spissen for og få løst ut. Det pleier og være en justeringssak eller kanskje luft i hydralikken. Er det noe mekanisk feil inni clutchen er det trykkplata mest sannsynlig. Er ikke alle som bytter den ved clutch skift(!). Jeg hadde sjekka med verksted først før du begynner med oljeprosjekt. Det kan være en simpel sak selvom det er en Fiat. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Girkasser som fungerer ved lav temperatur og blir dårlige ved høg temperatur skyldes ofte av Viscositeten på oljen blir så lav når den er høg at den ikkje klarer og kjøle/smøre riktig og du får derfor utslag i girkassen som tilsier at den blir vannskelig og gire. Du burde skifte oljen på intervallen som sikkert ikkje er så langt i mellom dryge 60k er vell en heilt vanlig intervall for giroljen. Lenke til kommentar
Thoraxxx Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 Slitsomt når du må trykke clutchen helt inn med tå-spissen for og få løst ut. Det pleier og være en justeringssak eller kanskje luft i hydralikken. Er det noe mekanisk feil inni clutchen er det trykkplata mest sannsynlig. Er ikke alle som bytter den ved clutch skift(!). Jeg hadde sjekka med verksted først før du begynner med oljeprosjekt. Det kan være en simpel sak selvom det er en Fiat. Haha Ja det er nok et poeng. Deretter Priim kan jeg virkelig vurdere girolje. Men det virker for meg som om clutchen må byttes. Selve pedalen er jo stram, men clutchen tar dårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå