traveldag Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Hei! Har en canon 1000d med kit objektivet 18-55 uten bilde stabilisator, og ser for tiden etter et objektiv som vil være en grei oppgradering, spesielt til bruk på ferie. Primært vil jeg ta bilder inne i huset vi skal leie, utendørs når vi gjør forskjellige aktiviteter, og noen landskapsbilder av sjøen vi skal bo ved, naturparkene vi skal reise gjennom etc. Har kommet over den umiddelbare nybegynnerfasen og kjenner kameraet mitt ganske godt. Har egentlig ikke mye og utsette på det objektivet jeg har i dag. Syns det gjør jobben greit, med tanke på at det her blir mest bilder for venner og familie. har ikke planer om å bruke noe særlig over 2000,- på objektivet. har prøvd en del dyrer objektiver (https://prisguiden.no/product.php?productId=35998&cat_id=24) og ser jo helt klart forskjell, men fotografering er ikke for nå en så stor del av hverdagen min at jeg er villig til å betale så alt for mye for objekiv (tatt i betraktning at jeg ikke er misfornøyd med det jeg allerede har, men ser begrensningene). Noen som har noen greie forslag? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Hva er det du vil ha forbedret, da? Savner du noe videre enn 18mm? Noe som har mer tele enn 55mm? Noe lyssterkt? Et makroobjektiv til insekter og blomster tett på? Klassikerne er for eksempel en telezoom - EF-S 55-250 IS til bilder av ting litt mer på avstand - eller en lyssterk EF 50/1.8 til portretter, men det kommer veldig an på hva du savner. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 brennvidden på det objektivet du har per i dag er jo ganske universal i tilleg til at det passer bra til det bruket du har per idag så med mindre du velger å gå for et eller flere fastobjektiv hva med et bedre utgave av kit-objektivet du har per idag. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 For 2000 får du kanskje ikke noe som er VELDIG mye bedre enn det du har. Bruk heller de penga på noen fine opplevelser på ferien... Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 takker for rask respons! Det jeg savner er vel kanskje noe som er litt mere fleksibelt med tanke på lys inne. har tenkt litt på Canon EF 50mm f/1.8 II ja eller Canon EF 28mm f/2.8. På mitt kamera blir vel 50mm litt for trangt til å ta skikkelig innebilder, utenom portrett på noen meters avstand? 28mm passer meg kanskje bedre da? Utebildene er ganske greie fra før av, men savner kanskje å kunne zoome inn litt ekstra i noen tilfeller. slik jeg ser det er det egentlig ganske mye å velge blant under 2000 når jeg ikke er spesielt kritisk til kvaliteten utover det mannen i gata oppfatter som helt grei. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Ville definitivt gått for noe videre enn 50mm på ditt kamera. Selv brukte jeg 350D og EF 35/2 ganske lenge - synes det fungerte greit (selv om jeg foretrekker enda litt videre til allaround these days). Blir jo noen hundrelapper over budsjettet ditt, men så er det også én stopp mer lyssterk enn EF 28/2.8 og skarpere enn 28/1.8. Noen bilder tatt med 350D + 35/2: Squirrel by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr Ale in London. by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr Statue in Lodon by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr Flower by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr Construction site in London by Ole Gunnar Onsøien, on Flickr Solgte forøvrig mitt eksemplar for 1500kr i fjorhøst - tipper bruktprisen fortsatt ligger rundt der om du velger å kjøpe brukt. 1 Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 takker for alle svar! (og flotte bilder). Gikk gjennom alle de bildene jeg laget album av fra ferien 2010 ( ca 80 av 2000 bilder) og kom fram til at ca 10% av bildene var bilder jeg kunne trengt litt mere vidvinkel på, ca 65% lå i normalzoom området, og resterende 25% er bilder jeg nok kunne zoomet ennå litt mere inn for de motivene jeg hadde tenkt. Endte til slutt opp med å øke budjsettet litt og investerte i Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM for Canon. Har tatt noen bilder mens det har vært opphold i dag og er så langt strålende fornøyd. Lenke til kommentar
T34 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hadde faktisk tenkt å foreslå den for deg, når jeg leste hva du skrev over i tråden. Ellers kunne en tamron 17-50 f/2.8 (uten vc) vært et godt alternativ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå