Gå til innhold

Macro og tele objektiv til Nikon D40/D90


Anbefalte innlegg

Opprettet en tråd i går, men siden jeg ikke får like mye feriepenger som jeg antok så har jeg ikke råd til high-end semi-pro kamera alà Canon 7D eller lignende.

 

Har dermed bestemt meg for å oppgradere objektiv og eventuelt ta meg råd til Nikon D90 som en oppgradering fra D40. Sammenlignet på Snapsort og forskjellen på D40 og D90 er større enn D90 og 7D. http://snapsort.com/compare/Nikon_D40-vs-Nikon_D90

 

Jeg er interessert i et telezoom objektiv og et macro objektiv.

Har prøvd å google meg fram til hvilket objektiv som er bra og det ser ut som Tokina AT-X M100 AF PRO D går igjen som macro objektiv. Finner ingen i prisguiden, men finner det hos Adorama til 449 dollar, noe som er ganske rimelig. Pluss toll blir det fortsatt rimelig.

Har også sett på Nikon 60mm F/2.8

 

Telezoom har jeg spurt om før og det står mellom:

Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR

Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro II HSM for Nikon

Sigma skal visst ha noen problemer med dette objektivet. At det fokuserer feil osv.

 

Noen innspill?

 

Edit: Så ikke at det var en egen tråd for makroutstyr, men fant den nå. Der ligger det et objektiv:

http://www.japanphoto.no/product/objektiver/tamron-nikon/tamron-sp-af-90mm-f-2.8-di-1:1-macro-med-fokusmotor-for-nikon?source=jpno_prisguide

Som har en fin pris.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, D90 blir et godt sprang fra D40 i hvert fall, blir nok bra fornøyd med den! Fantastisk bedre høy-ISO ytelser!

Og raskere tilgang til en del funksjoner.

Bruk heller pengene på optikk.

 

Når det gjelder macro er det motivet som bestemmer brenvidden, som det er skrevet masse om tidligere. Skal du knipse insekter må du ha litt avstand og dermed minst 105-150mm. For blomster og andre mer statiske ting er 60-90mm ok.

 

Tamrons 90mm er ikke dum, kjøpte en til skolen som jeg testet litt. Har genial funksjon for å switche mellom manuell og autofokus. På macro trenger du ofte manuell fokus. Kanskje litt kort til insekter, men ganske bra allround til makro, og grei pris.

 

For tele kan jeg gjerne anbefale 70-300'en som jeg også har selv, ble veldig positivt overrasket av den, og bruker den ofte. MYE bedre enn 55-200 som jeg hadde før. Og grei nok å ha med på tur.

Sikler også på en 80-200 f2.8 i tillegg, den er enda råere optisk, men det blir fort for tungt, så da vil jeg ha begge i så fall. Og den er mye dyrere, og uten VR (Både Nikon og Sigma har med VR/OS, men svært kostbart)

70-300 er sikkert lett å selge igjen også. Kjøpte min brukt til hyggelig pris, helt strøken.

Lenke til kommentar

Har dermed bestemt meg for å oppgradere objektiv og eventuelt ta meg råd til Nikon D90 som en oppgradering fra D40. Sammenlignet på Snapsort og forskjellen på D40 og D90 er større enn D90 og 7D. http://snapsort.com/compare/Nikon_D40-vs-Nikon_D90

 

Jeg er interessert i et telezoom objektiv og et macro objektiv.

Har prøvd å google meg fram til hvilket objektiv som er bra og det ser ut som Tokina AT-X M100 AF PRO D går igjen som macro objektiv. Finner ingen i prisguiden, men finner det hos Adorama til 449 dollar, noe som er ganske rimelig. Pluss toll blir det fortsatt rimelig.

Har også sett på Nikon 60mm F/2.8

 

Noen innspill?

 

Regner med at du har sett på Tamron 90mm f/2,8 Makro ? Se her http://www.bythom.com/105AFSlens.htm Et stykke nede på siden skriver Hogan om det objektivet. Her er sammenligning mot Tokina http://www.nnplus.de/macro/Tokina/TokinaE.html

Lenke til kommentar

Er det mindre viktig med autofokus ved macrofotografering? Dersom jeg må manuelt fokusere så får jeg store problemer med Nikon D40.

 

Søkeren er utrolig dårlig til å bedømme fokus gjennom.

 

Nikon 105mm er dobbel så dyr som Tamron 90mm men har også mye kjappere autofokus. Er det bedre å kjøpe Tamron + D90 (forhåpentligvis bedre søker enn D40, slik at jeg kan fokusere manuelt) enn å kjøpe Nikon 105mm til D40?

Lenke til kommentar

Det hele kommer an på hva du skal fotografere, fokusdybden er såpass liten på makroobjektiver at autofokussystemer kan ha problemer med og finne ut hva som skal være fokusert. Fordelen med D90 er at man kan bruke skjermen til og finstille fokuset manuelt.

Bevegelse-uskarphet er også et stort problem ved makrofotografering og et godt stativ burde brukes og da har man bedre tid til å justere fokuset som ønsket.

Lenke til kommentar

Eneste dedikerte foto butikk her i byen hat bestemt seg for å bare selge billige sigma objektiver pga det er hva som gir størst fortjeneste, påstår selgeren.

 

Elkjøp har en del objektiver, men jeg har ikke sett noen macro objektiv der.

 

Sigma 105mm er et flott macroobjektiv. (Sammen med de andre...)

D90 er også meget bra. (Selv om det ikke er det aller nyeste. Men det er ikke det som teller.)

 

Jeg ville valgt Nikon 70-300 VR til telezoom. Har dette selv og det er meget bra. Sigma 70-300 ville jeg styrt unna.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vurderer om jeg skal bestille macro objektivet nå eller vente litt til.

 

Eneste som skurrer litt hos meg er avstand til motivet for å oppnå 1:1 macro.

Tamron 90mm utvider seg ganske mye når man fokuserer, er det alltid tuppen av objektivet som avgjør avstanden eller vil jeg riskere å skvise insektene med glasset?

Lenke til kommentar

Vurderer om jeg skal bestille macro objektivet nå eller vente litt til.

 

Eneste som skurrer litt hos meg er avstand til motivet for å oppnå 1:1 macro.

Tamron 90mm utvider seg ganske mye når man fokuserer, er det alltid tuppen av objektivet som avgjør avstanden eller vil jeg riskere å skvise insektene med glasset?

"Arbeidsavstanden" er fra fronten av objektivet til motivet. Du risikerer ikke å komme borti insektene - Tarmonen har arbeidsavstand på 99mm - altså 99mm fra fronten av objektivet og til motivet. Se The Digital Pictures anmeldelse for en tabell med forskjellige arbeidsavstander ("MWD" = Minimum Working Distance), som er avstanden fra fronten av objektivet og til motivet.

Lenke til kommentar

Er ikke 10CM litt lite for macrobilder av insekter? Skulle gjerne hatt litt avstand slik at de ikke flyr bort.

 

Jo :)

Jeg brukte Sigma 105mm i fjor, mens i år har jeg brukt Sigma 150mm for å få litt mer arbeidsavstand. Hvis du vet at det er insekter og denslags du kommer til å ta bilde av, så kan du sikkert like greit gå for brennvidde i området 150-200mm. Sigma, Tamron og Nikon har alle fine saker her, men det koster mer enn f.eks. Sigma 105mm eller Tamron 90mm. Vil uansett anbefale å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar

Den gamle versjonen av Sigma 150 mm er av og til på billigsalg til under 5000 kr. Hvis man er heldig så kan man snappe opp en før de forsvinner helt.

 

Når det gjelder manuell fokusering så har man fokusindikering nede i venstre hjørne i søkeren, den hjelper når man har en liten og mørk søker.

 

Liveview er veldig hjelpsomt for manuell fokusering når man bruker stativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...