mGrytbak Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Jeg skal opp i Spansk Muntlig nå på fredag, og trenger litt småhjelp. Her er oppgaven vi fikk: Først skal vi fortelle om oss selv, så ett av temaene vi har hatt i år. Jeg valgte Været. Det jeg først og fremst trenger hjelp til å presentere huset jeg bor i. Hvordan kan jeg for eksempel si "Jeg bor i harebakken på Røros. Huset vårt er rødt, og har en stor gressplen."? Jeg vet spørsmålet kanskje er litt generellt, men trenger hjelp til å komme igang her Kommer kanskje til å stille flere spørsmål her etterhvert, men begynner i allefall med dette! -Peace! Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 For å svare direkte på spørsmålet ditt: "Vivo en Harebakken en Røros. Nuestra(evt "mi") casa es rojo y tiene un césped grande." Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Takker! Jeg skal også ha en powerpointpresentasjon, for å gi sensor noe å se på. I delen om meg selv, hva bør jeg ha på presentasjonen?; hvilke stikkord?, burde jeg ha et bilde av meg selv, eller noe jeg liker å holde på med på fritiden? På delen om været tenkte jeg å ha et værkart på presentasjonen, for å peke på div steder, og forklare været (som værmeldinga på en måte) er det en god, eller en dårlig ide? Edit: Enda et spørsmål: Hvordan sier jeg "Vi er 4 personer som bor i huset"? "En mi casa que catorce personas" ? Endret 8. juni 2011 av mGrytbak Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Takker! Jeg skal også ha en powerpointpresentasjon, for å gi sensor noe å se på. I delen om meg selv, hva bør jeg ha på presentasjonen?; hvilke stikkord?, burde jeg ha et bilde av meg selv, eller noe jeg liker å holde på med på fritiden? På delen om været tenkte jeg å ha et værkart på presentasjonen, for å peke på div steder, og forklare været (som værmeldinga på en måte) er det en god, eller en dårlig ide? Jeg ville holdt powerpointen så enkel og ryddig som mulig men samtidig at den hjelper deg med presentasjonen. Kan tenke meg at noen bilder her og der ikke kommer til å skade, og ang. stikkord ville jeg f.eks hatt noe som dette: (tilfeidge eksempler selvfølgelig) ¤Navnet ditt¤ Vivo en Røros Tengo un hermano Pelo rojo etc etc. Og ikke bruk tiden på å ha så mange powerpoint-effekter som mulig, som roterendes bokstaver og slikt. Det er bare tidkrevende og veldig forstyrrende å se på. Ang. været høres en værmelding ut som en god ide. Bare husk å ha det enkelt og lett forståelig, ikke nødvendigvis fordi sensor ikke skal forså det, men at du skal forstå det selv, dvs. ikke bruk google translate. Bruk kun ord som du forstår, gjerne som du har lært via pensum, som hace calor/frío, etc. Bruk ordboka om du er usikker. Edit: så editen din nå. Fire = cuatro Fjorten = catorce. Jeg ville ha brukt verbet "vivir", altså at det er 4 personer som bor i huset. "Somos cuatro personas que viven en la casa" Endret 8. juni 2011 av Nakmus Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Jeg har selv "Undervist" resten av klassen i hvordan å lage en skikkelig PowerPoint/hvordan å IKKE lage en presantasjon, så det skal nok gå greit Endret 8. juni 2011 av mGrytbak Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) ¤Navnet ditt¤ Vivo en Røros Tengo un hermano Pelo rojo etc etc. Var oppe i spansk i dag, med et litt annet opplegg, men vi fikk høre en del ganger at vi skal være forsiktige med å skrive det vi sier så rett frem på tavla/i en PowerPoint. Begrunnelsen for dette er at det er lett å lese fra PowerPointen, og det telles som opplesing som ikke er bra. Bare pass på å ha med litt bilder om mulig så fokuset i PowerPointen forsvinner litt fra teksten, og pass på å ikke les. Vet heller ikke hvor strenge de faktisk er det, men læreren min har i allefall brukt en del tid på det. Endret 8. juni 2011 av Rockie Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 ¤Navnet ditt¤ Vivo en Røros Tengo un hermano Pelo rojo etc etc. Var oppe i spansk i dag, med et litt annet opplegg, men