Gå til innhold

Operert i feil kne!

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7665103

Korsbåndet i det høyre kneet til Alta-keeper Irene Pettersen (28) røyk på en fotballtrening i desember.

Hun har ventet lenge på å få operasjonen unnagjort, og tirsdag sjekket hun inn på Tromsø private sykehus, for å få konstruert et nytt. Men alt gikk ikke som det skulle.

Har Frode Øverlis tegneserie Riskhospitalet blitt virkelighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker med gru på hva som hadde skjedd om et statlig sykehus hadde gjort noe lignende.

Forrige gang ble vel Finnmark og halve Troms brent til grunnen og Per-Willy Amundsen skrek på seg brokk.

Jeg tror rett og slett dette er et eksempel på ekstrem feilkommunikasjon og rutinesvikt, ikke et argument mot private sykehus som sådan, gudene skal vite at det er feilbehandling i offentlige sykehus.

Jeg har stort sett en forutsetning for å la meg operere under narkose: At det gjøres på et sted der man har ekspertisen og utstyret som skal til for å redde livet mitt dersom narkosen skaper trøbbel. Det farligste er nok ofte nettopp narkose.

For noen år siden ble kjenninger av kjenningers spedbarn operert på en privat klinikk. Jeg skal ikke si hvor den var, siden jeg ikke husker eksakt hvilken klinikk det var, forøvrig husker jeg heller ikke hvilken operasjon det var. Men jeg husker historien om marerittet som utspilte seg.

Et kvarter inn i operasjonen slutter spedbarnet å puste. Det er total breakdown av kroppens evne til å puste. Dersom dette hadde skjedd på et normalt sykehus (og da inkluderer jeg de minste lokalsykehusene) ville man ha kompetansen til å få liv i pasienten, til å faktisk gjøre noe med dette problemet.

I denne situasjonen hadde ikke privatklinikken denne kompetansen. Barnet ble kjørt i baksetet på legens bil til St. Olavs, og der ble livet reddet.

Leksen er fremfor alt, sikre at du ikke blir behandlet under narkose på en klinikk uten tilstrekkelig beredskap og kompetanse innen narkose og anestesi. Det kan være livsfarlig, som illustrert i eksemplet over..

:)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne jo ha vært en fotballspiller som faktisk har betydning for underholdningsperspektivet av Norsk Fotball, siden det var en spiller for et damelag så kunne en jo bare sagt at det var feil kne, ikkje at det var en fotball spiller, siden eg som fotball elsker satte morgen kaffen i halsen da eg leste oversikta, heilt til eg såg at det var bilde av ei kjerring og -.-' var et faktum.

Kunne jo ha vært en fotballspiller som faktisk har betydning for underholdningsperspektivet av Norsk Fotball, siden det var en spiller for et damelag så kunne en jo bare sagt at det var feil kne, ikkje at det var en fotball spiller, siden eg som fotball elsker satte morgen kaffen i halsen da eg leste oversikta, heilt til eg såg at det var bilde av ei kjerring og -.-' var et faktum.

Lenke til kommentar

Du er fortsatt ganske respektløs. :)

Jeg vet det er populært å snakke om kvinnefotball på denne måten. Og jeg forstår hvorfor, siden det ikke er så uvanlig med litt maskulin tisse-utenfor-dass-mentalitet i en del fotballkretser (og joda, jeg er svært glad i fotballkamp og øl selv), men respektløst er det fortsatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...