gotu Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Hei og hopp! Satte sammen en pc idag med 2stk zotac geforce gtx 590 i sli. Jeg har ikke hatt erfaring med sLi før men sku da være lett nok å følge manualen til HK (Asus Maximus Extreme IV) ... Etter at driver var lagt inn og rsen tatt så hoppe jeg rett inn i nVidia control panel og fant taben: Set sLi and PhysX configuration. Hadde 2 valg, Disable sLi (Som var valgt) og Maximize 3D Performance. Regna med at det var "på" knappen så kjørte på. Første som skjedde var at Windows kom med en melding: For optimal 3D performance, plug the GeForce GTX 590 (1) into a high performance PCIe slot. Refer to the motherboard manual for more information. Testet å gå innpå ett par spill som CoD Black Ops og Heroes of Newerth, i begge spillene blinket det svakt grønt, akkurat som om alt var i 8 bit :S. Slo av sLi og da gikk det silkefint med stabil 110-120 fps i begge spilla. Iflg manualen så skal 1 av kortene stå i den øverste PCIe sloten som tilsvarer PCIe_X16/8_1 og den andre i PCIe_X8_3. Merket at jeg hadde satt det andre kortet i nederste PCI porten som tilsvarte PCIe_x16_4. Da jeg flyttet kortet tilbake der manualen sa det skulle være fikk jeg fram dette: sLi er erstattet med Multi-Gpu, jeg vetta pokker hva som skjer og den finner bare halve kortet. Endret 8. juni 2011 av gotu Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Bildet vises ikke. Det første problemet ditt høres ut som et driverproblem med SLI, det er veldig vanlig med slike feil. Det kan også være SLI-broen som er defekt. Hvilket hovedkort har du? Multi-GPU er jo forøvrig riktig, da du har fire GF110-kjerner å kjøre spill på nå. Vær forberedt på massive driverproblemer med nye spill, da SLI er en sketchy teknologi i mine øyne. Lenke til kommentar
gotu Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Mmm kan teste å bytte ut sLi broen... men var begge kortene plasser riktig? Er det som forvirrer meg, første plassering viste sLi men i sLi modus var ytelsen bare rar.. Her så vises 1 og 1\2 kort. HK; Asus Maximus Extreme IV Endret 8. juni 2011 av gotu Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 403 Forbidden står det. Last opp her på diskusjon.no istedet. Multi-GPU oppsett har alltid driverproblemer. Å kjøre et GTX 590 er ikke smertefritt i det hele tatt, å kjøre to virker som en oppskrift for katastrofe, drivermessig og spillopplevelsesmessig. SLI-broen er den kabelen som er mellom skjermkortene: Den kan det være noe galt med, men prøv først å få alt til å fungere. Med Maximus IV Extreme har du en bryter for å skru av og på PCIe-spor. Den ligger oppe ved power og reset-knappene ved minneslottene. Sørg for at du kun har på de bryterne som svarer til de sporene du bruker. Sett GTX 590-kortene i kun røde spor om du ikke har gjort det, og sørg for at det er minst et PCI-spor imellom dem så de får puste. Lenke til kommentar
gotu Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Okey, done. Testa en annen sLi bro (som var fra ASUS t.o.m) Ingen endring. De bryterne har jeg ikke rørt, kan prøve å skru av de jeg ikke bruker De har bare stått i røde spor, med pusterom. Spora går i denne rekkefølgen: 1. PCIe 2.0 x16_1 slot HER SKAL VISST 1 KORT VÆRE 2. Litta svart spor 3. PCIe 2.0 x16_2 slot 4. PCIe 2.0 x8_3 slot (PCIe 2.0 x16 slot with x8 bandwith) HER SKAL DET ANDRE VÆRE 5. PCIe 2.0 x16_4 slot Her sto det først, da fikk jeg opp sLi mode. 6. Litta svart spor Endret 8. juni 2011 av gotu Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 De bryterne skal fikse "problemet" ditt vil jeg tro. Det har i praksis null å si. Hvis det ikke hjelper å bytte bro er det et SLI-problem du har kommet over, lite å gjøre annet enn å teste hvert kort og se om du får samme problemet med et av kortene. SLI har mange problemer, som du sikkert kommer til å oppdage ganske fort når du begynner å spille litt og får microstutter og screen tearing og manglende SLI-profiler om hverandre. Jeg var ikke fornøyd med opplevelsen av å ha to GTX 460 i SLI, jeg kan ikke forestille meg at to GTX 590, med fire grafikkprosessorer tilsammen vil bli noe mindre problematisk. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Nr 1 jeg ville ha testet er rett og slett om du har ett defekt kort. Kjør de enkeltvis en og en og prøv å spill, får du feil med det ene korter så er det defekt og da er det RMA tid. Uansett, passerer de testen med glans så har du ett SLi problem en eller annen plass. Jeg vet 3 og 4 veis har hatt problemer med DX9 titler, dette slaktet NV sitt første dual GPU kort i sin tid. Ellers den feilmeldingen er vell at NV sine drivere vil helst ha x16 til begge kortene, noe som ikke er enkelt med en 1155 plattform. Lenke til kommentar
gotu Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Når begge kortene satt i x16 kort fikk jeg valgt sLi mode men ytelsen var ubrukelig og Black Ops blinka grønt etc. Bytta over til disable sLi og da kjørte den 120fps std. Kan feilsøke med 1 kort for seg selv etter jobb. Men hvilkne slots burde jeg ha det 1 kortet i hvis begge er feilfrie? 2x 16 eller som ASUS manualen sier: x16\8 sloten og x8 sloten ? Lenke til kommentar
KimmiK Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Okey, done. Testa en annen sLi bro (som var fra ASUS t.o.m) Ingen endring. De bryterne har jeg ikke rørt, kan prøve å skru av de jeg ikke bruker De har bare stått i røde spor, med pusterom. Spora går i denne rekkefølgen: 1. PCIe 2.0 x16_1 slot HER SKAL VISST 1 KORT VÆRE 2. Litta svart spor 3. PCIe 2.0 x16_2 slot 4. PCIe 2.0 x8_3 slot (PCIe 2.0 x16 slot with x8 bandwith) HER SKAL DET ANDRE VÆRE 5. PCIe 2.0 x16_4 slot Her sto det først, da fikk jeg opp sLi mode. 6. Litta svart spor Har ikke dette hovedkortet selv, men for meg virker det som den beste kombinasjonen for deg vil være port 1 og 3. Da vil ikke NF200 chipset tre i kraft, men vil tro det lønner seg i ditt tilfelle. Etter layouten på kortet, er det desto viktigere med en god luftflyt når du setter dem i port 1 og 3 men det skjønner du vel selv. En annen ting, benytter du et eksternt lydkort(PCI-E) eller onboard? Har du oppdatert bios, som kanskje kan hjelpe til med å eliminere "barnesykdommer" på kortet? Lenke til kommentar
gotu Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Kortene står i PCIe_2.0 x16\8_1 sloten og 3 sloten (x16 slot med x8 bandwith). Er helt ok pusterom mellom de. Så det lønner seg å ikke få til sLi mode? Da virker det som om å ha 2 kort bare er unyttig. Hjelper det andre kortet til på ytelsen da? Får jo bare opp halvparten Nei benytter ikkeno eksternt og har ikke oppdatert bios, men om du tror det kan hjelpe så prøver jeg det Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Last ned GPU-Z, åpne opp og se på bunnen av vinduet. Om det står SLI (4 GPUs) har du alle brikkene i bruk. Slik jeg har forstått det skal du ha alle 4 grafikkprosessorene i gang nå. Du kan også laste ned 3dmark11 og se hvor mange poeng du får. Med ditt oppsett burde du passere godt over 10 000 poeng... Lenke til kommentar
gotu Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 KimmiK: BIOS var siste versjon fra før av. arni90:nei: Jeg har allerede skrevet at jeg ikke får opp sLi mode i det hele tatt. Det er som om det andre kortet ikke eksisterer, vel, iallefall ikke hele kortet. I BIOS med kortene i dette oppsettet. PCIe x16 #1: nVIDIA GPU, running at x8 via native PCIe x16 #2: N/A PCIe x16 #3: nVIDIA GPU, running at x8 via native PCIe x16 #4: N/A Jeg har nyeste driver, testet 3 forskjellige sLi broer og kortene hver for seg fungerer de som de skal. Spørsmålet mitt er nå: 1. Hvorfor får jeg ikke opp sLi mode i denne setupen? Iflg bruksanvisningen skal dette være riktig og ASUS har sagt at dette kortet skal være kompitabelt med 590 i sLi. 2. skal jeg kunne okkupere slot 1 med ett random kort, også sette skjermkortene i slot 2 og 4. Jeg testet å boote pcen og gå rett i bioes og fikk opp dette: Inne i PC'n. Ganske lite lufterom nå, just like 580 sLi til han duden @utube. Men om dette funker, vil det være bra for pcen og kan den takle temperaturen ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) 1. Jeg vet ikke, det er rart. Nvidias drivere har i det siste vært ren skit etter det jeg har hørt. Da jeg satte opp HD 6990+HD 6970 for en kompis forrige helg hadde han samme bilde i BIOS, GPU-Z viser 16x på alle kortene. 2. Det skal gå greit, skjønner ikke hvorfor dette vil hjelpe noe da. Hva står det i GPU-Z når du åpner det? Har du fikset på bryterne? Disse kontrollerer hvilke PCIe-spor som får båndbredde tildelt av NF200 og er viktig for å få SLI til å fungere. EDIT: GTX 590 SLI fungerer kun med 267.xx-driverne, etter 270.xx forsvinner SLI-muligheten mellom kortene og du må reinstallere OS for å få muligheten tilbake uten å installere andre drivere enn 267.xx Les selv For å være helt ærlig er dette et tegn på at Quad-SLI er noe møkk og at Nvidia har dårlig driverstøtte for tida. Endret 9. juni 2011 av arni90 Lenke til kommentar
gotu Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Okey, jeg hoppa inn i device manager for å sjekke hvilken driver jeg hadde, som er 275.33, og så brått at 1 av GPUene lå under VGA Standard driver sjit. Bare trykka på den og tok installer driver automatisk just4fun og da poppa den inn samme driver som de andre har NÅ kan jeg velge Quad-sLi. Kjørte 3DMark11 med Extreme /w multi-gpu før dette og fikk: MED Quad-sLi aktivert: GPU-Z viser nå: Kan dette være pga driver? Hakke peiling på 3DMark scores men den burde vel være minst doblet da jeg fikk til det andre kortet, siden den 1 gpuen var ikke med på den første testen. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Okey, jeg hoppa inn i device manager for å sjekke hvilken driver jeg hadde, som er 275.33, og så brått at 1 av GPUene lå under VGA Standard driver sjit. Bare trykka på den og tok installer driver automatisk just4fun og da poppa den inn samme driver som de andre har NÅ kan jeg velge Quad-sLi. Kjørte 3DMark11 med Extreme /w multi-gpu før dette og fikk: MED Quad-sLi aktivert: GPU-Z viser nå: Kan dette være pga driver? Hakke peiling på 3DMark scores men den burde vel være minst doblet da jeg fikk til det andre kortet, siden den 1 gpuen var ikke med på den første testen. X5500 høres veldig, veldig bra ut for å være 4 GPUer faktisk. 3dmark pleier ikke skalere veldig bra. Jeg ville heller prøvd å spille noen spill nå og sett hvordan det ble da. Vanlig SLI for meg var en microstutter-fest, quad-SLI høres ut som noe som kun brukes for å slå rekorder med for meg. EDIT: Om du ser på Graphics score har den også nesten doblet seg fra 2900 til 5700 Endret 10. juni 2011 av arni90 Lenke til kommentar
gotu Skrevet 10. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Oh lord, pusha Crysis 2 på Hardcore og spurta rundt, lå gjennomsnittlig på rundt 60-65 fps, ista løpte jeg rundt på 30-40. I HoN toppa'n med average 90-120, tipper i store fights online vel den droppe ned litt men er mye lagg ute av veien nå. Hvordan jeg overså den GPUen og hvordan den brått ble "avinstallert" forblir ett mysterium for meg. Spooky Du har vært til god hjelp arni90, noen anbefalinger for framtiden? Bør jeg gå for å få til x16 på begge eller bare fortsette med x8 native? Er vel ikke store forskjellen iflg den testen jeg linka til på youtube. Og ang driver, tror du ytelsen vil bli bedre med 267.xx? Endret 10. juni 2011 av gotu Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Nei, ytelsen skal alltid være best med siste driver. Når det er sagt, så er ikke Nvidia særlig gode på å oppdatere driverne sine når det kommer nye spill ut, men det finner du nok fort ut selv. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Driver byggingen til NV og ATi også for den saks skyld er litt hit and miss til tider, noen ganger kan det være greit å gi F i å oppgradere, det ser du selv. Kjører nå en 10.12 hacket driver (For de uvitende så er den fra Desember 2010.) og har ingen planer om å oppgradere grunnet at de nye orginale driverne ødelegger noe av det jeg vil ha. Ellers er det ikke verdt å oppgradere til full x16 enda, du skal klare deg fint med x8. Men jeg ville ha funnet noe bedre ved neste maskinoppgradering, som har mer enn kun x16 PCI-E lanes totalt. Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg har fått lignende problem som du beskrev her. Du må stappe kortene i x16 PCIe portene, ellers finner bare PC'n 2 GPU'r. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Driver byggingen til NV og ATi også for den saks skyld er litt hit and miss til tider, noen ganger kan det være greit å gi F i å oppgradere, det ser du selv. Kjører nå en 10.12 hacket driver (For de uvitende så er den fra Desember 2010.) og har ingen planer om å oppgradere grunnet at de nye orginale driverne ødelegger noe av det jeg vil ha. Ellers er det ikke verdt å oppgradere til full x16 enda, du skal klare deg fint med x8. Men jeg ville ha funnet noe bedre ved neste maskinoppgradering, som har mer enn kun x16 PCI-E lanes totalt. Når man kun kjører skjermkort som skal ha identiske data (Alternate Frame Rendering) så vil en NF200 + 16x PCIe gjøre en like god jobb som 32 PCIe-spor uten NF200. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå