Gå til innhold

Dekodere-hva er egenlig et "must" å ha på dem?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er ikke noen ekspert på alt det som skjer innen tv sendinger, er jo så mye nå...f.eks satellit,riks-tv--,iptv osv...

Så jeg lurer egentlig på hva en dekoder bør ha av spesifikasjoner, bør den ha f.eks Hdmi 1.4-1.3 eller 1.2 eller spiller det ikke noen rolle, 1080p, 1080i osv.... Hva er normen her til lands?? Holder det med hdmi 1.2 og 1080i her i landet da teknoligen som brukes her ikke bruker noen av spesifikasjonene i f.eks hdmi 1.3....??

Noen som kan utdype dette eller eventuelt linke til noe som forklarer hvor up-to-date en dekoder bør og må være "her til lands".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD TV er 720p eller 1080i. 1020p brukes ikke til TV.

Ser ikke poenget med å velge dekoder ut fra tekniske spesifikasjoner. Det vanlige er å først velge leverandør, og så se hvilke dekodere som er mulig å bruke. Det er jo begrenset hvilke dekodere som vil fungere innen hvert system (RiksTV, kabel, parabol).

Lenke til kommentar

HD TV er 720p eller 1080i. 1020p brukes ikke til TV.

Ser ikke poenget med å velge dekoder ut fra tekniske spesifikasjoner. Det vanlige er å først velge leverandør, og så se hvilke dekodere som er mulig å bruke. Det er jo begrenset hvilke dekodere som vil fungere innen hvert system (RiksTV, kabel, parabol).

Takk for svaret Hårek.

Jeg har tv leverandør jeg og har vært innom flere. Men det må jo være noe på/i en dekoder som bør være standard. Føler at om man ikke vet hva man bør/har krav på så kan man gå i en liten felle.

Noen leverer f.eks dekodere med Hdmi 1.2a og noen leverer med 1.3....og nå har også 1.4 kommet. Ikke lett for en som ikke har noe spesielt greie på sånne ting å holde seg oppdatert på hva som kan brukes her i Norge da. Er jo ikke relevant alt som kan overføres via f.eks Hdmi da standaren på sendinger her kanskje ikke har bruk for det.

Jeg vil egentlig bare ha greie på om jeg trenger f.eks Hdmi 1.3, 1.4 eller om det er nok med Hdmi 1.2a. Er det noe 1.3 støtter som ikke er i 1.2a som er relevant her?? Er det viktige innstilliger/spekifikasjoner en dekoder bør/må ha??

Vet aldri hva et selskap prøver å selge deg om du ikke vet hva du bør/ha krav på....

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert på HDMI, men logikken tilsier at dekoderen har den HDMI versjonen som trengs for å støtte det som dekoderen er i stand til å levere.

Trengs ikke mer enn 1.2. En dekoder kan jo uansett ikke levere signaler av den kvalitet som en Blu-ray spiller kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...