Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SSD-disk er blank etter installasjon av Windows 7 fra USB

Anbefalte innlegg

Pussig problem jeg har for øyeblikket. Her er spec'en.

- Hovedkort: ASUS E35M1-I Deluxe

- SSD: OCZ Vertex 2 60GB

- Ram: Crucial 2GB DDR3 1066MHz

- Ingen CD/Dvd

Jeg har laget meg en bootable USB med Windows 7.

Installasjonen går som normalt, restarter som den skal underveis, og gjør seg helt ferdig. Men når jeg skal en restart etter at installasjonen har kommet til desktopen, og alt er klart, får jeg denne meldingenen når jeg rebooter:

"Reboot and Select proper Boot device or Inster Boot Media in selected Boot device and press a key"

Jeg har ingen andre lagringsmedier tilkoblet - kun SSD'en. USB-minnepennen ble frakoblet ved første restart i installasjonen.

Jeg har sjekket bios at ssd'en er eneste boot.

Når jeg etterpå prøver en ny installasjon, er disken like blank som før, selv om jeg formatterte den før forrige installasjon.

Det er et par potensielle årsaker til dette som jeg kan tenke på;

(1) Ingen DVD-leser/brenner.

(2) Ram'en støttes ikke av hovedkortet.

I manualen til hovedkortet står at disse støttes fra Crucial:

CT12864BA1067.8FF 1GB SS

CT25664BA1067.16FF 2GB DS

mens jeg har denne:

CT25664BA1067.M8FD 2GB DS

All hjelp tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg prøvd litt mer. Ved hvert punkt gjentok jeg installasjon av Windows 7:

- Resatt BIOS -> Nei

- Oppdatert BIOS -> Nei

- Byttet til SATA-kabel som fulgte med hovedkortet -> Nei

- Endret SATA-speed i BIOS til det laveste (3Gb/s) -> Nei

Begynner å gå tom for ideer. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Nektet å starte når jeg plugget inn en gammel HDD. Lite strøm kanskje? Har kun 60W strømforsyning...

Men jeg merke til en ting under installasjon. Etter at jeg har valgt språk og tastaturoppsett, kom en dialog med ei liste installasjonen skal jobbe seg igjennom. Den ser slik ut:

(1) Copying Windows files

(2) Expanding Windows files

(3) Installing features

(4) Installing updates

(5) Completing installation

Pkt (1) tok bare noen par sekunder, men pkt (2) tok 3-4 minutter. Det kan vel bety at det iallefall ikke kopieres noe til disken.

Og når installasjonen var ved pkt (2), var det bare aktivitet på USB-disken.

EDIT: Hmm

Kabinettet: http://www.aceofsweden.com/ace/case/mini-itx/proton-bk.html

Test: http://www.hardware.no/artikler/asus_e35m1-i_deluxe/93132/3

Strømforbruk ved load overstiger 60W gitt. Ikkje bra.

Endret av hightow
Lenke til kommentar

Du kan droppe å tenke mer på hvor mye tid de punktene under isntallasjonen tar. jeg har lagt merke til samme selv flere ganger - og det er helt normalt også på helt vanlige disker. Jeg tror rett og slett at de punktene ikke reflekterer helt nøyaktig hva som foregår i bakgrunnen (tror den kopierer mye filer mye tidligere i installasjonen).

60watt strømforsyning er jo særdeles lite... jeg ville ikke kjørt noe mer enn en atom drevet maskin på dette... det er vanlget ditt av prosessor som vil bety mest for strømforbruk (under anntagelsen av du ikke bruker noe skjermkort utenfor noe integrert løsning, for det vil du ikke få "plass" til under 60watt. Jeg ville i utgangspunktet ikke tro at problemet er relatert, men dette er jo noe du må være veldig observant på da i uansett tilfelle. Man kan selvfølgleig heller ikke utelukke dette som feilkilde. "Alt" kan gå feil om ikke komponentene får nok strøm tross alt.

obs1: du kan regne med ca 80% effektivitetesgrad på en typisk PSU, så trekket fra veggen vil være nærmere 75W ved full belastning om det er der du måler det fra.

obs2: 60 watt betyr som regel ikke at du kan trekke 60watt ren 12volt, så hold det i tankene og sjekk PSU specs. 12volt er det som maskiner i dag bruker absolutt mest av.

Jeg er litt overrasket at det selges at kabinett med PSU på så lite som IKKE er helt ferdigbygget fra før for å unngå problemer. Selv et barebones intel atom system vil trekke såpass mye ved full last og det er nærmest null margin å gå på ved 60 watt. Noe mer krevende CPU kan du glømme da de fleste (selv dualcore) vil kunne trekke opp mot 40-50watt alene på full load.

-Stigma

Lenke til kommentar

60W er mer enn nok til et system basert på E350 APU fra AMD. Kortet med en SSD og en dvd rom trekker i området 45-50W på full load.

post-140856-0-87936600-1307582525_thumb.png

Link

Jada, men det er jo AMDs tilsvarende til en atom mer eller mindre. Det er same same om det er Intel eller AMD. Poenget mitt var at det er ikke noe kapasitet til mer enn noe slikt type low-power system.

-Stigma

Lenke til kommentar

Dette har skjedd:

- Installasjon av Linux fungerte ikke. Prøvde først, leste manual etterpå og ifølge den støttes kun Windows. Rart.

- Prøvde deretter Windows 7 32bit. Det gikk litt bedre. Dvs. jeg kunne ta uendelig mange restarts, men når jeg slo av pc'en og skrudde den på igjen var jeg tilbake til start. Det jeg la merke til var at Windows Memory Diagnostics var aktivert i startmenyen, som mistenkte noe feil med minnet. Sjekket System-info som sa at 2GB var installert, men kun 1.6GB tilgjengelig. Jeg kjørte denne ved neste restart, uten at den fant noe feil. Tilbake i desktop'en var fortsatt bare 1.6 tilgjengelig. Det forsterker kanskje mistanken om feil rambrikker.

Lenke til kommentar

Tilbake i desktop'en var fortsatt bare 1.6 tilgjengelig. Det forsterker kanskje mistanken om feil rambrikker.

Eller at 0.4GB brukes til videominne av det integrerte grafikkortet?

Er du sikker på at SSD'en er tom, eller baserer du det utsagnet på meldingen om at maskinen ikke finner noen gyldig disk å boote fra? I så fall kan det være et eller annet med boot-rekkefølgen som feiler. Sjekk hva den er satt til i BIOS. Se også om du kan koble SSD'en til en annen SATA-port.

Lenke til kommentar

Du kan si at jeg baserer det på at maskinen ikke kan boote fra den etter at jeg har skrudd av maskinen, men at den kan boote fra den når jeg tar en restart.

En annen observasjon er at disken utgir seg for å være blank neste gang jeg installerer windows 7.

Lenke til kommentar

Du kan si at jeg baserer det på at maskinen ikke kan boote fra den etter at jeg har skrudd av maskinen, men at den kan boote fra den når jeg tar en restart.

En annen observasjon er at disken utgir seg for å være blank neste gang jeg installerer windows 7.

Da kan det jo være at SSD'en din er defekt ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...