Hewitt Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Hei kjære godtfolk! Inntil nå har behovet for trådløst nettverk hjemme vært såpass lavt at jeg enda ikke har tatt meg bryet og kostnaden ved å oppgradere til trådløst nettverk. Men med stadig flere duppeditter som behøver trådløst nett også hjemme for å kunne utnyttes til fulle, trenger jeg å gå til anskaffelse av trådløst nett. Jeg er teknisk oppegående, men har noen enkle spørsmål jeg må avklare før jeg kjører på. 1. Til tross for at jeg installerer trådløst nettverk og bruker trådløst nett på flere av mine saker, vil jeg fortsatt være avhengig av mange porter til kablet nettverk også, og jeg trenger flere porter enn de få som som regel er innebygget i en trådløs router. Jeg har per dags dato en switch med noe slikt som 8-10 porter. Kan jeg bare smertefritt koble denne switchen til en av portene i den trådløse routeren, og dermed kunne bruke alle portene på denne switchen i tillegg til resten av portene på den trådløse routeren? 2. Av plasseringsmessige årsaker er det best å plassere den trådløse routeren på mitt soverom, både i forhold til rekkevidde rundtom i huset, og med tanke på hvor det meste av kabler, internettinngang og lignende holder til i dag. Men jeg tenker jo litt på dette med stråling. Nå skal vel dette være helt ufarlig (lest senest i dag i VG), men samtidig hører man jo om at man skal ta forhåndsregler osv. Den trådløse routeren vil da bli stående på gulvnivå, ca. 2-3 meter fra senga hvor jeg sover og en halvmeter-meter fra stolene der jeg sitter når jeg er på PC-en eller ser på film/TV. Er dette noe å tenke på? 3. Jeg trenger jo en trådløs router. Er ikke ut etter noe annet enn en som leverer et stabilt og raskt nett (har 40/40 Mbit-linje om det har noe å si), så lenge jeg kan koble til switchen min så antall porter ikke har noe å si. Har da sett på f.eks denne trådløse routeren, er den god nok for mitt bruk? Stabil og rask? Pris har ikke så mye å si, jeg kan gå litt høyere hvis det virkelig er verdt pengene, men vil selvsagt helst ikke bruke mer enn nødvendig, og trenger ingen andre finesser enn de som er nevnt her. Takk! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) 1. Med switch kan du koble til hvor mye du vil, switchen forsterker signalet. Husk hvis du bruker alle portene til nedlasting får internett tregere. (Vertfall opp til 256 porter) da tror jeg du må ha spessiele switcher å klare flere en dette.) 2. Jeg ville for de første plassert den et sted der du ikke er så ofte, og midten av huset slik at du dekker større området. Foreløpig er det ingen som har klart å bevise at verken mobiltelefon eller trådløs nettverk øker faren for kreft, men jeg mistenker at personer som har hatt kreft i familjen bør ungå digital sending i nærheten av seg over lengere perioder. 3. Ja den routeren burde være teknisk god nok. Men kan jo være andre utfordinger, vet i vertfall jensen er bland de få som har krypteringsnøkkel klistet på routeren, slik at man slipper å sette opp kryptering selv. Hvis du bruker linux kan det bli vanskeligere å koble på med kabel. Så kommer jo problemet med at routere ofte ikke holder lengere en 1-2 år (Vertfall min erfaring) de blir etterhvert varme og ustabile, så jeg vet ikke hva som er best på merke men jeg velger bedriftprodukter f.eks cisco eller linksys. Endret 8. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå