Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var så heldig å komme opp i Norsk muntlig eksamen. Nå har jeg fått en oppgave som går ut på å beskrive Helter og Anti-helter med eksempler.

Det jeg lurer på er hva er egentlig en anti-helt?

Er anti-helten han som holder seg litt unna, litt bekjeden og så til slutt ender opp med å vinne, hvis dere skjønner hva jeg mener..

Skulle gjerne hatt svar innen klokken 3 i morgen.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antihelt

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

En antihelt er en viktig person i en handling, som regel hovedpersonen, som mangler en eller flere av de egenskapene som en tradisjonell helt har, f.eks. mot, styrke, måtehold, kjærlighet, godhet og/eller evnen til å dømme rettferdig. En antihelt kan også karakteriseres ved hans bruk av uheroiske metoder for å nå fram til et mål. Han kan f.eks. gå inn for tortur av "de onde" for å få oppfylt et "godt" mål. Jack Bauer fra TV-serien 24 og Dexter Morgan fra TV-serien Dexter er eksempler på antihelter. I visse sammenhenger er det lettere for mottakeren å identifisere seg med antihelter enn de tradisjonelle heltene.

Lenke til kommentar

En ikke ønsker å bli en helt, men automatisk sett blir en liten helt, pga. det han har gjort i fortiden? For eksempel TV-serien Dexter. Han er en massemorder, men han dreper tyver og kjeltringer. Er dette en anti-helt, da?

Er jeg på riktig spor, eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...