Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt for stjeling


JuC1y

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-16183

bare si det som det er og stå på ditt. Saken vil da bli henlagt.

 

Politiet vil kanskje ringe deg og si at vi kan løse alt med en bot. Jeg kjørte med falske skilt en gang og da sa jeg at noen hadde byttet de uten at jeg visste det, selv om det var løgn. 3 måneder senere fikk jeg brev om at saken ble henlagt på bakgrunn av bevisets stilling.

 

Har du is i mage så står du ved forklaringen så skal du se at de bare henlegger saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mhm 2400 kr er ikke mye, spesielt ikke når vekterne fikk tilbake varene uten veldig store problemer. Jeg og veninna mi ble også anmeldt da vi ble tatt, og måtte vise ID og skrive under på anmeldelsen... de sender det nok inn til politiet, men det er liten sjangse for at de kommer til å gjøre noe med det. Hadde du derimot rana et hjem, stjelt en bil, knust et butikkvindu osv så hadde politiet tatt det mer på alvor.

 

Det er jo ikke selvfølgelig at politiet kommer til å drite i det da... plutselig er det vel noen som kjeder seg på jobb... Men sånne småtyverier fra ungdom skjer jævlig ofte.. skal dem ta en så må de jo ta alle...

Unnskyld meg, men hallo? 2400 er mye penger, spesielt når du tar dem fra sin rettmessige eier. At vekterne fikk tilbake varene vitner jo bare om et stk bra utført jobb fra deres side, det kan du ikke bruke til å forsvare TS. 2400 fra eller til har i alle fall mye å si for folk som må betale for seg selv, men det lærer du når pappa ikke betaler lengre. Det er alvorlig å stjele for så mye penger, og politiet er opptatt av å ta ungdommen tidlig før det går over streken. "Plutselig er det noen som kjeder seg på jobb", fy faen for en tafatt holdning du har, våkn opp litt a.

Lenke til kommentar

mhm 2400 kr er ikke mye, spesielt ikke når vekterne fikk tilbake varene uten veldig store problemer. Jeg og veninna mi ble også anmeldt da vi ble tatt, og måtte vise ID og skrive under på anmeldelsen... de sender det nok inn til politiet, men det er liten sjangse for at de kommer til å gjøre noe med det. Hadde du derimot rana et hjem, stjelt en bil, knust et butikkvindu osv så hadde politiet tatt det mer på alvor.

 

Det er jo ikke selvfølgelig at politiet kommer til å drite i det da... plutselig er det vel noen som kjeder seg på jobb... Men sånne småtyverier fra ungdom skjer jævlig ofte.. skal dem ta en så må de jo ta alle...

Unnskyld meg, men hallo? 2400 er mye penger, spesielt når du tar dem fra sin rettmessige eier. At vekterne fikk tilbake varene vitner jo bare om et stk bra utført jobb fra deres side, det kan du ikke bruke til å forsvare TS. 2400 fra eller til har i alle fall mye å si for folk som må betale for seg selv, men det lærer du når pappa ikke betaler lengre. Det er alvorlig å stjele for så mye penger, og politiet er opptatt av å ta ungdommen tidlig før det går over streken. "Plutselig er det noen som kjeder seg på jobb", fy faen for en tafatt holdning du har, våkn opp litt a.

 

jeg forsvarer ikke stjeling. ja jeg har gjort det selv, men det ble med den ene gangen. men det er jo realiteten at politiet ikke bryr seg om de fleste ungdommer som stjeler EN gang. Verken jeg eller veninna mi fikk noe bot, og jeg lagde selv en tråd som TS, da jeg ble tatt, for å høre hvordan det her var.. og da fikk jeg høre om fler som hadde blitt tatt i sin ungdom, og politiet gadd ikke bry seg..

 

Man skal ikke stjele nei, men jeg tror ikke TS bør være redd. Nå viser det seg at han visst har blitt tatt en gang før, og det er jo litt verre... men vanligvis konsentrerer politiet seg om andre viktigere saker.

 

Skjønner ikke hvordan jeg kan ha en tafatt holding når jeg bare forklarer det som jeg tror er mest sannsynlig, og som jeg har opplevd selv?

Lenke til kommentar

Beklager litt krass språkbruk i første posten :). Det er ikke realiteten av politiet ikke bryr seg om ungdommer som stjeler, de er faktisk veldig opptatt av det. Det er flere grunner til at mange slipper unna. En er at foreldre ofte gjør en avtale med anmelder (butikken), det skjer ofte hvis naskeren/tyven er under 18, der anmelder er pliktig til å informere foreldre. En annen grunn er at det ofte blir vanskelig å i det hele tatt starte en sak, man må blant annet ha gode vitneforklaringer (vekterene ser som oftest ikke hva som skjer, de blir bare tilkalt) og det kan bli problematisk når den som har sette det bare tøffer videre. Jeg har selv jobbet på kjøpesenter som vekter, så jeg vet veldig godt hvordan prosessen er og hvilke tiltak politiet vil gjøre for å hjelpe kidsa. Vi hadde jevne samtaler med politiet og senterledelsen der vi diskuterte problemer og hvilke løsninger som kan tas i bruk.

 

Og som du sier, det ble jo med den ene gangen for din del, er det ikke akkurat det alle ønsker? Du lærer leksa di, slipper rulleblad, butikken får tinga sine tilbake. Alle er glade, vinn - vinn :)

 

Jeg håper du forstår hva jeg mener nå. Og jeg tror jeg har litt bedre belegg for å uttale meg om det enn du har etter å ha lest noen forumtråder ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...