jente95 Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Hei. I dag kom jeg opp i norsk muntlig på eksamen, og fikk temaet norsk språk. Stikkordene jeg fikk var: - Nynorsk - Bokmål - 1800-tallet - Forfattere - SMS - Engelskpåvirkning - Ungdomsspråk - Dialekter Om noen har noe jeg kan skrive om så vil jeg veldig gjerne ha hjelp. Tusen takk på forhånd! jeg skal ha forresten eksamenen 10 juni, klokken 09.40 Lenke til kommentar
Kevinha Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 fortel foreksempel om historien bak nynorsk og bokmål: da norge ikke lenger vai i union med danmark, og hadde fårr egen konge, ville vi selvfølgelig ha vårt eget skriftspråk også. derfor reiste Ivar Aasen rundt i landet og hørte på eventyr som folk fortalte, og lagde et skriftspråk etter hvordan de snakka. men Ivar Aasen hadde hvert mest på Vestlandet og i små landsbyer så østlendingene og Byfolk var ikke fornøyde. de mente det var veldig ulikt i forhold til hvordan de snakka. så da kom Knud Knudsen til utsetning og lagde bokmål, som var enklere og mere likt den måten de snakket på i den tiden. rett og slett bare en fornorkelse av dansk. også bestemte de at språkene skulle likestilles. dette skjedde jo på 1800-tallet. så skriver du litt om kanskje 2 helt forskjellige forfattere, og sammenligner litt f.eks. bjørnstjerne Bjørnson og Roald Dahl ungdomsspråk, sms og engelskpåvirkning er jo mye av det samme. engelskpåvirkninger kommer vel mye fra internett, vanlig med forkortelser, nye ord, slang osv. og til slutt Dialekter: 4 indelinger; østnorsk, vestnorsk, nordnorsk og trøndersk husk også ting som: tjukk "L", palatalisering, e-mål, a-mål, apokope, kløyvd infinitiv, bløte konsonanter, rulle "R", skarre "R" håper dette svaret var til hjelp. lykke til Lenke til kommentar
Kristine Ask Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Et godt poeng her vil jo være å påpeke hvordan det norske språket er flytende og har endret seg over tid. Du kan jo finne noen eksempler fra språkrådet om slangbegrep som har blitt tatt med i ordbøkene den siste tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå