Gå til innhold

Kan sjefen min gjøre dette mot meg?

Anbefalte innlegg

Hei,

Sjefen min er skikkelig idiot og jeg lurer på om det hun gjør er riktig av henne? Når jeg startet fikk jeg beskjed om at det var en 10% stilling, jeg skulle kun jobbe annenhver søndag. Senere har jeg sagt ja til å jobbe fast hver tirsdag og. I tillegg spør hun meg om å jobbe noen ekstra vakter og, det er jo helt greit det, men når jeg ikke kan blir hun sur på meg og spør hvorfor jeg i det hele tatt tok jobben hvis jeg ikke kan jobbe.

Forrige uke sendte hun meg melding og sa jeg ikke trengte å jobbe den faste søndagen min i pinsehelgen, siden hun alt hadde nok folk på jobb da, hun spurte om jeg ønsket å jobbe søndagen 5. juni istedenfor, men det hadde jeg ikke mulighet til så jeg takket nei. I dag ringte hun meg og lurte på om jeg kunne jobbe noe ekstra fremover, men jeg sa at jeg ikke kunne siden jeg skulle på hyttetur. Så sa hun at jeg ikke skulle glemme at jeg skulle jobbe søndagen. Kan hun kreve meg til å jobbe den søndagen selv om hun alt har latt meg få fri? Har tekstmeldingen som "bevis".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke vits å ha en jobb, om du overhode ikke kan jobbe når de trenger deg. Selvfølgelig skal ikke du stå til disposisjon hele tiden, men hvis du alltid sier nei - gir jo dette et inntrykk til sjefen om at du ikke har lyst å tjene penger, og dermed ikke vil la deg jobbe mye.

Man følger ikke en arbeidskontrakt mtp. den 10% stillingen som du nevner, noen ganger kan det bli mer, noen ganger mindre. Det er en grunn til at du jobber deltid, og ikke heltid. Hun regner vel med deg som ekstrahjelp, og som det ligger i ordet - vil hun hente deg inn når det trengs ekstra hjelp.

Jeg har selv deltidsjobb, og har måtte bryte avtaler ved enkelte anledninger pga. sjefen spør om jeg kan jobbe, du gir et godt inntrykk ved å takke ja til å jobbe når sjefen spør, istedenfor at du "aldri" kan.

Lenke til kommentar

Selv om man bør stille opp så mye man kan for å gjøre et godt inntrykk, må også sjefer forholde seg til hva de har sagt.

Om du først får beskjed om du ikke trengs på jobb, så er det ikke fair å bli straffet for å ha lagt andre planer.

Til TS: Det du bør gjøre er å få en skikkelig arbeidskontrakt. Om du begynte med 10% som bare dekket søndagene, men det viser seg at du er i tillegg tilkallingsvakt er det viktig at du har en kontrakt som også beskriver dette. Den kan inkluderer ting som hvor lang tid i forveien du skal varlses, hvilke vakter det er forventet at du tar o.l.

Hvis det viser seg at du bare ønsker 10% (altså kun søndager), mens sjefen ønsker tilkallingsvakt - er det jo et greit tegn på at du bør finne en annen jobb :)

Man følger ikke en arbeidskontrakt mtp. den 10% stillingen som du nevner, noen ganger kan det bli mer, noen ganger mindre. Det er en grunn til at du jobber deltid, og ikke heltid. Hun regner vel med deg som ekstrahjelp, og som det ligger i ordet - vil hun hente deg inn når det trengs ekstra hjelp.

Om du tror du er pliktet til å jobbe mer enn det arbeidskontrakten sier, så tar du feil. Selv om arbeidskontrakten er på 1% stiling... Det kan gi et godt inntrykk, men du skader bare din egen posisjon om du ikke får dine ansvar og rettigheter satt på papiret.

I din situasjon kan du ende opp med en attest som sier f.eks. 10% stilling (jmf kontrakten), mens du i realiteten har jobbet 40% fordi du har tatt ekstravakter... Er mye bedre å bite seg i de 10 minuttene med sjefen som det tar å lage ny kontrakt :)

Lenke til kommentar

Det er jo ikke vits å ha en jobb, om du overhode ikke kan jobbe når de trenger deg. Selvfølgelig skal ikke du stå til disposisjon hele tiden, men hvis du alltid sier nei - gir jo dette et inntrykk til sjefen om at du ikke har lyst å tjene penger, og dermed ikke vil la deg jobbe mye.

Jeg har selv deltidsjobb, og har måtte bryte avtaler ved enkelte anledninger pga. sjefen spør om jeg kan jobbe, du gir et godt inntrykk ved å takke ja til å jobbe når sjefen spør, istedenfor at du "aldri" kan.

Tror du må lære deg litt over arbeidsregler før du uttaler deg, en arbeidsgiver kan ikke bare gjør det han har lyst til fordi det passer han fint.

Her er reglene for arbeidsplan

§ 10-3. Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#10-3

Lenke til kommentar

SM vet ikke hva han snakker om. Grunnen til at jeg spør om du har arbeidskontrakt eller ikke er fordi dette er det første arbeidstilsynet spør om når de er ute på kontroll

du trenger / ønsker kanskje ikke å legge utdypende info om din arbeidskontrakter/arbeidsforhold her, men jeg vil anbefalle deg å ringe LO sommerpatruljen for evt spørsmål rundt hva som er OK eller ikke (nr og e-post står i linken)

http://www.lo.no/LOs-Sommerpatrulje/RETTIGHETER-amp-PLIKTER/

Lenke til kommentar

Mulig jeg var litt på bærtur, og det beklager jeg. Men arbeidskontrakt må man ha, selvfølgelig. Men det jeg sier er at iallefall MIN opplevelse som deltidsansatt, er at det noen ganger kan bli mer jobb enn arbeidskontrakten forteller, så da gjør sjefen min et brudd på kontrakten da?

Lenke til kommentar

En kan ikke tvinge en ansatt til å jobbe når det er utenfor fastsatt arbeidskontrakt, han kan spørre og få ett ja men om ansatt ikke kan er det ikke lov å tvinge en. Samt at en ansatt har rett til arbeidsplan i god tid før avtalt arbeid, så en sjef kan ikke ringe natt tirsdag og be han jobbe onsdag morgen (kan jo si ja), men i utgangspunktet kreves det arbeidsplan i god tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...