Gå til innhold

Utnyttelse av disk-hastighet

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg trenger forklart. Beklager hvis jeg høres ut som en idiot :tease:

Sett at man har en disk med Read/Write på 740/690 MB/Sec. Det er på denne man har Windows 7.

Videre har man en annen disk som gir 1000/300 MB/Sec (R/W). På denne har man f.eks spill.

Vil denne lesehastigheten på 1000 MB/Sec da kunne utnyttes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil denne lesehastigheten på 1000 MB/Sec da kunne utnyttes?
Teoretisk sett - ja. Under gitte forutsetninger, dvs under optimale forhold samt at du faktisk finner en disk som klarer å levere slike hastigheter (om noen år kanskje).

Pr i dag så er det ingen spinnedisker så vidt meg bekjent som er i nærheten av den hastigheten du foreslår. Dessuten vil ikke vanlige disk-kontrollere klare å sluke unna slike datamengder.

Lenke til kommentar

Ikke heng deg så mye opp i at jeg kaller det en disk... Det er selvsagt snakk om flere disker i raid.

"DISK 1", 740/690 MB/Sec, OCZ REVODRIVE X2 på PCI-e port.

"DISK 2", teoretisk 1000/300 MB/Sec, 4 stykk SSD i raid0 (250/75 MB/Sec * 4)

Spørsmålet er, får man glede av lesehatigheter som strekker seg utover hastigheten til "disken" som windows ligger på?

Lenke til kommentar

Med tanke på at spill stort sett ikke har mer enn 50% på loadingtider med dagens SSDer vil jeg tvile på at du vil få noe særlig hopp i ytelse av å kjøre spill på 4x RAID0. Det er mer prosessor og grafikkort som er flaskehals i spill, det eneste spillet bryr seg om er om du får streamet teksturer fort nok, som alle 7200RPM-disker fikser fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...