OMP89 Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Hei! Jeg og noen bekjente skal spleise på en god flaske cognac til en nokså intresert kamerat, da han har bursdag! Har et budsjett på ca 2000 kr! Tips? Vet han foretrekker litt mørkere cognac, men tror alt ruller ned! Bruksområdet er til en kaffe / vann og god musikk! Ikke til cigar osv Lenke til kommentar
antillum Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Kjøp noen ekstra flasker med Braastad / XO Cognac ^^ Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Hold deg for all del unna de "norske" produsentene som Larsen, Bache og Braastad. De bruker stort sett mye tilsatt karamell og "eikeekstrakt". Prøv produsenter som Brillet, Delamain, Normandier-Bernier, Ragnaud-Saburin og A. E. Dor. Hvis du har muligheten, anbefaler jeg Vika-polet i Oslo eller Valkendorfsgate i Bergen, de har best utvalg. Men ikke gå dit i morgen, da er det kaos der. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Rémy Martin XO kan anbefales. Husker ikke prisen. Lenke til kommentar
antillum Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Braastad gården ligger i Frankrike though... Endret 8. juni 2011 av antillum Lenke til kommentar
Illus Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Min favoritt er Martell Creation Grand Extra (1500 på danskebåten, 2600 på polet) Er fløyelsmyk i smaken og passer perfekt til å kose seg med i spesielle anledninger. Ellers så anbefaler svigers Nansen XO og Braastad XO Superior. Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Jeg har falt for Hardy XO. Ikke så dyr som 2000kr, men snarere 500kr. Mild og god! Gir ikke så vanvittig halsbrann som noen av disse cognacene gjør... Slik ser den ut: Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Braastad gården ligger i Frankrike though... Gården Braastad? Braastad er et cognacmerke for primært det norske markedet fra Cognac-huset Tiffon. TS: Du bør gjøre litt research om hvilke cognac mottakeren liker, det er veldig forskjell på stilene. En annen ting er hvorvidt han er vant til å drikke dyr cognac. Jeg har smakt så mye dyr og veldig god cognac at jeg ikke lenger gidder å drikke "de norske folke-xo'ene" (Braastad, Bache etc), så å gi ham en flaske dyr cognac kan bli fryktelig dyrt for ham.. Lenke til kommentar
antillum Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Lol, og der lager de lissom den da eller? ikke få meg til å le, sjekk heller opp fakta. Gården hvor braastad cocnag blir laget ligger i Frankrike, dette er jeg svært så sikker på da jeg kjenner den nye generasjon av Braastad slekten, som da er BOSATT i Norge lol Braastad konjakkhus (selskap) eier ca. 40 ha vinmarker i Grande Champagne og Fins Bois, og kjøper ellers inn både vin for destillering, nydestillert konjakk og lagret konjakk fra ca. 350 andre vinbønder. Dermed er de også en negociant. Hovedsetet er familiens vingård; Château de Triac, som ligger i Petite Champagne, i region Barbezieux (Charente). Barbezieux-Saint-Hilaire er en kommune i Charente området i sørvestlige Frankrike! Endret 10. juni 2011 av antillum Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Jeg kan også lese wikipedia. Hvis du leser neste setning står det "Konjakkhuset heter egentlig Tiffon, men markedsføres i Norge under navnet Braastad på grunn av det norske eierskapet. Braastad konjakk er et merke eid av Tiffon." Endret 10. juni 2011 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Hardy (som nevnt tidligere) er god. Jaque de Luz er også en svært god Cognac. Brastad og de andre med norskklingende navn holder ikke mål i samme grad. De er tilpasset norsk smak (og selger på navn ikke nødvendigvis kvalitet). Men hvorfor bare en flaske? Budgettet ditt er ok. For all del ikke bruk alt på en flaske. Finn en type som du vet at mottaker liker og kjøp flere flasker. Siden det ikke er snakk om å blande med cigar kan du gjerne kjøpe dyrere flaskee. Jeg tror at 4 flasker god Cognac er bedre enn en ekstremt dyr (som kanskje bare er dyr p.g.a. navn/renome). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå