Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie Eksamen VG3 - Nasjonalisme i Europa

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har kommet opp i historie muntlig, og søker noen tips/forslag.

Oppgaveteksten lyder som følger:

"Hvordan var nasjonalismen både en samlende og splittende kraft i Europa 1870-1990-tallet?"

Jeg har tenkt ut flere momenter som jeg kan ta med, men er veldig usikker på hvordan jeg skal vinkle oppgaven, og hva som er mest relevant i forhold til oppgaven. Jeg har for eksempel tenkt å ta med litt om ideologien rundt selve nasjonalismen, hvordan den virket samlende i land som for eksempel Tyskland og Italia, og hvordan den senere utviklet seg til fascisme/nazisme. Jeg tenker også å ta med hvordan nasjonalismen virket splittende på Balkan, for eksempel frigjøringskampene i Serbia. Under stikkordene til oppgaven er f.eks. Frankrike listet opp, jeg tenkte først å skrive om Napoleonskrigene osv., men de foregikk jo før 1870. Mange av de andre frigjøringskampene foregikk også før 1870. Læreren sa at det ikke gjorde noe om jeg begynte litt før 1870-tallet, men er svært usikker på hva som burde bli tatt med. Vil utnytte tiden best mulig, og vil derfor ikke kaste bort tid med å finne informasjon om momenter som ikke er relevante. Håper virkelig noen kan hjelpe!

Endret av keke9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm

du må huske å skille nasjonalisme og nasjonalsosialisme. Iht til det med frankrike er det jo litt sentralt mtp det var der den moderne formen for nasjonalisme oppsto under den franske revolusjonen. Det blir da viktig å vise hvor tanken om nasjonalisme kom fra. Dog du trenger ikke å vise eksempler fra stater før 1870.

Du kan jo starte med å snakke hvordan tanken om en nasjonal oppsto for senere vise hvordan den har blitt tolket. et viktig begrep som kan være viktig å ta med er at en stat kan bestå av flere nasjoner og at en stat ikke alltid betyr en nasjonal stat.

Dette er kanskje et av de mest sentrale forholdene som avgjør om nasjonalisme vil virke samlende eller splittende for en stat i min mening. Når en stat består av flere ulike nasjoner som gradvis blir mer nasjonalistiske så øker det sjangsen for at staten blir splittet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...