Gå til innhold

Gym. Hva har skjedd med faget?


Anbefalte innlegg

I de siste årene jeg har gått på skolen, har jeg tenkt en god del på overskriften til emnet. Hva har egentlig skjedd med faget gym? I alle generasjoner før oss har det vært et fag med høye krav og store utfordringer, og hvor det faktisk var status å være god i gym (nå er jeg ganske langt tilbake i tid da)

 

Jeg kan ikke huske siste gymtime jeg kjente svette under armene. Timene er fylt med LEK som feks. stikkball og nebbfotball som ikke gir noe form for aktivitet, utenom å ha det gøy med kamerater. Nå står ikke jeg her og sier at vi ikke skal ha lek på skolen, men jeg synes det nesten er rart og flaut. Er jo ikke rart 13,8 av barn fra 2 - 19 års alderen, er overvektige.

 

Hva har egentlig skjedd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser bare ikke poenget i å ha coopertesten. Den er genial for folk som driver med sport (inkluder meg selv) og jeg begynner ikke å gnåle og grine hver gang gymlæreren forteller at det er coopertest neste uke, derimot tar jeg det med et smil imens jeg ser på alle som sitter å sipper over deres brødskive med nugatti.Hva kan gjøres?

 

Tydelig at det ikke finnes holdninger i den norske skolen lengre.

Lenke til kommentar

Har merket at gym i Norske skolene varierer VELDIG. Læreren er problemet etter min mening. Vi har hatt noen gym lærere gjennom mine 3 år på ungdomsskolen, og kun 1 eller 2 av 6 har vært gode. Og med det mener jeg at kun de har trent oss hardt! Det var de timene hvor svetten rant når vi var ferdige! sukk, savner de tidene. Resten var bare rolig ballspill, uten å stresse. Har også merket at Coopertesten har fått et negativt bilde, mest de med ræva kondis som sipper her, sånn som jeg gjorde før jeg begynte å trene. I høst løp jeg 5 runder og trodde jeg skulle dø, nå i vår klarte jeg 7, og dette med pollenallergi og astma.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan gymmen er i dag, men slik jeg ser det er det viktigere at de fleste trives med å være i bevegelse enn at de få får briljere. Gymfaget er ikke der for å gjøre folk gode til å løpe eller spille fotball slik matte er der for å gjøre folk gode til å regne, men for å sørge for aktivitet. Derfor er det bedre at det blir litt for sløvt enn litt for hardt, selv om det beste selvsagt er å gi mulighet for begge deler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan gymmen er i dag, men slik jeg ser det er det viktigere at de fleste trives med å være i bevegelse enn at de få får briljere. Gymfaget er ikke der for å gjøre folk gode til å løpe eller spille fotball slik matte er der for å gjøre folk gode til å regne, men for å sørge for aktivitet. Derfor er det bedre at det blir litt for sløvt enn litt for hardt, selv om det beste selvsagt er å gi mulighet for begge deler.

 

Da synes jeg man isåfall skal dele faget i grupper. Noe må gjøres. Det er synd når man ser overvektige mennesker som gruer seg til gymtimene. Noe løsning har jeg ikke, men poenget med tråden er at jeg er lei av å bruke 20 minutter av morgningen på å pakke håndkle og joggesko, uten at de er til noe nytte.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan gymmen er i dag, men slik jeg ser det er det viktigere at de fleste trives med å være i bevegelse enn at de få får briljere. Gymfaget er ikke der for å gjøre folk gode til å løpe eller spille fotball slik matte er der for å gjøre folk gode til å regne, men for å sørge for aktivitet. Derfor er det bedre at det blir litt for sløvt enn litt for hardt, selv om det beste selvsagt er å gi mulighet for begge deler.

Gymmen blir ikke noe mer gøy fordi man er daff og aldri presser seg selv. Den gangen jeg hadde gym var det en god balansegang. Deler av tiden brukte vi til løping, deler av tiden brukte vi på styrke og deler av tiden brukte vi på spill. Ingen ble presset til bristepunktet, utenom løpetesten. Men folk var ikke slappe.

Lenke til kommentar

Nå finnes jo alltids idrettslinje på skolen for de som ønsker å leke seg gjennom livet bli toppidrettsutøvere. Kvaliteten på gymtimene kommer også gjerne an på gymlæreren man får, noen kjører rett og slett elevene hardere enn andre.

 

Når du forbinder gym med overvekt blandt unge så tror jeg et veldig kaloririkt kosthold og generell mangel på rørsel er mye større bidragsytere til at unge blir rundere enn at de ikke får kjørt seg hardt nok i de 1,5 timene med gym de har hver uke. Da er det kanskje bedre om fokuset ligger på å gjøre fysisk aktivitet mest mulig gøy og givende for flest mulig, eventuelt la de som føler det går for tregt kjøre et individuelt treningsløp i gymtimene. Det har det vært mulighet for i alle årene jeg har gått på VGS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Franskmennene ligger på ca 10 % og du ser hvor mange fler mennesker de har i fra 2 - 19 års alderen. Likevel spiser de usunt med deserter og annet usunt. De har i motsetning til oss, MINST 1 time gym om dagen og den er hard.

Lenke til kommentar

Gym er et fullstendig unyttig fag - de som er interessert i å holde seg i form vil kunne gjøre dette på fritiden, de som ikke er interessert i å holde seg i form vil uansett ofte ha dårlige vaner som skolen ikke kan kontrollere.

 

Skal man komme i form må den motivasjonen komme fra en selv, og man bør deretter utforme et treningsopplegg som gir mening for seg selv personlig.

 

I gymtimer skal alle være i aktivet gjerne i såkalte lagsporter - ofte vil det her være ujevnt nivå som igjen fører til at mange får lite igjen av dette iforhold til et opplegg som er tilpasset hver enkelt.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Jeg er ofte sliten etter gym, og jeg er ikke i noe spesielt dårlig form. Slik jeg mener gym har utviklet seg, så er det nesten kun testing. Hvorfor skal man teste elevene hele tiden, i stedet for å faktisk prøve å utvikle dem?

 

Husker i 9. klasse hvor vi hadde en "militær-dude" som gymlærer. Han pushet oss med styrketrening ala pushup, situp og hangups et halvt år. En time i uka med kun dette, resten var springing og litt fotball. På slutten av året klarte jeg 100 sit-ups, og 3000-meter på 12 minutter eller noe lignende.

 

Hvorfor ikke utvikle elever istedenfor å teste dem hele tiden?

Lenke til kommentar

Dette er en del av feminiseringen av skolen. Hvor det skal være mest mulig gruppearbeid, minst mulig konkuranse og alle skal være gjennomsnittlige hvor de beste skal holdes tilbake og de dårligste skal hjelpes opp på nivå med resten.

 

Dette er selvsagt fordi gutter har større statistik spredning (flere av de beste og de dårligste) på alle områder hvor det har blitt undersøkt og fordi jenter trives bedre med gruppearbeid og gjør det bedre i gruppearbeid, mens gutta er bedre i konkuranse med andre og utvikler seg best da.

 

I tilegg er gym det eneste faget som jentene fortsatt får dårligere karakterer enn gutta i. Og det vil jo selvsagt ikke statsfeministene ha noe av.

 

Dette ser vi jo også i alle de andre fagene i skolen. Pluss at det i dag fokuseres mer på puggeoppgaver i f.eks matte og fysikk og mindre på problemløsningsoppgaver fordi jenter gjør det bedre på pugging mens gutta er best når det gjelder problemløsning hvor man ikke bare kan f.eks putte tall inn i en ferdig lagd formel, men heller må kombinere flere forskjellige teknikker og "tenke selv" for å løse oppgaven. ref PISA undersøkelsene. Og dette er i sterk kontrast med senere universitetet for ingeniører, ol. og senere arbeidslivet for disse. Mange blir ganske overasket av at plutselig oppgavene i matte blir noe helt annet (problemløsningsoppgaver) enn det de var i grunnskolen (puggeoppgaver) hvor det stort sett bare ble lært bort ferdige formler hvor ikke en gang disse formlene ble utledet for å forstå dem. Nesten alle formler jeg har lært i høyere utdanning er blitt utledet på tavlen for å forstå dem og satt i kontekst og oppgavene gikk ofte også på problemløsning og ikke bare slavisk bruk av disse formlene, mens i grunnskolen tror jeg nesten ikke at en eneste av formlene vi ble matet med ble utledet og matten ble dermed ett puggefag istedenfor et fag som handler om mattematisk forståelse i grunnskolen.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...