Gå til innhold

Mangler 1 fag for å få GENS - Kan jeg komme inn?

RKP

Anbefalte innlegg

Jeg mangler kun 1 fag for å få generell studiekompetanse.

Skulle egentlig fått det nå, men dagen før siste eksamen ble jeg utsatt for en voldelig hendelse som gjorde at jeg ikke fikk tatt eksamen.

Ellers har jeg klart meg greit i de andre fagene.

Vet dere om det er mulighet for å få fritak for det ene faget slik at jeg får begynt på høgskole?

Har søkt på sykepleie, vet ikke noe om hvor strenge de er.

Uansett så skal jeg jo ta eksamen på nytt til høsten, men det er kjipt å vente et helt år på å få begynne!

Hadde vært fint hvis noen som har kjennskap til dette kunne ha hjulpet meg litt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sleit en del pga personlige problemer på VGS, slik at jeg ikke klarte å bestå alle fagene fra 3året. Nå har jeg tatt opp de fagene som jeg manglet, og nå var det kun 1 fag jeg mangler, og det er Medie og informasjonskunnskap 2.

Jeg er 22 år gammel.

De fagene som jeg manglet har jeg tatt opp som privatist.

Har du ikke GENS så har du ikke GENS, men hvilket fag er det snakk om?

Og hvor gammel er du? I forhold til å søke i andre kategorier, men det er vel for sent å skulle be om det nå når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar

Skulle egentlig fått det nå, men dagen før siste eksamen ble jeg utsatt for en voldelig hendelse som gjorde at jeg ikke fikk tatt eksamen.

Vet dere om det er mulighet for å få fritak for det ene faget slik at jeg får begynt på høgskole?

Uansett så skal jeg jo ta eksamen på nytt til høsten, men det er kjipt å vente et helt år på å få begynne!

Hadde vært fint hvis noen som har kjennskap til dette kunne ha hjulpet meg litt...

Fra UiS hjemmesider:

Jeg har strøket på eksamen på videregående skole. Kan jeg likevel begynne å studere til høsten mot at jeg tar eksamen om igjen før jul?

Svar: Nei. Hvis du har strøket på en eksamen i videregående skole, som gjør at du ikke får vitnemål og/eller generell studiekompetanse, vil du ikke kunne bli tatt opp som student før etter at eksamen er bestått og generell studiekompetanse oppnådd (og ev. vitnemål utskrevet). Hvis du derimot er syk til eksamen (m/gyldig legemelding) på våren i 3.klasse på videregående skole, kan du innvilges et betinget opptak hvis du har bestått standpunktkarakter i det faget du var syk på eksamen i. Det faget du mangler må du ta eksamen i allerede til jul samme år, og du må sende inn vitnemål fra videregående skole til den høgskolen/universitetet du studerer ved for å få beholde studieplassen.

Så om du har legeattest e.l. har du kanskje en mulighet likevel (EDIT: Forutsatt at det finnes standpunkt karakter i faget fra før). Ta kontakt med rådgiver på skolen din for å få svar.

Endret av Kitaii
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe problem med å få legeerklæring for hendelsen. Jeg lå på sykehuset, så kunne dermed ikke ta eksamen pga skadene jeg hadde.

Hvor skal jeg kontakte?

Jeg går ikke på noe skole, de fagene som jeg har tatt for 3 klasse har jeg tatt som privatist. Og det faget som jeg skulle ta eksamen i , det er et fag jeg ikke hadde på VGS.

Fra UiS hjemmesider:

Jeg har strøket på eksamen på videregående skole. Kan jeg likevel begynne å studere til høsten mot at jeg tar eksamen om igjen før jul?

Svar: Nei. Hvis du har strøket på en eksamen i videregående skole, som gjør at du ikke får vitnemål og/eller generell studiekompetanse, vil du ikke kunne bli tatt opp som student før etter at eksamen er bestått og generell studiekompetanse oppnådd (og ev. vitnemål utskrevet). Hvis du derimot er syk til eksamen (m/gyldig legemelding) på våren i 3.klasse på videregående skole, kan du innvilges et betinget opptak hvis du har bestått standpunktkarakter i det faget du var syk på eksamen i. Det faget du mangler må du ta eksamen i allerede til jul samme år, og du må sende inn vitnemål fra videregående skole til den høgskolen/universitetet du studerer ved for å få beholde studieplassen.

Så om du har legeattest e.l. har du kanskje en mulighet likevel (EDIT: Forutsatt at det finnes standpunkt karakter i faget fra før). Ta kontakt med rådgiver på skolen din for å få svar.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe problem med å få legeerklæring for hendelsen. Jeg lå på sykehuset, så kunne dermed ikke ta eksamen pga skadene jeg hadde.

Hvor skal jeg kontakte?

Jeg går ikke på noe skole, de fagene som jeg har tatt for 3 klasse har jeg tatt som privatist. Og det faget som jeg skulle ta eksamen i , det er et fag jeg ikke hadde på VGS.

Ifølge infoen som jeg siterte vil du da ikke ha mulighet til å bli tatt opp (siden du ikke har standpunkt karakter i faget fra før).

Du kan uansett ta kontakt med privatistkontoret (eller hvor enn du kontaktet folk for å gå opp til eksamen) og legge fram saken din og spørre om mulighet for ny eksamen grunnet sykdom.

Lenke til kommentar

Ny eksamen har jeg mulighet til.. Uff.. dette var virkelig ille..

jeg som hadde gledet meg så mye til å begynne med studie..

Får kontakte privatistkontoret i morgen og høre med dem..

Takk for hjelpen.

Hvor skal jeg kontakte?

Ifølge infoen som jeg siterte vil du da ikke ha mulighet til å bli tatt opp (siden du ikke har standpunkt karakter i faget fra før).

Du kan uansett ta kontakt med privatistkontoret (eller hvor enn du kontaktet folk for å gå opp til eksamen) og legge fram saken din og spørre om mulighet for ny eksamen grunnet sykdom.

Lenke til kommentar

Ny eksamen har jeg mulighet til.. Uff.. dette var virkelig ille..

jeg som hadde gledet meg så mye til å begynne med studie..

Får kontakte privatistkontoret i morgen og høre med dem..

Takk for hjelpen.

Hvor skal jeg kontakte?

Du får ha lykke til :)

Googlet litt for deg og fant følgende informasjon fra Oslos privatisteksmanskontor:

Gyldig legeerklæring på grunn av sykdom må være Privatistkontoret i hende senest 3

virkedager fra eksamenstidspunktet. Til tross for dokumentasjon på sykdom må

privatisten melde seg opp igjen på nytt i faget neste oppmeldingsperiode, og betale inn

den laveste avgiften pålydende kr. 356,- (velg nytt fag under eksamenshensikt på

Privatistweb). I henhold til RVO 59-85 gir verken sykdom eller trekk fra eksamen

grunnlag for tilbakebetaling av eksamensavgift for privatister.

Men vet ikke om det finnes lokale prasiser eller andre muligheter for oppmelding. Virker ikke så veldig lovende, men det er verdt å forsøke. Vær hyggelig med folk på telefonen og spør hva de kan gjøre for å hjelpe deg i denne uheldige situasjonen.

Lenke til kommentar

I tillegg til å kontakte privatistkontoret burde du kontakte de høgskolene du har søkt på til høsten og forklare saken din. Det er et spesielt tilfelle, og faget du mangler er virkelig ikke relevant for sykepleierstudier (det hadde vært verre om du manglet et av allmennfagene, f.eks. norsk eller matte). Det er definitivt verdt å høre med dem, så har du i alle fall gjort alt du kan for å komme inn i år. Det er kjipt å vente et år ekstra dersom det ikke er nødvendig. Det er høgskolen som bestemmer om de vil slippe deg inn på studiet uten studiekompetanse, ikke privatistkontoret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...