Gå til innhold

Prosessorvifte på gaming pc; PLEASE HJELP!

Anbefalte innlegg

Hey! Registrerte meg her nå fordi jeg har et problem med min nye, selvbygde gaming pcen min. (sorry hvis spm. mitt ikke passer perfekt inn i dette emnet)

Vil først si at jeg er noob på dette og at jeg hadde satt pris på om dere ikke svarte i avanserte forkortelser osv (:

UANSETT: For et par tre måneders tid siden kjøpte jeg pc deler til sammen 6000 kroner på komplett.no. En fyr jeg kjenner satt sammen pcen for meg ( er ganske sikker på at han vet hva han gjør)

Dette er hva jeg kjøpte:

2 ASUS M4A88TD-V EVO/USB3, Socket-AM3

ATX, AMD880G+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, VGA, DVI

1.00

352067 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3

1.00

593202 Cooler Master GX 650W PSU

ATX 12V V2.31, 80 Plus, Standard, 2x 6+2pin PCIe,

1.00

573264 Samsung DVD±RW burner, SH-S223C

22x DVD, DVDRAM, SATA, Black, Bulk

1.00

613681 Sapphire Radeon HD 6850 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 775MH

1.00

518692 AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

1.00

496258 Samsung SpinPoint F3 1TB

7200RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 32MB Cache, 8.9ms

1.00

451753 CM Storm Scout Midi Tower Sort

Problemet mitt nå er etter ca. 1-2 måneder vanlig kjøreing av pcen, er uutholdelig bråk fra en vifte inni pcen. Det høres akkurat ut som enj slags automatisk sag, og det høres aboslutt ikke riktig ut.

Jeg tok med pcen ned til han som bygde den og de fant ut at de trodde det var prosessorvifta, og ikke vifta i tårnet som jeg trodde. Det er en liten sjanse for at det er vifta på skjermkortet som lager lyden, men dette var noe han ikke trodde. Lyden forsvinner litt når jeg klemmer inn på siden av tårnet der denne prosessorvifta sitter. Imidlertidig virker det rart at vifte går så "fort" som den gjør siden hovedvifta i pcen bare kjører på 21 % som oftest. Jeg har stilt den opp til femti men det fører ikke alltid til nok temperatur sekning til å få prosessorvifta til å holde kjeft.

Jeg har prøvd å fiske problemet med en BIOS oppdatering, uten hell (aner ikke hva BIOS er, men kompisen oppdaterte for meg xD )

Problemet oppstår forresten siden det blir for varmt inni pcen. Noen ganger kan den nå helt opp til 55 grader eller noe før den begynner å bråke, men det som er så rart er at den noen ganger begynner å bråke på 43 grader osv. Dette er forreste mest aktuellt når jeg kjører så og si hvilket som helst spill, men har også hendt når jeg browser eller streamer filmer. Det virker som om temperaturen i rommet har mye og si for jeg har åpned binduet på rommet slik at det ble grisekald her inne, og det hjalp. Problemet er jo at jeg ikke har spesielt lyst til å spille så mye på dataens premisser at jeg må fryse når jeg spiller. Desuten er det nå sommer og "vindu-metoden" funger ikke lenger fordi det er for varmt.

Så jeg lurer på:

*tror dere at det kan være en feilvare ifra Komplett siden vifta bla. lager midre lyd når jeg klemmer på visse områder? Dette vil jo kanskje tyde på at noe ligger i klem?

*finnes det programmer som jeg trygt kan bruke (uten å skade eller sette ned levetiden på Datan) som styrer prosessorviftas prosentandel osv osv

*Kan det være noe annet galt med noe andre deler av pcen som kan være årsaken til problemet? Kan det simpelthen være at jeg har for dårlig prosessorvifte til å dra mitt systrem?

Tusen takk hvis du leste gjennom, trenger virkelig hjelp med dette. Vær så snill å kommenter hvis du tror du kan bidra (: pcen er stasjonær.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...