Hugol Skrevet 8. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 8. juni 2011 Hei. Da var jeg ferdig med tre lange år på ungdomskolen. Vi har hatt en god lærer i fransk som har gitt massevis av inspirasjon og motivasjon. Selv er jeg ganske god i språket og har høyeste vurdering i faget og i muntlig eksamen. Dog, klarer jeg ikke formulere setninger på et blunk, altså jeg vil lære å prate flytende! Derfor har jeg tenkt til å bruke store deler av ferien min i sommer til å se nærmere på språket og få mer innflytelse i det. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å forbedre meg? Ser ofte på franske filmer osv. men de prater ofte fort og med vanskelige dialekter. Takk. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 8. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 8. juni 2011 Spiller du spill? Du lærer en del ved å sette språket i spillet til fransk. Det har hjulpet meg med å lære noe fransk, og det var på ganske kort tid (ønsket nemlig å bli bedre i fransk før vgs). Men fortsetter du ikke med fransk på videregående? Har du valgt et annet språk? Det er mange fordeler ved å fortsette med det samme språket. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. juni 2011 Spiller lite spill dessverre. Dog, er jeg veldig interessert i musikk og film Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 8. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 8. juni 2011 Språkskole i Frankrike? Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 10. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2011 Hei, jeg kan gi deg noen råd som funket flott for meg, med spansk i mitt tilfelle. Jeg snakket ikke spansk da jeg i september søkte om å ta et utvekslingssemester i Peru, men da jeg ankom i februar var jeg i stand til å ha en enkel samtale med drosjesjåføren som hentet meg da jeg ankom. Det føltes virkelig kult! Mine råd til deg er: 1. Gå gjennom Michel Thomas-kurset. Det grunnleggende gjennomgås her veldig fint, på en måte som gjør det lettere å forme setninger. Formatet krever litt tålmodighet, siden det er opptak av en privattime med to treige engelsktalende personer med horribel aksent. Hr. Thomas' aksent er ikke pen den heller. Men som sagt, det er et fint kurs for å etablere en god grunnmur. 2. Skaff deg en lommeparlør med setningseksempler. Lonely Planet sin fungerte fint for meg. 3. Let opp setninger du ser for deg du vil få bruk for. Google Translate er ikke perfekt, men når du kan grunnleggende grammatikk finner du som regel ut hva som er feil. Let opp alle småordene som brukes i samtale: "altså", "men", "ok", "greit", o.s.v. Lær deg også slang. I ditt tilfelle vil jeg faktisk anbefale den engelske frasen "where is Brian?" - yngre franskmenn elsker den! 4. Skift Facebook, Firefox og alle andre brukergrensesnitt til fransk. Til å begynne med er det litt forvirrende, men jeg regner med du har lært engelske brukergrensesnitt tidligere, så et fremmedspråklig miljø er ikke noe helt fremmed 5. Oppsøk fransktalende og insister på å snakke fransk. Dette krever en del oppmanning, det skal være sikkert og visst, men hver eneste samtale føles som en liten seier. Dersom du ikke finner noen der du bor, går det alltids an å oppsøke franskmenn med samme interesser via internett, og ta en prat over Skype. 6. Les Benny Lewis' språk- og reiseblogg Fluent in 3 Months for praktiske råd og motivasjon. Han skriver veldig godt, både om kulturelle opplevelser, og om hvordan språklæring kan gjøres mye lettere og mer givende enn grammatikkpugging: http://www.fluentin3months.com/ 7. Bare gjør så mye som overhodet mulig på fransk. Steng ute norsk og engelsk så mye du kan, akkurat slik som du nå muligens stenger ute alt annet enn norsk og engelsk Etter at jeg kom til Peru har jeg både tatt fag, lært salsa, og hatt haugevis med samtaler, alt på spansk. Akkurat som det er flott å kunne engelsk, er det flott å kunne spansk. Utenom Nord-Europa er det vanlig å kunne like lite engelsk som vi nordmenn kan fransk/tysk/spansk. Jeg skulle ønske jeg hadde visst dette da jeg selv lærte fransk på ungdomsskolen og videregående. Jeg fikk toppkarakterer jeg også, men allerede etter et par måneders motivert selvlæring var spansken min bedre (eller mer praktisk anvendelig) enn mine 5 år med 5-ere i fransk. Det er heldigvis ikke så vanskelig å lære fremmedspråk som det kan se ut som! Jeg håper du får kommet deg til Frankrike, og ønsker deg lykke til med språkeventyret ditt! 3 Lenke til kommentar
For Your Eyes Only Skrevet 10. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2011 Haha, nå bytta jeg språk på facebook til fransk 2 Lenke til kommentar
joke4joker Skrevet 19. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2011 Hei, jeg er Franskmann, og jeg søker noen for snakke med i norsk (unnskyld, jeg snakker virkelig dårlig norsk). Da, hvis du vil, vi kunne tilsvarer. Dans l'attente de ta réponse, Charlie. 1 Lenke til kommentar
For Your Eyes Only Skrevet 19. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2011 Jeg kan snakke med deg jeg Send meg en pm;) Lenke til kommentar
Paphex Skrevet 5. august 2011 Rapporter Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Prøver å lære fransk selv, men er ikke den mest disiplinerte typen. Ga fullstendig faen på VGS, noe jeg angrer på, så for omlag 2-3 år siden fikk jeg meg et ganske så komplett språkprogram for fransk ved navn LanguageNow! med store ambisjoner om å mestre språket. Interessen dabbet av etter 2 måneder eller noe sånt, men det siste året har jeg sakte men sikkert hatt perioder hvor jeg har pugget fransk ganske regelmessig. Rognalf anbefaler Michel Thomas, noe jeg må si er veldig effektivt dersom man ikke har noen forkunnskaper. Enklere og mer effektiv introduksjon til et språk skal du lete lenge etter. I foundations-programmet får du alt det nødvendige du trenger for å bygge videre. Om du gjorde det såpass bra på VGS har du nok ikke bruk for det programmet, men det følger jo på med advanced french også, så det kan jo være verdt å ta en titt på det for å se om det kan være til noe hjelp. Men programmet LanguageNow! er ganske ålreit og komplett, og det følger med en rekke aktiviter/mini games du kan benytte deg av etterhvert som du lærer. Føler jeg får mye utbytte av det når jeg først får inn en rutine på det. Å si at jeg kan en del fransk vil på en måte være feil. Er for lengst forbi nybegynner stadiet, men det er nok veldig mye som gjenstår. Forstår det meste som skrives på fransk, men har problemer med å forstå folk som prater fort. Grammatikken er vrien til tider, men det er noe som løser seg selv etterhvert som man utsetter seg for språket vil jeg tro. Å surre rundt med altfor mye regler og slikt, med unntak av alle de hersens bøyningene, tror jeg ikke er nødvendig. NB: alle programmene jeg har nevnt er naturligvis på engelsk-fransk, så det forutsetter jo at man har gode engelsk-kunnskaper. Det er jo en del formuleringer som er litt vanskelige å forholde seg til. Bare se på denne: On dit que le train va avoir beaucoup de retard oversettelse: the train is supposed to be very late bokstavelig oversettelse (correct me if i'm wrong): one says that the train is going to have much of lateness. En av verdens fremste polygloter, husker ikke hans navn men han kan 20+ språk, sa at han lærte seg språk ved å unngå alle andre kjente språk. total immersion, altså: alt han tenkte, sa, leste og så var på språket han ønsket å lære. Han ungikk alle andre språk. Tror det er den mest effektive måten, men det er jo litt vrient. Det beste er jo naturligvis å bo i et land hvor språket prates. Om man ikke gjør det er det nokså vanskelig, så synes alle vi som tar oss tid til å studere fremmedspråk på fritida skal få litt kudos. Det er ikke alltid lett å være disiplinert. Edit: fant nettopp ut at Mass Effect, xbox spillet, finnes i en fransk versjon. Jeg lærte aldri engelsk på skolen, men spilte ekstremt mye spill og var vel ganske flytende i engelsk fra starten av. Med tanke på hvor dialog-drevet dette spillet er tror jeg kanskje jeg skal se om jeg får tak i den franske versjonen. Endret 5. august 2011 av Paphex Lenke til kommentar
joke4joker Skrevet 29. august 2011 Rapporter Del Skrevet 29. august 2011 Hvis du er interessert, Jeg er FRansk og prøver jeg å snakke norsk ^^ Det er ikke et vanskelig språket, men jeg øve for lite... Vi kunne hjelpe oss i vår språket !? Jeg har skype hvis du vil. Jeg tror det er bedre å snakke ! Svarer i private melding hvis du er enig. Ha det bra ! Charlie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå