triklo Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 HAr forstått at det kan ha noe med harddisk eller IDE-kontrollere å gjøre, men det er alt. Har hørt snakk om at man kan bruke raid til å koble til mer enn fire harddisker uten ekstra IDE-kontrollere osv. Lenke til kommentar
negerhenriksen Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 RAID: Redundant Array and Inexpensive Disks er en mmåte å bruke flere harddisker på slik at en oppnår høyere ytelse, større datasikkerhet eller begge delene. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Quote: On 2002-02-05 11:34, negerhenriksen skrev:...Inexpensive ... var dette en joke eller? RAID er Redundant array of independent disks Lenke til kommentar
negerhenriksen Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Rettelse , HW.no skrev det . Jeg kopierte bare sitatet fra Guider/Ordforklaringer på HW.no Men det opprinnelige ordet er Inexpensive! Så det så ! No joke ! _________________ Mvh. Lars Erik Du er ikke mann før du veier 0,1 Tonn ! [ Denne Melding var redigert av: negerhenriksen på 2002-02-05 11:41 ] Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Dere har nok begge rett, selv om "Redundant Array of inexpensive Disks" trolig er det mest brukte/kjente navnet. RAID (redundant array of independent disks; originally redundant array of inexpensive disks) is a way of storing the same data in different places (thus, redundantly) on multiple hard disks. By placing data on multiple disks, I/O operations can overlap in a balanced way, improving performance. Since multiple disks increases the mean time between failure (MTBF), storing data redundantly also increases fault-tolerance Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 ok, vertfall det jeg har lært.. men uansett forklaringene var gode =) Lenke til kommentar
triklo Skrevet 5. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2002 Men vil det si at man kan ha mer enn 4 IDE-enheter på to kontrollere (primary og secondary)? Lenke til kommentar
Razul Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Se også http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=10244&forum=62 Lenke til kommentar
kjelligeek Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Raid betyr at du ved hjelp av en kontroller (eget kort eller innebygd i hovedkortet), kobler sammen to eller flere fysiske harddisker til en stor. Programmene på PC-en vil da oppfatte disse harddiskene som én disk. Raid 0 kalles også speiling, og innebærer at man har to disker. Alle data som skrives til den ene disken vil også bli skrevet til den andre, slik at alt ligger dobbelt opp. Du vil dermed ende opp med en harddiskløsning der den totale kapasiteten er lik kapasiteten til den minste av diskene. Fordelen er at dersom den ene fysiske harddisken går dukken vil du fortsatt ha dataene på den andre. Det er bare å bytte ut den ødelagte disken og så er alt på plass igjen. Denne løsningen er svært godt sikra mot datatap, da sjansen er liten for at begge diskene går samtidig (unntatt ved brann, lynnedslag, o.l.). Raid 1 er såkalt "Striping". Også denne har to fysiske disker, men her blir dataene fordelt over de to diskene. Du får her dobbelt så stor kapasitet som den minste disken har. Fordelen her er at diskaksess går mye fortere enn med en enkelt disk. Begge harddiskene kan lese samtidig, slik at du i teorien kan få overført data dobbelt så fort. Skriving går imidlertid med vanlig hastighet. Den store ulempen er at dersom bare én av disse diskene går sund, vil du miste alle dataene. Dataene er lagret annenhver blokk på hver disk (så man kan lese parallelt), som vil føre til at den ene disken ikke kan leses uten den andre. Sjansen for å miste alle dataene er dermed nesten dobbelt så stor som når du har en enkelt disK Det finnes flere versjoner (opptil Raid 5, trur jeg), men disse innebærer flere disker og er ikke støtta av vanlige hovedkort. Disken du har er sikkert helt OK til Raid, men du trenger altså minst to disker for å lage et. Diskene kan ha forskjellig størrelse og hastighet, men begge harddiskene vil bare operere med den størrelsen/hastigheten som den minste/treigeste harddisken har. Det er derfor dumt å ha to forskjellige disker. Etter min mening er de to første Raid-versjonene bare å satse på dersom du har behov for høy sikkerhet (Raid 1) eller spesielt høy fart (Raid 0). For en helt vanlig PC-bruker er det ikke så mye vits i å bruke raid. Fordelen er selvsagt at du kan koble 8 disker på et vanlig IDE-hovedkort i stedet for 4 som er vanlig. Men det blir altså et kompromis mellom ytelse, kapasitet og sikkerhet. Du kan ikke få alt ... Dessuten må/bør du alltid kjøpe to og to like disker, når du skal oppgradere. Du kan også se her: http://www.acnc.com/04_01_00.html Kjelli Lenke til kommentar
ROLS Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 raid (striping) gir betydelig økning i diskytelse. jeg har kjørt raid(striping) med 4 hdd i flere år nå.....og har aldri opplevd å miste data pga feil ved raid oppsettet. det lønner seg selfølgelig å ta backup......her som ved vanlig hdd bruk. jeg regner meg som en vanlig pc bruker.....dvs ....jeg styrer litt med det meste......multimedia etc....og økningen raid (striping) gir.....er virkelig kjærkommen. hardisken er faktisk den største flaskehalsen i en pc i dag. rols Lenke til kommentar
triklo Skrevet 5. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2002 MEn du må vel ha spesielle kabler da, for å koble sammen to og to disker? Må du gjøre noen spesielle instillinger i BIOS for å få satt det opp? Lenke til kommentar
bel Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 RAID 0 = striping (f.eks 2 fysiske harddisker = 1 stor, dobbelt så rask harddisk). RAID 1 = speiling (Legger de samme dataene på f.eks 2 harddisker, for bedre sikkerhet). [ Denne Melding var redigert av: bel på 2002-02-05 14:28 ] Lenke til kommentar
Razul Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 kjelligeek: Var vel litt frekt å kopiere mitt innlegg om Raid, som ditt eget! Du kunne i det minste ha quota meg. (http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=10244&forum=62) Lenke til kommentar
BBC Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Quote: On 2002-02-05 14:27, bel skrev:RAID 0 = striping (f.eks 2 fysiske harddisker = 1 stor, dobbelt så rask harddisk). Du må ikke ta i for hardt nå... dobbelt så raskt blir det vel ikke. Mer snakk om 20-40% økt hastighet. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Quote: On 2002-02-05 14:58, Razul skrev:kjelligeek: Var vel litt frekt å kopiere mitt innlegg om Raid, som ditt eget! Du kunne i det minste ha quota meg.() hehe, trodde det var du som skrev ditt innlegg om igjen jeg. Støtter deg ellers da. Skal man kopiere et annet innlegg som ikke er sitt eget så får man se å a) bare linke til tråden eller B) quote teksten så riktig person får credit kjelligeek var sikkert bare litt for rask på labben, så han redigerer nok innlegget sitt :wink: Lenke til kommentar
MortenH Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Hvorfor ta kreditt for ett innlegg som er feil? Bytt om på RAID 0 og 1 så har du ett greit innlegg. Som sagt av en annen er altså: 0 = striping 1 = mirroring 5 = striping med paritet Også har du kombinasjoner av 0 og 1, 01 og 10, hvor du utnytter både redundans og hastighet. Det opprinnelige er også at RAID står for Redundant Array of Inexpensive Disks. Striping går derfor egentlig ikke under dette, men er allikevel tatt med (siden striping ikke har noen redundans). Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Her er det mange som sier mye rart gitt... Ikke rart det er mange som sliter med RAID, når det er mange forskjellige oppfatninger av en og samme ting! RAID = forklart over her, det korrekte er "inexpensive". RAID 0 = ikke enkli RAID, da man ikke har noen form for redundans. (som var hovedgrunnen til at man fant på RAID. Den andre er større logiske disker en det finns fysiske. på den tiden det var vanlig med 250MB i servere osv..)) (krever minimum 2 disker.) RAID 1 = Mirroring. Man lagerer samme data på begge disker. man har da fortsatt dataene hvis en av diskene dør. (krever minimum 2 disker, plasstap 50%) RAID 10 eller 1+0 = RAID 0 speilet over på et annet RAID 0 vee hjelp av RAID 1. (krever minimum 4 disker. 2xRaid 0) Denne er veldig plasskrevende, men også veldig rask! tap: 50% RAID 2 og 3 er "aldri" brukt. RAID 5 = Striping med paritet. krever minimum 3 disker, der en brukes til å lagre paritetsinfo, og de andre er stripet. du har da plasstap på max.33%. Denne er også rask, og mye brukt i servere. SLED = Single Large Expensive Disk. (vanlig blant de med dårlig rånd... :wink:) Detta er fritt ut av eget distré hode, så det er sånn ca.90% riktig. :smile: Håper ikke noen har fler spørsmål en det jeg har svart på nå! :smile: Lenke til kommentar
MortenH Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 JBOD er også ett alternativ :razz: Just a bunch of disks, hehee.. ingen ytelses eller sikkerhetsmessige fordeler, bare lager stor disk av flere små! Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 JBOD er farlig... STOR risiko.. Anbefales ikke! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå