Gå til innhold

Får ikke koblet opp til Windows Home Server

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har satt opp en Windows Home Server på en PC. Denne er koblet opp via en switch til ruter ved hjelp av et kablet nett. Jeg har tilgang til internett fra server, og kan sågar også aksessere denne server gjennom via web-servicen til Microsoft.

Det jeg ikke får til er å logge meg direkte på server fra en annen PC i hjemmenettverket.

Jeg får pinget server fra min PC (som er koblet til samme switch som server), men jeg får ikke noe svar ved bruk av nslookup. Hvis jeg gjør det samme fra server, så får jeg hverken pinget eller brukt nslookup.

Når jeg går inn på min ruter så ser denne begge deler, både hostname og ip er korrekt.

Hva gjør jeg for å komme videre??

Mvh Jubalong

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva mener du med "logge meg direkte på server fra en annen PC" er det RDP du forsøker å bruke eller er det en delt mappe du skal ha tak i, eller hva forsøker du å gjøre?

del2, nslookup forutsetter at du har en DNS server internt i nettverket ditt som fungerer, har du ikke det så gir ikke NSlookup deg noe logisk

at du har en router betyr ikke at du har noen lookup muligheter på de maskinene som er i nettverket

Lenke til kommentar

hva mener du med "logge meg direkte på server fra en annen PC" er det RDP du forsøker å bruke eller er det en delt mappe du skal ha tak i, eller hva forsøker du å gjøre?

Hei, som du sikkert skjønner så er jeg litt fersk i dette gamet. Hva er RDP?

Mvh Juba

Lenke til kommentar

Hei, som du sikkert skjønner så er jeg litt fersk i dette gamet. Hva er RDP?

Mvh Juba

RDP=Remote Desktop Protocol

Windows-programmet Remote Desktop Connection bruker RDP for å la en som sitter på én PC logge seg på en annen Windows-maskin - f.eks. WHS.

Start Remote Desktop Connection på din maskin, oppgi navnet på WHS-maskinen, og du vil komme til en login-side der du bruker username/password for å logge deg inn. (Username=Administrator dersom du ikke har endret på det.)

Dette vil fungere dersom PC'en din klarer å koble navnet på WHS-maskinen til en IP-adresse på det lokale nettverket, og det vil den normalt klare dersom begge er koblet (via switcher) til det samme nettverket og er i samme subnett. Hvis begge maskinene får tildelt IP-adresse fra ruteren, så skal dette gå av seg selv.

ALternativt kan du bruke WHS-maskinens IP-adresse dersom Remote Desktop Connection sier at navnet er ukjent.

Jeg regner med at du allerede har installert WHS Connector på PC'en din og har tilgang til Console og delte mapper på WHS-maskinen?

Lenke til kommentar

kortversjonen av hva nebrewfoz skriver:

rdp = fjernstyrings muligheten som ligger i windows, altså du får opp skjermbildet til en PC du kobler deg til

men hvis du kort forklarer problemet ditt så kan vi sikkert forstå hva du skal gjøre uten å gjøre dette altfor komplisert

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du allerede har installert WHS Connector på PC'en din og har tilgang til Console og delte mapper på WHS-maskinen?

Hei,

da skjønner jeg mer hva dere sikter til. Og problemet mitt er akkurat dette. WHS Connector finner ikke server. Jeg har også prøvd å legge inn manuelt servernavn, men det hjelper heller ikke. NSLOOKUP mot server funket som jeg skrev tidligere heller ikke.

Mvh Juba

Lenke til kommentar
Jeg har også prøvd å legge inn manuelt servernavn, men det hjelper heller ikke.

har du testet å legge inn ipen manuelt isteden(hvis mulig)?

NSLOOKUP mot server funket som jeg skrev tidligere heller ikke.

nslookup is a network administration command-line tool available for many computer operating systems for querying the Domain Name System (DNS) to obtain domain name or IP address mapping or for any other specific DNS record.

du har fortsatt ingen Dns server lokalt å ta lookup mot, nslookup blir ubrukelig i denne sammenhengen

etd: gjør følgende

start -> kjørt -> cmd -> nslookup

hva får du opp på default server?

test følgende: ping -a <ipen>

får du da opp hostnavnet på maskinen?

bare en ting når man jobber med denne type windows "finn automatisk" løsninger, 1) har du samme workgroup på begge maskinene?

Endret av tohenrik
Lenke til kommentar

bare en ting når man jobber med denne type windows "finn automatisk" løsninger, 1) har du samme workgroup på begge maskinene?

WHS er ikke så kresen når det gjelder "Workgroup". Hos meg har WHS og klient-PC forskjellig Workgroup Name og det er helt problemfritt.

Lenke til kommentar

da skjønner jeg mer hva dere sikter til. Og problemet mitt er akkurat dette. WHS Connector finner ikke server. Jeg har også prøvd å legge inn manuelt servernavn, men det hjelper heller ikke.

Hva er IP-adressene til hhv. WHS-maskin og PC?

Og hvilken Windows-versjon har du på PC'en?

Har du forresten oppdatert WHS til aller siste PowerPack og windows update?

(Ikke at det nødvendigvis skulle fikse noe, men man vet aldri.)

Hvis WHS Connector-installeren ikke fungerer, så kan du kanskje starte installasjonen fra en dedikert web-side på WHS? (Samme som brukes ved oppdatering av WHS Connector.)

I en browser, gå til http://192.168.168.15:55000/, der 192 osv. er IP-adressen til WHS-serveren og 55000 er et port-nummer. Følg så anvisningene. [Hmm. Noen sier at det er 56000, og ikke 55000 ...]

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kansje dette var noe? Fant det på Microsoft sin hjemmeside:

Issue

When I attempt to connect a client computer that is running Window 7 Home to the server, the web page for running the connector software opens, but the client computer cannot connect to the server.

Description

If the router on your network has multicast enabled, the communications between the client computer and the server does not occur properly.

Solution

Disable multicast on your router. On some routers, it might include disabling RIP-2M routing protocol. For more information, refer to the documentation provided by the router manufacturer.

Lenke til kommentar

Løsningen er funnet!

Explorer 9 benytter seg i stor grad av IPv6 når dette er mulig. Homeserveren lytter bare på IPv4.

Har du en ISP som har startet med IPv6 slik som Lyse, velger Explorer 9 IPv6 koblingen og finner dermed ikke noe DNS oppslag på serveren din.

Ved å sette manuel DNS på alle pcer som skal kobles til serveren (og på selve serveren) til Google Public DNS får du bare IPv4 og WHS Connector virker med en gang.

Det er en bug i tunnelen som Lyse bruker slik at du ikke får Homeserverens IP eller noen annen pc sin IP når du pinger pcene med navn.

Du får samme nummer på alle pcene i huset (602.xxx.xx.145)

Dette er antakelig Lyse sin server som setter opp disse tunnellene for IPv6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...