Gå til innhold

første kjøre time (moped) katastrofe! :(


Anbefalte innlegg

hei, hadde nettopp min første kjøre time :thumbup:

trodde jeg skulle klare meg godt fordi jeg var blant de beste i grunnkurset, moped teorien og moped praktisk kjøring. :)

 

før vi fikk ut å kjøre fikk vi ta en teori prøve, fikk 2 feil.

fikk på forhånd vite at kjørelæreren min var ganske sur, men de skulle gå greit tenkte jeg... noe jeg tok fulltendig feil i!

jeg gjorde 2 store feil etter min mening, begge var i på veier uten noen biler i nærheten heldigvis. kjørte på rødt ly og kom inn i feil kjørefelt :hmm::nei::hmm::nei:

dette er noe jeg blir ekstremt flau over og skjøner ikke helt hva jeg tenkte på når jeg gjorde det, men disse to feilen var i starten i kjøretimen. utover kjøretimen gjorde ikke jeg bare mange feil i følge han, men de 2 andre som jeg kjørte med også. noe jeg tror egentlig kjøre læreren har skylden i, for i starten fikk jeg kjeft for noe jeg egentlig ikke helt skjønnte (tror jeg kjørte feil)

resten av turen virket han grinete og sur. noe som ihverall gjorde meg stresset og usikker. det at det han a gjennom walkitalking var meget utdydelig og vanskelig å få me seg gjorde ikke det ikke bedre heller :nei:

under turen sa han blant annet at 3 åringer kunne kjøre bedre enn oss, at dette ikke var noen barnehage, av alle elever han hadde kjørt med var vi de dårligste ... osv. :cry:

 

så vi vi tok en lang stopp der vi snakket ut om alt, jeg sa hva jeg syntes og kjeftingen hans og det virket som han forsto. så vi tok et 5mineutt der vi han prøvde å få oss til å tenke på andre ting. og etterpå gikk alt mye bedre, den siste havltimen av turen syntes jeg det var store forbedringer siden starten!

 

når timen var ferdig tok han en prat med oss, der han blant annet fortalte at vi ikke kunne få ta teoriprøven hvis vi kjørte så dårli neste kjøretime! dette kom som et sjokk for meg! han syntes vi kjørte så dårlig at han ikke vil la oss ta teori prøven, og det er der jeg ikke skjønner noe. for på grunn kurs og moped teorien fikk vi klar beskjed om at vi bare skulle ha 2 dager med kjøring og når de var ferdig kunne vi ta teori prøven. og at du ikke måtte få godkjent den kjøringen på vei...

kjørelæreren min begynnte å snakke om eksta timer til 1500 kr! :ohmy:

 

etter denne kjøre timen har jeg mistett all tro på meg selv. og jeg tenkte igjennom om jeg virkelig ville kjøre opp til moped. neste kjøre time er om ca 2 uker, og da skal vi på langtur. og kjøre læreren jeg får da er beryktet for å være sur, pirkete på alt og kjefte! folk har fortalt meg at hun skriker i walkitalikien for n liten feil :ermm:

 

hva skal jeg gjøre? vi i kjøre gruppen snakke litt etterpå og mente vi kjørte bra. pappa har sakt at han ikke har rett til å ikke la oss ta teori prøven etter at vi har gjennomført kjøreturene, har han det? jeg mener at vi kjørte like bra som alle de andre gruppene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det den eneste kjøreskolen i området du bor i? Kanskje prøve en annen, hvis du har mulighet til det?

 

Mine 2 cent vil være å drite i mopedlappen og heller spare sammen til Kl.B :)

 

Edit: Ganske alvorlig å kjøre på rødt og ligge i feil kjørefelt ja.

Endret av Hotel Papa Echo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det den eneste kjøreskolen i området du bor i? Kanskje prøve en annen, hvis du har mulighet til det?

 

Mine 2 cent vil være å drite i mopedlappen og heller spare sammen til Kl.B :)

 

noe av grunnen til at jeg valgte å kjøre opp til moped vår for at jeg fikk låne pappa sin moped og at jeg bor langt utpå landet så jeg må sykle 7km hver gang jeg skal på skole, trening, venner... osv

jeg har betalt 4500kr for kurset, kan ikke "droppe" ut nå.