vi fikk høre en del ganger at vi skal være forsiktige med å skrive det vi sier så rett frem på tavla/i en PowerPoint. Begrunnelsen for dette er at det er lett å lese fra PowerPointen, og det telles som opplesing som ikke er bra. Bare pass på å ha med litt bilder om mulig så fokuset i PowerPointen forsvinner litt fra teksten, og pass på å ikke les. Vet heller ikke hvor strenge de faktisk er det, men læreren min har i allefall brukt en del tid på det. Jeg mente selvsagt ikke at han skulle kun si det som jeg nevnte der, men at han skulle ha med det i lengre setninger, der stikkorda jeg skrev var "poenget" med setningen, så sensor kan bare lese på powerpointen om han/hun ikke fikk med seg hva du egentlig sa. Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 Slår til med et spørsmål til jeg. Jeg skal fortelle om en lærer. "Me gusta *navnpålærer", es simpático y generoso." Er den riktig formulert/bøyd? Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Slår til med et spørsmål til jeg. Jeg skal fortelle om en lærer. "Me gusta *navnpålærer", es simpático y generoso." Er den riktig formulert/bøyd? Ja, men om læreren er hun må du passe på bøye simpático og generoso tillsvarende Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 Slår til med et spørsmål til jeg. Jeg skal fortelle om en lærer. "Me gusta *navnpålærer", es simpático y generoso." Er den riktig formulert/bøyd? Ja, men om læreren er hun må du passe på bøye simpático og generoso tillsvarende Joda, men dette er snakk om en han Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Da skal det være greit så vidt jeg vet Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 Hvordan sier jeg "Været på røros om våren er..." Har prøvd å lete i bøkene en stund nå, men jeg klarer ikke å finne igjen akkurat dette momentet Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Hvordan sier jeg "Været på røros om våren er..." Har prøvd å lete i bøkene en stund nå, men jeg klarer ikke å finne igjen akkurat dette momentet Antar "En la primavera el tiempo en Røros es ..." Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Hvis jeg skal ha en side om meg selv i powerpointen, hva bør være overskrifta? Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hvis jeg skal ha en side om meg selv i powerpointen, hva bør være overskrifta? Sobre mí (om meg) kanskje?. Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 9. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2011 Hva bør jeg erstatte det understrekede med? En el verano el tiempo en Røros es temperatura sube y hace un poco sol. Cuando hace sol necesito una camiseta y un sombrero. Lenke til kommentar
mologg Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Jeg skal også ha spanskeksamen, kan dere se noen gramatikkfeil i denne teksten? Spansk muntlig Hola! Me llamo 'x'. Encantado! Voy a contar vosotros sobre me. Tengo dieciséis anos, y mi cumpleaños es el 'x'. Vivo en la pequeña ciudad de Røros. Es una bonita y vieja ciudad,y se encontrarse en pleno corazón de Noruega. Es muy famoso porque a la cobre minerías. Vivo en una casa grande y amarilla, con mi familia. Mis padres es médicos, pero mi mama, 'x', trabaja en Hamar. Mis hermanas, 'x' y 'x', estudian en trondheim. Viven juntos en un apartamentos. Salvo la fin de semana, mi padre y mi hermano, 'x' y 'x', y me vivimos en la casa. Mis abuelos viven en Røros, viven en Langseth. No tengo un perro o gato, pero tengo un grande colección de polvos de vacaciones bajo mi cama. En la escuela, me asignatura favorita es ciencias sociales. Me gusta mucho, porque historia es muy interesante. También me gusta ingles, y me encanta educación física. No me gusta noruego, es una asignatura aburrida. Parezco español una asignatura vale. Porque es útiles y una lengua bonita. Pero es aburrida con el gramático. Los estudiantes de décimo grado tenemos un nueve escuela, el octágono. Me gusta, porque es elegante y practica. Soy un poco alto y delgado. Tengo el pelo moreno