Gå til innhold

PC'n blir for varm

Anbefalte innlegg

Jeg har et Coolermaster HAF932 kabinett som flytter mye luft. Alikevel blir PC komponentene mine veldig varme.

GPU ligger på omtrent 95C når jeg spiller Battlefield Bad Company 2, og CPU på omlag 65 grader.

I det siste har jeg begynt å få lag spikes når jeg spiller BFBC2, og jeg har googlet problemet. Noen steder har jeg sett at det kan komme av at GPU blir for varm. Kan det stemme?

Jeg hadde ikke det problemet før det ble sommer og 34C grader inne i stua..

Dessuten sitter minnebrikkene mine nesten kloss oppi CPU kjøleren, noe som resulterer i at den innerste minnebrikken blir så varm at jeg ikke kan holde fingrene på den lenge uten at jeg brenner meg:

http://i278.photobucket.com/albums/kk85/bueandre/1-17.jpg

Hva er det beste å gjøre for å løse dette problemet?

Hardware:

CPU: AMD Phenom II X6 1055T

GPU: Nvidia GeForce 275 GTX

RAM: Corsair Vengeance DDR3 4x4 GB

Kabinett: CM HAF932

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjølepasta på CPU vil nok hjelpe med et par grader, men når den er oppe i 95 C ved spilling, så må nok større tiltak til.

Kan ikke hjelpe deg angående den vifta, dessverre.

Ville nok kjøpt flere vifter, hvis du har plass til det.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Ok takk for hjelpen hvertfall. :) Jeg har ikke flere vifteplasser igjen, og det sitter allerede tre 230 mm vifter i den, pluss en 140 mm eksos bak. Du har nok rett angående CPU, burde sikkert kjøpe en ny og diger CPU kjøler. Jeg har ikke noe peiling på å skru kjøling på GPU da.. men forhåpentligvis hjelper det litt med de Spotcool'ene.

Lenke til kommentar

Ta ut to minnebrikker fra maskinen din, og du vil få bedre temperatur på prosessor.

Phenom II-arkitekturen har problemer med fire minnebrikker på høy hastighet. 65C er en temperatur som gjør prosessoren din ustabil.

Rens skjermkortet ditt for støv, og skaff deg aircondition, 35C er veldig høy ambient. Du har forresten veanvittig mye støv i kabinettet ditt.

Lenke til kommentar

Da mister jeg jo 8 GB ram.. holder på med mye videoredigering og 3D design til vanlig, gjerne med 6-8 store programmer oppe og går samtidig, så skulle gjerne beholdt de.

Skaffe AC blir litt vanskelig i og med at jeg leier en leilighet.

Er ikke så mye støv som det ser ut som på det blasse mobilbildet, men kan prøve å fjerne det som er. Skjermkortviften er nok ganske full av støv ja. Har prøvd å blåse ut det som er med trykkluft, men da blåses det bare videre innover i heatsink'ene.

Lenke til kommentar

Har jo et HAF932 fulltower nå med masse store vifter.. hadde jeg bare hatt peilig på vannkjøling osv.

Skal åpne opp og blåse ut det jeg kan en gang til med trykkluft, så får jeg muligens fjerne to RAM brikker som arni90 foreslo hvis ikke det hjelper. Kjipt å miste halvparten av minnet da.

Lenke til kommentar

Om du har råd, så kjøp deg et større kabinett, med flere og bedre løsninger for kjøling.

Du får ikke mange kabinetter større enn HAF 932. Og større kabinett betyr ikke bedre kjøling, tvert imot må du ha flere og kraftigere vifter for å kjøle bra i et stort kabinett enn i et lite kabinett. :no:

Har jo et HAF932 fulltower nå med masse store vifter.. hadde jeg bare hatt peilig på vannkjøling osv.

Skal åpne opp og blåse ut det jeg kan en gang til med trykkluft, så får jeg muligens fjerne to RAM brikker som arni90 foreslo hvis ikke det hjelper. Kjipt å miste halvparten av minnet da.

Du må skru av kjøleribba på skjermkortet og fjerne støvet, gtx 275 er ikke så veldig varmt etter det jeg har oppfattet.

Lenke til kommentar

Da har jeg innstallert to Antec SpotCool vifter og siktet den ene rett mot CPU og RAM, og den andre blåser rett på skjermkortet.

Samtidig rensket jeg alt som var av støv i CPU vifta og heatsinkene. Jeg brukte trykkluft på den, men da kjørte alt støvet seg fast i navet på CPU vifta, så jeg fikk pirket det ut med pinsett, deretter blåste jeg ut det som var med trykkluft en gang til. Nå snurrer den helt smooth og heatsinkene skal ha minimalt med støv i seg. Jeg rensket også det jeg kunne av annet støv i kabinettet. Har ikke testet full load på PC'n enda, men det burde hjelpe.

Jeg hadde også boot problemer tidligere, hvor bios gikk fullstendig sirup, men nå løste det seg. Merkelige greier. Tror CPU vifta hadde skikkelig motstand pga alt støvet tidligere.

Takk for hjelpen, skal se hvordan det fungerer fremover nå. :thumbup:

@ Vertical: Jepp, det er ganske trangt på selve hovedkortet, men kabinettet er romslig.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...