Gå til innhold

Lærlingoppgave i IKT; pristilbud og serveroppsett.

Kirua

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er foreløbig lærling på en videregående skole innenfor IKT-servicefaget.

Jeg har fått en oppgave som går ut på å sette opp en server og tenkte da at det kunne være lurt å høre folks meninger her om hvordan jeg kunne gå frem for å sette opp dette.

Oppgaven lyder som følger:

Fiskeforedlingsbedriften Slogen skal investere i nytt It-utstyr. Alt av gammelt utstyr skal kasseres og det eneste av fysisk utstyr som evt kan benyttes er kabelnettet som er av typen Kat5. Internettløsningen har i dag en kapasitet på 20 Mbps.

Bedriften har 7 ansatte. En daglig leder, en kontoransatt, en salgssjef, en produksjonsleder og 3 i produksjon og mottak. Det er ønske om bærbar pc til lederene, og stasjonær pc til kontoret, og en felles pc i produksjonslokale. Det er også et ønske å ha en enkel server for lagring av dokumenter og for å kjøre et produksjonsprogram og fakturering. Alle skal ha eget lagringsområde på serveren. Det skal være et fellesområde for alle ansatte hvor bla HMS og Kvalitetssystemet finnes, og ett område bare for lederne.

Det stilles krav til at løsningen må være sikker med hensyn på tap av data, samt evt skadelige programmer etc. Bedriften har alt av programmer selv, men ønsker et tilbud på en Office-løsning.

Daglig leder er usikker på valg av nettverk. Det er behov for trådløs nettverk, men han er usikker på om de skal kutte ut alt av nettverkskabel. Gi han råd om dette. Det vil også være aktuelt at besøkende skal kunne benytte egne bærbare pc-er å komme på Internettløsningen på en enkel måte.

Lederen er bekymret for sikkerheten generelt og spesielt på Internettløsningen. I tillegg ønsker han at filene under Mine dokumenter skal synkroniseres med serveren, og at systemet på de bærbare maskinene skal hurtig kunne gjenopprettes.

Det er også behov for en felles skriver.

Følgende skal gjennomføres:

Sett opp et pristilbud på den dataløsningen du mener bedriften er best tjent med. Valgene du tar må begrunnes i dokumentasjonen.

Installer en enkel server og 2 arbeidsstasjoner med nødvendig programvare. Minimum en av arbeidsstasjonene må være en bærbar pc. Installer også en nettverksskriver.

Sett opp sikkerhetspolicy for datasystemet (passordregler og annet) og begrunn dine valg.

Sett opp ett trådløst Access punkt med den sikkerheten du syns er best. Begrunn og forklar dette skriftlig.

Lag et lite ”kurs” for lederen som tar for seg sikkerheten for det trådløse nettverket i bedriften.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva lurte du på?

Du forventer vel ikke at vi skal skrive hele oppgaven for deg?

Husk at alle avgjørelser du tar må du selv stå for og forklare for sensor, selv om jeg gir deg en perfekt løsning på oppgaven vil ikke du kunne forsvare det som jeg har skrevet.

Lenke til kommentar

Og hva lurte du på?

Husk at alle avgjørelser du tar må du selv stå for og forklare for sensor, selv om jeg gir deg en perfekt løsning på oppgaven vil ikke du kunne forsvare det som jeg har skrevet.

Nei selvfølgelig skal Jeg sette det opp selv, bare lurte på hva folk anbefalte om hvilken type server jeg burde gå for og hvilket type nettverk jeg burde bruke.

Lenke til kommentar

Og hva lurte du på?

Nei selvfølgelig skal Jeg sette det opp selv, bare lurte på hva folk anbefalte om hvilken type server jeg burde gå for og hvilket type nettverk jeg burde bruke.

Det er jo et valg som du skal ta, så skal du da begrunne hvorfor du har gått inn for det og om det er diverse alternativer til det du har valgt

Lenke til kommentar

Og hva lurte du på?

Det er jo et valg som du skal ta, så skal du da begrunne hvorfor du har gått inn for det og om det er diverse alternativer til det du har valgt

yeah, har mekket oppgaven nå ^^

Lenke til kommentar

Forresten, en lærling er ute i praksis, du er elev ved en skole, som tilbyr lærlingutdanning. Det er et hav av forskjell. Ellers, er det ikke grådig seint med oppgaver nå ? Dere skal jo gjennom pensum en god stund før eksamen, hvor du skal bruke den siste tiden til repetering.

Lenke til kommentar

Og hva lurte du på?

yeah, har mekket oppgaven nå ^^

:), hvordan gikk det på fagprøven din?

Fikk min i dag å må nesten flire litt vi har akkurat samme oppgave bare at bedrifts navnet er endret :S

Lenke til kommentar

Fikk min i dag å må nesten flire litt vi har akkurat samme oppgave bare at bedrifts navnet er endret :S

Nei det var bare en vanlig oppgave jeg fikk.

for å være klar til fagprøven, har ikke fått noe vurdering enda.

Endret av Kirua
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...