sinnaelgen Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 De fleste har nok fått med seg at altibox tar Discovery Channel ,Animal Planet og TLC vekk fra grunnpakken. Dette er sentrale kanaler som også nok er en av agrnne til at mang bruker dette selskapet . Før var det mulig å kunne se Discovery sine kanaler gjennom flere av tilleggspakkene. Nå er det bare viasatt gul som gir denne muligheten tll en pris som er rundt 300 kr pr måned ( mere en grunn pakken). for de som bare her grunn pakke må de nå betale mere en dobbelt så mye for å få beholde disse kanalene. Nå har det også vær svært lite informasjon om disse viktige endringene. enten et liten reklame brosjyre i tv portalen ( som styrer alle tjenestene på tven) elelr på nettsidene. ikke som informasjon direkte til kundene i form av brev eller e-post. jeg ser ikke bort fra at mange nå aller helst vil vekk fra altibox For en stund siden ble prisen justert opp med begrunnelse i at vi skulle få et bedre tilbud. Argumentene de bruker er at de ikke klarte å forhandle seg frem til en avtale med Discovery Da er det rart at disse kanalen er flytte til tilleggspakken Viasatt gull i stedet for å kunne til-byes som tilleggskanaler i en pakke slik de gjorde før. jeg lure på lovliheten til dette. vi som er kunder er heller ikke spurt Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Det er nok lovlig, det de gjør. Spørsmålet er om de kan forlange at folk har oppsigelsestid på løsningen, når de selv ikke informerer minst 2 måneder før endringen skjer. Uansett, for min del blir det oppsigelse av TV-delene. Internettet er uten konkurranse, så den blir å beholde (selv om jeg mister endel fart, de gir bonusfart til de som har full pakke). IP-telefonen er også ganske dyr (til mobiler), men for vår del bruker vi det så ekstremt lite at vi beholder altibox-en der. Canal Digital har en pakke med alle de kanalene vi pleier å se med altibox, pluss veldig mye mer: Mye mer HD-kanaler, og 3 Discovery-kanaler og mer. Koster 29,- mer per mnd, om en bare har standardpakke hos begge leverandørene. Eneste negative jeg kan se er at vi da må ha en stygg tallerken hengende på veggen, men i det minste blir den satt opp uten kostnad. For vår del er altibox blitt møkkabox, eller litt-i-box, som en morsom fyr på facebook-siden til altibox døpte de til Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 Spørsmålet er om man kan presse altibox til få flere alternativer med Discovery sine kanaler ? For noen år siden var det mulig å få 2 ekstra discovery kanaler for 50 lappen per måned. Jeg sier ikke at jeg forlanger kanalene for 50 kr ekstra per måned. 300 kr pr måned ( med eller uten rabatt) er veldig dyrt hvis man kun ser på de 3 kanalene. Så er spørsmålet om en dobling i pris ( ut fra grunnpakken) er verdt prisen hvis man tar med viasat kanalene. Ma skal da ha tid til se disse også for å kunne forsvare prisen. Egentlig så har jeg lyst til presse altibox til tilby oss en billigere variant en viasat gull. nå har jeg ikke noen facebook profil. Det er det flere grunner til . Så blir da spørsmålet hvis jeg oppretter min egen profil på face book kan bruke den til å aksjonere mot altibox til de gir i oss et bedre tilbud ? nå er det lite sannsynlig at min lokale leverandør vil bytte til et annet selskap . Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Jeg tipper at årsaken er at avtalen mellom altibox og Discovery er brutt. Derved kan de ikke vise noen av de kuttede kanalene i noen av pakkene som de selv står for. Viasat Gull-pakken, hvor du kan få Discovery (og de andre), er IKKE levert av Altibox, men av Viasat. Det de også har endret på, er at tidligere kunne man velge vekk standardpakken, og heller kun ha Viasat Gull-pakken. Fra idag går ikke det heller. Nå MÅ du ha standardpakken uansett. Akkurat DET kan faktisk diskuteres lovligheten av... Lenke til kommentar
wafler Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Nå får de f*** meg gi seg...skjønner de virkelig ikke at det kommer tl å bli kjeftement av store dimensjoner pga. dette? Tipper en god del kunder leverer inn boksen og skaffer seg et alternativ. Kunne tenkt meg å høre grunnen til at denne avtalen ikke gikk i boks. Ble det for dyrt for Altibox å kjøpe Discovery-kanalene? Og vil ikke Altibox få et alvorlig problem dersom det er slik at andre tilbydere har Discovery i sine grunnpakker? Bare den ene grunnen kommer til å få kunder til å se etter alternativer til Altibox. Lenke til kommentar
kvaerk Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Utrolig irriterende når discovery var nesten den eneste kannalen som ble sett av oss voksne her i huset. Er bare å finne frem alternativer. Litt irritert på meg selv nå at jeg satset på altibox som eneste alternativ når jeg bygget hus. Nå må jeg opp med nye rør, eller omtrekke hvis det ikke går på nettverkskabler. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Det blir mye oppstyr rundt dette! Nyhetsartikkler: 1. DinSide 2. Aftenbladet 3. Sandefjords Blad 4. Drammens Tidende 5. Liernett Facebook: 1. For oss som vil beholde Discovery TLC og Ani. Planet i Altibox grunnpakke 2. Si opp TV fra Altibox - Mortis Endret 9. juni 2011 av Mortis Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Da jeg oppdaget det ble jeg så skuffet / sint ( stryk det som ikke passer) at jeg opprette 2 poster ( denne og en om hvordan få tilgang til discovery channel på Internett ) på dette forumet , sendte epost til min lokale leverandør og en epost til forbrukerinsektørne. Nå spørs det om det var noen hensikt å sende epost dit eller om jeg også burde sende en til TV2 ? Som nevnt tidligere så vurder jeg også om jeg skal melde meg inn i enn eller fler facebook grupper lovligheten av dette er nå en sak selv om det nok ligger gråsonen ,en annen sak er om de tåler så mye negativ kritikk og dårlig behandling av kundene. Det var jo i sin tid det selskapet som snappe opp fotball rettighetene for norsk tv fra alle de andre. Så de har tydelig nye penger , men har nå begynt å få for lite. Kanskje det ikke er så mange som lenge gidder å betale for alle dise fotball pakkene de tilbyr . en ting som jeg ikke liker er at skal jeg ha tilleggspakkene fra canal digital så må jeg en ekstra kostnad pr dekoder i tillegg til canal pakken. Endret 9. juni 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Har hatt et rottekjør de siste dagene og så i kveld frem til å sette meg ned og se på Mythbusters. Fortvilelsen var stor da eg trykket inn kanal 20 og fikk opp musikk, og ikke Jamie og Adam. Bladde meg så igjennom hele kanallisten i håp om at de hadde flyttet på kanalene(igjen). Ingenting. "De kan da ikke kutte ut Discovery?" tenkte eg. "Det er en alt for populær kanal". Så bestemte eg meg for å sjekke altibox.no og det første som dukker opp er "Altibox har i lengre tid forhandlet med Discovery...". Tilbake sitter eg med sinne, frustrasjon og oppgitthet. TV-tilbudet er noe eg irriterer meg grønn over, og ikke bare Discovery eller Altibox, men alle distributører på et eller annet tidspunkt. Eg vil se det EG vil når EG vil se det. Og om eg ser noe eg vil se når TV3 har bestemt at eg skal se det, så får de pokker meg holde seg til det og ikke plutselig flytte det eg ville se til et tidligere tidspunkt eller en annen dag. Hååååpløst. Sinne og frustrasjonen er nå kanalisert over til motivasjon for å sette sammen en løsning for fremtidens TV hverdag. I praksis betyr dette streaming, og vi kan like godt begynne med å bruke softwaren Boxee. Noen forslag? Eg ønsker ikke å kjøpe Logitech sin Boxee Box fordi den har en ukurrant størrelse og mangler DVD/BR-spiller. Så blir spørsmålet, hvilke TV-kanaler er det mulig å hente inn via streaming på Boxee? Eg bryr meg ikke om eg må betale for programmene eller tilgang til kanalene. Ikke til hvilken som helst pris naturligvis, men årsaken til at eg ikke vil betale 299 ekstra til Altibox er nå av prinsipp, og ikke penger. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 jeg har inntrykk av at Discovery er an av en del kanaler man ikke får tilgang til utenom en kanal distributør. I den andre posten som jeg opprettet ble jeg tipset om at man kunne søke etter programmer og se dem på nett . noen skulle være gratis endr måtte man betale for . sånn i første omgang fant jeg ingen nett kanaler eller tv programmer som var tilgjengelige. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Alle dere som har altibox har godtatt vilkår som lar altibox på to måneders varsel endre kanaltilbudet (kanskje kortere varsel også). Så dette er 100% lovlig å gjøre. Det dere forbrukere kan gjøre er å si opp avtalen, og bytte til en som leverer det dere vil ha. Det kan dere gjøre selv om dere er innenfor bindingstid, da kanaltilbudet er endret vesentlig. Så anbefaler jeg dere å virkelig la altibox få høre det, at dere ikke er fornøyd :-) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Ser nå at de ga beskjed kvelden før kanalene forsvant. Dette er uholdbart, og man skal evt kunne si opp avtalen med umidddelbar virkning, eller kreve prisavslag i 2 måneder. ...og har du tatt opp fra disse kanalene på din hd-pvr, så er opptakene dine fjernslettet. Wow. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2011 (endret) Alle dere som har altibox har godtatt vilkår som lar altibox på to måneders varsel endre kanaltilbudet (kanskje kortere varsel også). Så dette er 100% lovlig å gjøre. Det dere forbrukere kan gjøre er å si opp avtalen, og bytte til en som leverer det dere vil ha. Det kan dere gjøre selv om dere er innenfor bindingstid, da kanaltilbudet er endret vesentlig. Så anbefaler jeg dere å virkelig la altibox få høre det, at dere ikke er fornøyd :-) jeg er ikke helt sikeker på om jeg kan være ening med deg her på alle punkter . Nå vet jeg ikke helt nøyaktig hvor mange kunder som har Altibox . Derimot så vet jeg at mange ( antagelig fleste parten) har fått altibox gjennom en lokal distributør som hadde egne løsninger , men som etter hver har gått over til altibox da systemet er bygd opp av samme grunnsystem. Hos mag har leverandøren brukt altibox fordi utviklingen var kommet mye lengre. Så i praksis er det ikke jeg men den lokale leverandøren som har brukt altibox . Da jeg tok kontakt med dem så svarte de at de var like overasket som meg . ( om det er en måte å komme unna kritikken eller ikke kan man jo alltids lure på) Samtid så har jeg enkelte ting som jeg aller helst skulle ha tatt opp direkte med altibox , men alle kommunikasjon den veien må gå gjennom lokal leverandør. på onsdag denne uken sendte jeg de første eposten til lokal support for leverandør og fikk svar dagen etter. jeg skrev også at de kunne ikke ha gjort jobben sin nå man kom i en slik situasjon på torsdag sendte jeg melding tilbake for å spørre om fremgangsmåten for å utvide kanal valget . Da regnet jeg med svar på fredag men de har ikke svart enda . Det jeg lurer på om det holder å gi beskjed via epost/ telefon eller om man må møte opp på det lokale kontoret . ( ente det nå gjelder oppsigelse eller utvidelse) det som irriter med telefonen er at der er så lang ventetid Det virker som alle selskapen bruker oppsigelsestid tid på 2 måneder . opdate: nå ser jeg at de reklamerer for 3 nye kanaler inn i viasat gull ( de samme kanalen som ble fjernet fra grunnpakken) Det er tydeligvis en kampanje for å få oss til kjøpe flere kanaler Endret 11. juni 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Slik jeg ser saken, så er det Viasat/Discovery som har slått seg vrange. De krever at Lyse må betale det dobbelte som de andre konkurentene. Da har jo Lyse bare to valg: 1. Fjerne kanalene fra standardpakken for Altibox-kundene. 2. Forsatt sende kanalene, og tape på hele tv-tjenesten. Det er faktisk tre tapere: 1. Lyse/Altibox får klager, og mister evt noen kunder. 2. Kundene mister kanalene de tidligere hadde. 3. Discovery selv mister sine inntekter, og reklameneprisene blir mindre verdt. Men hvem er villig til å betale flere hundre i måneden bare for å se på Discovery? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Hvor har du det fra at Discovery skal ha dobbelt betalt? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 I følge enkelte uttalelser i fra Altibox så sier de at "de føler" de må betale mer en konkurrentene sine. Men vi opplevde at det ble forlangt at vi skulle betale mer enn andre tv-distributører for kanalene, sier Tjeltveit. Kilde: http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/Altibox-i-hardt-vr-2821563.html Altså, ingen håndfaste tall å vise til. De bare føler/opplever det slik. Og for å være ærlig kan eg ikke si at de tre nye kanalene imponerer særlig. På to av de har det nærmest gått konstant reprise av noen live konserter, mens på den tredje har det vært stort sett de samme programmene som har gått opp igjen, som for eks "Come dine with me". Eg vet ikke om det er reprise de viser, men det er i det minste de samme programmene. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Her må man være klar over at sommeren er reprise-tid . Det er få nye programmer , Discovery kanalene er ikke noe unntak Når man får bare synspunktene fra den ene siden så kan det høres ut som om det er Discovery som er en store ulven her. Man vet ikke hva altibox har forlangt. Når Altibox sier at de føler at de må betale mere/dobbel så mye som konkurrentene , vet de da hva konkurrentene betaler eller er det bare et spill for å for å slippe å bruke mere penger på kanalene. Jeg tror nå bare at Discovery har forlangt lit mere penger basert på antall kunder til Altibox og det går de ikke med på , siden prisen nylig er justert hos meg har prisen på basis pakken økt med 40 kr fra April måned kunne ikke de pengen være brukt til å betale for økt pris for Discovery ? Hvis man ikke kan ha disse kanalen i standard pakken så er det ikke være en at det lager et discovery tilleggspakke. Den kan umulig komme opp i 300 kr pr Måned. Da hadde altibox sluppet å miste ansikt . Det er en kanelpakke jeg har etterlyst fra starten av . Her vil jeg tro at det er noe de alle fleste ville ha godtatt uten protest Det kunne ha vært interessant å vite hvordan pengen blir fordel mellom de forskjellige kalene i de forskjellig kanelpakkene Dessuten er det fryktelig dum å ikke informere oss kunder av altibox om at de er i forhandlinger med de forskjellige selskapene Når eneste alternativ er Viasat gull til 300 kr pr måned så er det ikke riktig at man betaler 300 kr for å se Discovery , men for å få tak i den kanalen . Da betaler man også for en hel rekke kanaler for viasat. her vil jeg tro at Discovery isolert sett ikke koster mere. Det dumme er jo at man også må ha alle disse viasat kanalene. Om en stund finner discovery ut at viasat selger discovery kanalen videre til Altibox oghva skjer da ? Må Altibox betale enda mere for viasat gull ? fra før er dataspill distributørene kjent for å være lit grådige . Musikk bransjen er kjent for være for grådig i det siste har også disse kanalselskapene vært kjent for å være grådig Da får man et utslag av piratvirksom het som det som ble vist på nyheten i går. Det er en viss fare for at det er det man opplever nå med Altibox. Endret 13. juni 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Dette er jo sinnsykt! Må jeg ta med meg Riks-TV-dekoderen fra hytta for å få Discovery hjemme? I så fall kansellerer jeg hele Altibox-driten og skaffer meg ekstra Riks-TV-kort til permanent bruk hjemme. Altibox hadde flere og bedre kanaler, men Discovery er jo selve grunnmuren i en grunnpakke. I morgen sjekker jeg om jeg får inn Riks-TV i hjemmet mitt. I så fall ryker Altiboks på hue' og ræva ut. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2011 jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre selv . Min lokale leverandør virker å vær veldig passiv i denne saken . Jeg har skrevet 2 e-postmeldinger til support uten å få tilbake melding. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre selv . Min lokale leverandør virker å vær veldig passiv i denne saken . Jeg har skrevet 2 e-postmeldinger til support uten å få tilbake melding. Hvis du har kontaktet din lokale altiboxleverandør, så er det ikke så mye de kan gjøre. De vet vel heller ikke hva som skjer eller hva som planlegges. Du kan jo kontakte Lyse direkte, men jeg tror ikke de ønsker å utgi så mye mer informasjon ennå uansett. Men tenk om at de senere fjerner TV2 og TVNorge, og erstatter de med andre nordiske kanaler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå