Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk muntlig VG3: Motsetninger i norsk språk og/eller litteratur etter år 1800.

Anbefalte innlegg

I dag kom jeg opp i Norsk muntlig!

Stort sett sitter jeg med et stort spørsmålstegn over hodet og lurer på hvor jeg skal begynne!

Vet jeg skal lage presentasjonen klar i dag og lese mye i morgen.

Oppgaven: Motsetninger i norsk språk og/eller litteratur etter år 1800.

Presentasjonen skal være om Wergeland vs Welhaven, da de har forskjellige syn både på litteraturen og språket.

Noen som har noen eksamenstips da jeg ikke har vært opp i muntlig eksamen siden ungdomsskolen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er helt likt, men jeg hadde muntlig eksamen i Norsk (privatisteksamen for generell studiekompetanse). Jeg vil tro at den eksamenen min hadde et pensum likt de 3 årene på VGS.

Utifra det du sier her, virker det som du har fått informasjon om hva du skal ha på eksamen på forhånd. Da jeg hadde min muntlige eksamen i fjor sommer, ble jeg først geleidet inn på et avlukket rom. Her fikk jeg da utlevert et dikt jeg fikk beskjed om jeg da skulle presentere for sensoren og eksaminatoren når min forberedelsestid var ferdig. Jeg fikk rundt 15-20 minutter å forberede meg på dette.

Da jeg endelig følte jeg var ferdig med skvise alt som jeg kunne skvise ut av diktet med tanke på tolkning osv osv, var det dette jeg startet med på selve eksamen. Vi brukte kanskje rundt 5 minutters diskusjon rundt diktet med en del spørsmål fra eksaminator rundt det jeg hadde kommet frem til.

Etter vi så var ferdig med diktet, spurte eksaminatoren meg om jeg kunne fortelle litt om fornorskingen av dansk og hvem som stilte som sentrale personer rundt dette her. Dette vil jeg påstå var "hoveddelen" rundt eksamen og vi snakket en del om dette emnet.

Helt til slutt var de interessert i særemnet som jeg snakket en del om med innspill fra eksaminator og spørsmål her og der.

Vet ikke om dette var svaret du var på jakt etter, men det var nå slik min eksamen foregikk. Jeg fikk bruke alt som var av hjelpemidler utenom telefon og internett, slik som sikkert alle får lov til den dag idag.

Det virker som du har fått et emne du skal forberede på forhånd for så å presentere kanskje som et hovedtema for eksamenen. Mulig du også får noe lignende et dikt eller noe sånt på eksamensdagen eller at du får noen nye emner mens eksamen pågår.

Vet ikke om så mye andre tips enn å forberede seg godt, lese det som du har i pensum og forstå til en viss grad hva du har lest slik at du iallefall kan litt om det meste og kan snakke litt rundt de forskjellige emnene.

Håper dette kan være til litt hjelp for deg, og lykke til! Husk at tiden før eksamenen som regel er værst, og når man sitter inne og faktisk har eksamen er det ikke så ille allikevel ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...