 

det som planger meg er at jeg ikke vet om han velger å ikke la meg få ta teori prøven :ohmy:

Lenke til kommentar

vel, hvis du kjører på rødt lys og i feil kjørefelt er du nok ikke utlært...

 

Håper du leser over norskstilene dine nøyere enn det du har skrevet her ;)

 

disse to skjedde i løpet av den første halvtimen, der jeg innrømmer at jeg ikke var helt med på alt som skjedde. men hadde store forbedringer gjennom hele turen. gjorde ikke slike feil etter den første halvtimen.

 

haha, vet det er mye feil her. men jeg er trøtt og sliten etter kjøringen og fotball trening...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan han nekte deg å ta lappen, da du ikke er klar for det. Derfor vi har kjøreskoler, Ble litt glad da jeg leste denne saken egetlig, for jeg har ment at mopedoppkjøring er litt for lite seriøst. Ut ifra det du har fortalt her så synes jeg du skal ta ett par flere timer. Teori og praksis er ikke det samme. Og de feilene du fortalte om skal ikke forekomme, selv om det er i starten eller slutten eller midt i.

Lenke til kommentar

Prøv å se det fra kjørelæreren sitt perspektiv. Dere er hvor gamle? 15-16? Det er ikke akkurat trygt å ferdes i trafikken, spesielt ikke på moped (myk- og undermotorisert bilist). Når han ser at flere av dere bryter elementære trafikkregler, som f.eks å kjøre på rødt og at dere ikke klarer å holde dere i riktig kjørebane, så er det jo helt klart at dere ikke er modne nok til å ferdes ute på veiene.

 

En kjørelæreres største mareritt må vel være å miste en elev i en ulykke.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan han nekte deg å ta lappen, da du ikke er klar for det. Derfor vi har kjøreskoler, Ble litt glad da jeg leste denne saken egetlig, for jeg har ment at mopedoppkjøring er litt for lite seriøst. Ut ifra det du har fortalt her så synes jeg du skal ta ett par flere timer. Teori og praksis er ikke det samme. Og de feilene du fortalte om skal ikke forekomme, selv om det er i starten eller slutten eller midt i.

 

er enig i at slike feil ikke skal forkomme, skjønner ikke selv hvordan jeg fik det til. må ha kjørt uten å tenke som han snakket mye om. har du noen tips til meg? har ikke mulighet til å øvelses kjøre med moped før den siste turen

Lenke til kommentar

Litt "komisk" at man ikke skal kjøre når man snakker i mobil, men greit når det er walkie-talkie... Greia er at begge tar oppmerksomheten noe voldsomt.

Hørt om handsfree?

Greia er at folk konsentrerer seg om samtalen isteden for å konsentrere seg om kjøringen, uansett om det er handsfree eller selve mobilen...

Lenke til kommentar

Litt "komisk" at man ikke skal kjøre når man snakker i mobil, men greit når det er walkie-talkie... Greia er at begge tar oppmerksomheten noe voldsomt.

Hørt om handsfree?

Greia er at folk konsentrerer seg om samtalen isteden for å konsentrere seg om kjøringen, uansett om det er handsfree eller selve mobilen...

Lykke til med kjøretimer på bil uten et kløyva ord.

 

 

Du er tilbakestående

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt "komisk" at man ikke skal kjøre når man snakker i mobil, men greit når det er walkie-talkie... Greia er at begge tar oppmerksomheten noe voldsomt.

Hørt om handsfree?

Greia er at folk konsentrerer seg om samtalen isteden for å konsentrere seg om kjøringen, uansett om det er handsfree eller selve mobilen...

Lykke til med kjøretimer på bil uten et kløyva ord.

 

 

Du er tilbakestående

 

Sist gang jeg sjekket så var dette moped...

 

Uansett så syns jeg egentlig walkie-talkie på mopedkjøring er litt unødvendig. Klarte meg helt fint uten det da jeg tok lappen.. Det vi gjorde var å stoppe litt oftere.

 

 

Tusen takk

 

Endret av TheXboxFreek
Lenke til kommentar

Litt "komisk" at man ikke skal kjøre når man snakker i mobil, men greit når det er walkie-talkie... Greia er at begge tar oppmerksomheten noe voldsomt.

Hørt om handsfree?

Greia er at folk konsentrerer seg om samtalen isteden for å konsentrere seg om kjøringen, uansett om det er handsfree eller selve mobilen...

Lykke til med kjøretimer på bil uten et kløyva ord.

 

 

Du er tilbakestående

 

Sist gang jeg sjekket så var dette moped...

 

Uansett så syns jeg egentlig walkie-talkie på mopedkjøring er litt unødvendig. Klarte meg helt fint uten det da jeg tok lappen.. Det vi gjorde var å stoppe litt oftere.

 

 

Tusen takk

 

Sist jeg sjekket, sier du: "Litt "komisk" at man ikke skal kjøre når man snakker i mobil, men greit når det er walkie-talkie..."

Jeg regnet derfor ikke med at du siktet til mopedkjøring og snakke i mobil.

 

Det er uansett utrolig kjekt for kjørelærer å kunne kommunisere til de 6-7 mopedene som kjører bak. Ihvertfall hvis noen får rødt lys og ikke aner hvor resten av flokken blei av. Og det er ikke slik at kjørelærer forteller eventyr heller akkurat, det blir gitt korte og presise veiforklaringer, som oftest. Og om ikke eleven klarer dette presset, bør h*n ikke få lappen overhodet.

 

 

Sorry om det såret, men meninga di var så veldig ugjennomtenkt

 

Lenke til kommentar

Litt "komisk" at man ikke skal kjøre når man snakker i mobil, men greit når det er walkie-talkie... Greia er at begge tar oppmerksomheten noe voldsomt.

Hørt om handsfree?

Greia er at folk konsentrerer seg om samtalen isteden for å konsentrere seg om kjøringen, uansett om det er handsfree eller selve mobilen...

Lykke til med kjøretimer på bil uten et kløyva ord.

 

 

Du er tilbakestående

 

Sist gang jeg sjekket så var dette moped...

 

Uansett så syns jeg egentlig walkie-talkie på mopedkjøring er litt unødvendig. Klarte meg helt fint uten det da jeg tok lappen.. Det vi gjorde var å stoppe litt oftere.

 

 

Tusen takk

 

Sist jeg sjekket, sier du: "Litt "komisk" at man ikke skal kjøre når man snakker i mobil, men greit når det er walkie-talkie..."

Jeg regnet derfor ikke med at du siktet til mopedkjøring og snakke i mobil.

 

Det er uansett utrolig kjekt for kjørelærer å kunne kommunisere til de 6-7 mopedene som kjører bak. Ihvertfall hvis noen får rødt lys og ikke aner hvor resten av flokken blei av. Og det er ikke slik at kjørelærer forteller eventyr heller akkurat, det blir gitt korte og presise veiforklaringer, som oftest. Og om ikke eleven klarer dette presset, bør h*n ikke få lappen overhodet.

 

 

Sorry om det såret, men meninga di var så veldig ugjennomtenkt

 

Det kjørelæreren min/våre gjorde var at vi stoppet av og til, og der vi stoppet så forklarte han hva som kom videre på veien og hva vi skulle gjøre, samtidig så sa han hva vi gjorde bra og dårlig på den strekka vi allerede hadde kjørt. Vi var forresten bare 3 stykker :p Han sa også i starten at hvis vi må stoppe på rødt lys, så venter han litt lenger bort.

 

 

Ja, det skjer av og til. Vi gjør alle feil. (mest referert til meg selv i dette tilfelle...)

 

Endret av TheXboxFreek
Lenke til kommentar

Litt "komisk" at man ikke skal kjøre når man snakker i mobil, men greit når det er walkie-talkie... Greia er at begge tar oppmerksomheten noe voldsomt.

Det burde være ulåvelig å snakke med hverandre hvis man sitter flere i en bil.

Er vi ironisk nå?

Nei, hvis man snakker sammen senkes konsentrasjonsevnen drastisk, det blir dermed flere ulykker

 

og, ja jeg er ironisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...