brickhead Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Quote: On 2002-02-05 19:05, Stratos skrev:-snip-RAID 2 og 3 er "aldri" brukt.RAID 5 = Striping med paritet. krever minimum 3 disker, der en brukes til å lagre paritetsinfo, og de andre er stripet. du har da plasstap på max.33%.Denne er også rask, og mye brukt i servere.-snip-Detta er fritt ut av eget distré hode, så det er sånn ca.90% riktig. :smile:-snip- 90 utmerkede %, synes jeg. RAID 2 har jeg aldri vært borti, men det du forklarer som RAID 5 er strengt tatt RAID 3. RAID 3 og 5 virker på samme måte, bortsett fra at RAID 3 legger alle paritetsdataene på en og samme disk, mens RAID 5 sprer disse jevnt utover alle diskene (bare en for hver stripe, riktignok). RAID 3 kan faktisk være hakket raskere enn RAID 5 ved bare store sammenhengende filer (A/V, f.eks?), mens RAID 5 er å foretrekke i alle andre sammenhenger. Paritet samlet på en disk medfører mindre arbeid for kontrolleren, men ved mindre dataoverføringer (som ikke berører alle diskene) blir den paritetsdisken en flaskehals for ytelsen. Det er forresten ikke bare RAID 0 og 1 som kan kombineres, mange kontrollere tillater også 5+0 (eller 3+0 om man ønsker). Men dette er jo ikke akkurat vanlig, da. Quote: On 2002-02-05 19:23, Stratos skrev:JBOD er farlig... STOR risiko.. Anbefales ikke! JBOD (også kalt spanning) medfører omtrent samme risiko som for RAID 0 (striping uten redundans). I begge tilfeller er arrayet ubrukelig om en av diskene feiler. Fordelen med RAID 0 fremfor JBOD er ytelsesøkningen, til gjengjeld tror jeg det er lettere å hente data fra gjenlevende JBOD-disker etter at en av dem har trynet (eller kanskje det bare er IBAS som greier denslags:-) Men RAID 1..5 gir heller ingen sikkerhet dersom ingen ser det når kontrolleren melder diskfeil. Jeg har vært borti tilfeller hvor man har merket redusert ytelse på en server og ikke brydd seg med det - uten å vite at årsaken var et degradert RAID pga diskfeil. Senere har disk nr 2 feilet, og resten er ubrukelig. Jeg går rund og innbiller meg at plass og teoretisk max-ytelse (VELDIG teoretisk) forholder seg omtrent slik for N disker: JBOD: Nx plass, 1x ytelse RAID 0: Nx plass, <Nx ytelse RAID 1: 0.5x plass, <2/<1x ytelse (R/W) RAID 3/5: (N-1)x plass, <(N-1)x ytelse Egentlig har jeg jo manualen til en eller annen HP NetRAID-kontroller liggende et sted, men jeg gidder ikke finne den frem. Dere får heller ta sludderet mitt med en klype salt:-) [ Denne Melding var redigert av: brickhead på 2002-02-19 17:21 ] Lenke til kommentar
SR1Data Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Raid type. 0 = Diskstripping Two or more wolumes, each on a separate drive, are configured as a strip set. 1 = Disk mirroring Two volumes on two drives are configured identically. Data is written to both drives. 5 = Disk stripping with parity. Uses three or more volumes, each on a separate drive, to create a strip set with error checking. det finnes en masse raid løsninger. Raid levels: 0 , 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 10 og 53. Windows 2000 betjener(supports) kun 0 , 1 , 5. SR1Data.KonsulentTjenester. Lenke til kommentar
triklo Skrevet 6. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2002 Greit, hva trenger jeg av utstyr, utenom to like disker, for å sette opp RAID? Jeg har et Microstar MS6368 hovedkort... Og hvordan går jeg fram? Lenke til kommentar
MortenH Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Hvilket operativsystem kjører du? Om du kjører Windows 2000 er det hvertfall ganske rett frem. Du går inn på "manage" (aner ikke hva det er på norsk) via høyreklikk på "My Computer". Der velger du Disk Management tror jeg det heter. Der oppgraderer du to av diskene dine til dynamiske disker. Så kan du lage softwareraid - level 0 hvis det er det du er interessert i. Jeg vet ikke hva konsensus angående det med soft/hardware raid er her på forumet så jeg hopper i det. Det blir det samme om du har ett av de billig-raid kortene (fåes kjøpt separat eller følger med på hk) eller velger softwareraid. Begge bruker CPU'en din som ressurs for å kalkulere beregningene for raid'en din. Hvis noen har latt seg lure til å tro at de billige chippene som sitter på hovedkortene sine for å være hardware-raid, må de tro om igjen :razz: Uansett, det er grovt hvordan du kan gjøre det. Lenke til kommentar
sun360 Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Hordan funker det hvis man har win 98SE? Lenke til kommentar
flabben2k Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Jeg har brukt opp mine vanlig 4 ide, besilt meg ny hd, kan jeg kjøre den på vanlig ata 100 på raid kontrolen?? jeg menne at jeg ikke trenger og ha 2 hd`R for og bruke raid portene. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Nå fikk vi jo forklart RAID en gang for alle. :smile: Bra å vite at det er andre her som har bedre peiling en meg (så har jeg noen å spørre FØR jeg driter på leggen :wink: ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå