findecano Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Jeg kjøpte en slik usb til å koble til laptop slik at jeg kan få trådløst nettverk i leiligheten. Jeg har kun mobilt nett fra netcom, jeg ble fortalt at det skulle være mulig å få til, men jeg får det absolutt ikke til å fungere. Det jeg prøver å oppnå er å få trådløst nett til PS3, så hvis noen vet om en bedre måte uten å bestille bredbånd for det er tydeligvis helt umulig der jeg bor :-b Bilde av Gigabyte usb stick - http://www.wireless-driver.com/wp-content/uploads/2009/12/Gigabyte_GNWB31NRH.jpg Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Har laptopen din trådløst nettverk fra før? Isåfall vil du egentlig ikke trenge den USB-pinnen du har kjøpt, da det innebyggete trådløse vil være nok. Da har du blitt lurt, eller de i butikken har ikke visst hva de skulle selge til deg, og da kan butikken få den igjen.. For å få til det du ønsker, vil jeg egentlig anbefale deg å skaffe et "skikkelig" trådløst aksesspunkt, da det er mye plunder med å sette opp en maskin til å sende videre internettilkoblingen over trådløst. Netcom har en trådløs ruter som gjør det du ønsker: http://www.mobili.no/nyheter/test-av-netcom-miniruter/ Den lar deg koble til med opptil 5 enheter. Det som er drit med den, er at den ikke har ethernet-porter, og at den tydeligvis ikke kan lades mens den er på (hva????). Ellers finnes det trådløse rutere med USB-port i der man kan plugge i USB-modemet fra netcom, og la ruteren koble opp, og da fordeler den nett til alle enheter som kobles til. Dette mener jeg er en mer ideell løsning hvis du har tenkt å bruke mobilt bredbånd til et "fast" oppsett. Jeg ville heller skaffet en av ruterene over, men om du likevel velger å gå for å la laptopen sende ut internett over trådløst, så gjør du slik: (Går utifra windows vista her, men windows 7 er tilsvarende) Du plugger modemet fra netcom til laptopen, og kobler til internett med programmet til netcom. Deretter går du til "Nettverks- og delingssenter", og "Administrer trådløse nettverk" fra listen til venstre. Trykk så på "Legg til", og fra menyen som kommer opp, velger du "Opprett et ad hoc-nettverk". Skriv inn hva du vil nettverket skal hete, og et passord. Etter det trådløse er satt opp, må du få maskinen til å dele internettilkoblingen fra netcom, slik at den blir sendt videre på det trådløse nettverket. Gå da tilbake til Nettverks- og delingssenteret, og velg "Administrer nettverkstilkoblinger" Det skal ligge en tilkobling til netcom der, hva den heter vet jeg ikke, da jeg ikke bruker et sånt modem selv. Uansett, høyreklikk på denne, og velg "Egenskaper". I vinduet som kommer opp går du til "Deling"-fanen helt oppe, og velger "Tillat andre nettverksbrukere å koble seg til gjennom denne datamaskinens Internett-tilkobling" Fra listen, velger du det trådløse nettverkskortet (Trådløs nettverkstilkobling). Du kan også huke av de 2 nederste boksene. Nå skal internett være delt, og det trådløse nettverket du satt opp skal være synlig, slik at du kan koble til med PS3en og andre enheter du har. Du trenger altså ikke den USB-pinnen du kjøpte deg. Tilslutt: Det du kan komme til å merke med dette oppsettet er at det blir mye plunder, fordi det trådløse til tider vil "koble fra", slik at du må tilbake til laptopen og "koble til" igjen, og ofte må du reboote maskinen fordi ting bare stopper å virke av seg selv, og du vil ofte måtte gå gjennom disse stegene igjen fordi innstillingene har forsvunnet - med andre ord, dette oppsettet er aldri noe bra til et fast oppsett, og heller ment som en "midlertidig" nødløsning. Jeg ville sett på de 2 andre alternativene. Endret 8. juni 2011 av Scriptgutten Lenke til kommentar
findecano Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2011 Takk skal du ha, tror Clas Ohlson skal få produktet sitt tilbake. Virket som en god løsning der å da, godt å se det finnes enklere :-D Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Det er egentlig samme løsningen, bare at siden du allerede har trådløst i laptopen, trenger du ikke trådløst en gang til. Hadde du hatt en stasjonær uten trådløst, så hadde det bare vært å plugge i den nye USB-sticken, og gjort akkurat det samme. Men som sagt, så er det ikke noe bra oppsett å ha en maskin som deler nettet over trådløst slik som det der, som en fast løsning. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 En router for mobilt bredbånd er en god løsning. http://www.mobilestore.no/PartDetail.aspx?q=p:2777822 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå