Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Romeo og Juliet - Makt og motmakt

Anbefalte innlegg

Heihei, kom opp i norsk muntelig og fikk temaet makt og motmakt, så tar filmene Romeo og Julie og Max Manus

og jeg trenger hjelp til 2 ting!

det ene er om det er noen som vet hvordan jeg kan forklare at noen eller noe er mektig iform av film virkemidler, som f.eks at en stor og mørk mann blir filmet i froskeperspektiv så virker det som han er mektig og er generelt skummel. hvis dere skjønner?

og det andre er, I Romeo og julie er det jo Capuletene mot Montaguene, Men hvem er Makten? og hvem er motmakten? altså hvem er mektigst?/rikest?/mest autoritet? :)

Tusen takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere noe på pensum som handler om virkemidler i film? Du kan i såfall bruke dette. Kameravinkel o.l. er et vanlig virkemiddel. Andre element er lyd, fargebruk, klipping o.l. Men, om dere ikke har dette som en del av pensum ville jeg nok heller gått for to bøker - og da analysere ved hjelp av tekstlige virkemidler som står beskrevet i pensum.

Har du snakket med læreren om det er greit at du velger filmer? (virker som de andre her på forumet som har kommet opp i Norsk velger bøker)

Eksamen er dessverre ikke det rette stede å prøve noe "nytt og spennende". Kjør sikkert!

I forhold til Capulet vs Montague så handler det om maktkamp, ikke nødvendigivis om noen som har eller ikke har makt. Forøvrig kan Romeo og Juliets selvmord bli sett på som en form for motmakt der de ikke aksepterer den eksisterende maktstrukturen, evt kan hele gjengmentaliteten framstå som en motmakt til etablerte samfunnsnormer.

Anbefaler deg å finne hvor det står om makt i norskpensumet og sjekke det opp først ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...