y un poco corto. Aunque parezco trabajador, en realidad soy vago. Soy simpático y tímido. Me gusta mucho los platos griegos. Mousakka es mi favorita. En el tiempo libre me juego al fútbol. Me equipo juegan en el segundo división chicos dieciséis. Me encanta jugar al fútbol, es mi deporte preferido. Un par de semanas atrás, prebendo subir. Es muy difícil, pero muy divertido también. Me gusta mucho escuchar música y navegar por el Internet. Preferido la música techno. En el verano voy a trabajar en la museo. He aprendo mucho sobre Røros, y voy a trabajar como guiá en el verano. El próximo ano voy a estudiar en Røros videregående escuela. Después videregående, no se que voy a estudiar. Me alegran de los tres anos en videregående, porque cuando pienso por ahí. Me preocupa de futuro, porque no se que voy a hacer después videregånde. Me interesan de deportes, y me gusta todos los deportes. Voleibol, fútbol, balonmano, baloncesto, subir, esquiar y mas. Me molestan de las tareas de hogar. Me divierte viajar, me mucho gusta viajar a el extranjero. Cuando viajar y voy a la playa, me gusta buceo con un tubo de buceo. A veces veo pescados colorido. Me gusta buceo en Noruega también, pero es menudeo muy frió en el mar. Endret 9. juni 2011 av mologg Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hva bør jeg erstatte det understrekede med? En el verano el tiempo en Røros es temperatura sube y hace un poco sol. Cuando hace sol necesito una camiseta y un sombrero. "es calor" kanskje. Eventuelt "En el verano en Røros hace calor y hace un poco sol." Er ikke helt sikker på hva som blir mest riktig. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg skal også ha spanskeksamen, kan dere se noen gramatikkfeil i denne teksten? Spansk muntlig Hola! Me llamo 'x'. Encantado! Voy a contar vosotros sobre me. Tengo dieciséis anos, y mi cumpleaños es el 'x'. Vivo en la pequeña ciudad de Røros. Es una bonita y vieja ciudad,y se encontrarse en pleno corazón de Noruega. Es muy famoso porque a la cobre minerías. Vivo en una casa grande y amarilla, con mi familia. Mis padres es médicos, pero mi mama, 'x', trabaja en Hamar. Mis hermanas, 'x' y 'x', estudian en trondheim. Viven juntos en un apartamentos. Salvo la fin de semana, mi padre y mi hermano, 'x' y 'x', y me vivimos en la casa. Mis abuelos viven en Røros, viven en Langseth. No tengo un perro o gato, pero tengo un grande colección de polvos de vacaciones bajo mi cama. En la escuela, me asignatura favorita es ciencias sociales. Me gusta mucho, porque historia es muy interesante. También me gusta ingles, y me encanta educación física. No me gusta noruego, es una asignatura aburrida. Parezco español una asignatura vale. Porque es útiles y una lengua bonita. Pero es aburrida con el gramático. Los estudiantes de décimo grado tenemos un nueve escuela, el octágono. Me gusta, porque es elegante y practica. Soy un poco alto y delgado. Tengo el pelo moreno y un poco corto. Aunque parezco trabajador, en realidad soy vago. Soy simpático y tímido. Me gusta mucho los platos griegos. Mousakka es mi favorita. En el tiempo libre me juego al fútbol. Me equipo juegan en el segundo división chicos dieciséis. Me encanta jugar al fútbol, es mi deporte preferido. Un par de semanas atrás, prebendo subir. Es muy difícil, pero muy divertido también. Me gusta mucho escuchar música y navegar por el Internet. Preferido la música techno. En el verano voy a trabajar en la museo. He aprendo mucho sobre Røros, y voy a trabajar como guiá en el verano. El próximo ano voy a estudiar en Røros videregående escuela. Después videregående, no se que voy a estudiar. Me alegran de los tres anos en videregående, porque cuando pienso por ahí. Me preocupa de futuro, porque no se que voy a hacer después videregånde. Me interesan de deportes, y me gusta todos los deportes. Voleibol, fútbol, balonmano, baloncesto, subir, esquiar y mas. Me molestan de las tareas de hogar. Me divierte viajar, me mucho gusta viajar a el extranjero. Cuando viajar y voy a la playa, me gusta buceo con un tubo de buceo. A veces veo pescados colorido. Me gusta buceo en Noruega también, pero es menudeo muy frió en el mar. Det første jeg la merke til var pequeña ciudad. På spansk står substantiv foran adjektiv. Det skal altså være ciudad pequeña. Det samme gjelder i neste setning. Mis padres es médicos Antar at du snakker om faren din her. Det skal bli mi padre og médico. En la escuela, me asignatura favorita Skal være mi asignatura favorita. Men her har du i hvert fall riktig med substantiv foran adjektiv. Må tilbake til eksamensøvingen min, men jeg anbefaler at du leser over og leter etter flere slike grammatiske feil. Lykke til! Lenke til kommentar
mologg Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg skal også ha spanskeksamen, kan dere se noen gramatikkfeil i denne teksten? Spansk muntlig Hola! Me llamo 'x'. Encantado! Voy a contar vosotros sobre me. Tengo dieciséis anos, y mi cumpleaños es el 'x'. Vivo en la pequeña ciudad de Røros. Es una bonita y vieja ciudad,y se encontrarse en pleno corazón de Noruega. Es muy famoso porque a la cobre minerías. Vivo en una casa grande y amarilla, con mi familia. Mis padres es médicos, pero mi mama, 'x', trabaja en Hamar. Mis hermanas, 'x' y 'x', estudian en trondheim. Viven juntos en un apartamentos. Salvo la fin de semana, mi padre y mi hermano, 'x' y 'x', y me vivimos en la casa. Mis abuelos viven en Røros, viven en Langseth. No tengo un perro o gato, pero tengo un grande colección de polvos de vacaciones bajo mi cama. En la escuela, me asignatura favorita es ciencias sociales. Me gusta mucho, porque historia es muy interesante. También me gusta ingles, y me encanta educación física. No me gusta noruego, es una asignatura aburrida. Parezco español una asignatura vale. Porque es útiles y una lengua bonita. Pero es aburrida con el gramático. Los estudiantes de décimo grado tenemos un nueve escuela, el octágono. Me gusta, porque es elegante y practica. Soy un poco alto y delgado. Tengo el pelo moreno y un poco corto. Aunque parezco trabajador, en realidad soy vago. Soy simpático y tímido. Me gusta mucho los platos griegos. Mousakka es mi favorita. En el tiempo libre me juego al fútbol. Me equipo juegan en el segundo división chicos dieciséis. Me encanta jugar al fútbol, es mi deporte preferido. Un par de semanas atrás, prebendo subir. Es muy difícil, pero muy divertido también. Me gusta mucho escuchar música y navegar por el Internet. Preferido la música techno. En el verano voy a trabajar en la museo. He aprendo mucho sobre Røros, y voy a trabajar como guiá en el verano. El próximo ano voy a estudiar en Røros videregående escuela. Después videregående, no se que voy a estudiar. Me alegran de los tres anos en videregående, porque cuando pienso por ahí. Me preocupa de futuro, porque no se que voy a hacer después videregånde. Me interesan de deportes, y me gusta todos los deportes. Voleibol, fútbol, balonmano, baloncesto, subir, esquiar y mas. Me molestan de las tareas de hogar. Me divierte viajar, me mucho gusta viajar a el extranjero. Cuando viajar y voy a la playa, me gusta buceo con un tubo de buceo. A veces veo pescados colorido. Me gusta buceo en Noruega también, pero es menudeo muy frió en el mar. Det første jeg la merke til var pequeña ciudad. På spansk står substantiv foran adjektiv. Det skal altså være ciudad pequeña. Det samme gjelder i neste setning. Mis padres es médicos Antar at du snakker om faren din her. Det skal bli mi padre og médico. En la escuela, me asignatura favorita Skal være mi asignatura favorita. Men her har du i hvert fall riktig med substantiv foran adjektiv. Må tilbake til eksamensøvingen min, men jeg anbefaler at du leser over og leter etter flere slike grammatiske feil. Lykke til! takk for hjelpen! =) ps: Men begge foreldrene mine er leger, da blir det vel rett med padres og medicos? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå