Gå til innhold

Objektiv til filming (DSLR)

Anbefalte innlegg

I vinter kjøpte jeg meg Canon eos 60D, da jeg er veldig interessert i å filme. Er meget fornøyd, men skulle gjerne hatt et godt objektiv, ettersom jeg ikke er så fornøyd med mine.

Til nå har jeg 50 mm jeg er veldig fornøyd med, men skulle gjerne hatt mer vidvinkel. Har også 18-55 og 55-250 mm kitobjektiver som jeg kjøpte til mitt gamle dslr, men som jeg heller ikke helt er fornøyd med. Det objektivet jeg er mest fornøyd med av de jeg har er sigma 28-80 mm macro, men ettersom dette er rundt 15 år gammelt er det ikke veldig skarpt.

Så altså, ønsker tips og erfaringer ang et greit objektiv som egner seg til film (dvs "myk" zoom og fokus. Er nemlig veldig vanskelig å få jevne zoombevegelser med sigma-objektivet jeg bruker mest.) Ønsker meg egentlig vidvinkel, men gjør ikke noe om det går til litt over 50mm. Hva som helst mellom 10-70mm egentlig.

Blender, pris osv er ikke så viktig, men ettersom jeg bare er amatør-/hobbyfotograf har jeg ikke behov for noe veldig proft, men bare helt grei kvalitet! men helst ikke over 5000,- i pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale å gå i butikken og kjenne.

Tamron 17-50/2.8 (uten VC) er lyssterkt og skarpt - prøv hva du synes om å fokusere manuelt med det.

Skal du ha maks skarphet vil EF-S 15-85 IS være helt ideelt - sylskarpt og har stort brennviddeomfang. Litt dyrt og ikke så lyssterkt, men knakende bra.

Lenke til kommentar

Om du skal ha et skarpt objektiv kun til filming lurer jeg på om det ikke blir litt overkill med 15-85? Det er skarpt nok til 18 megapiksler, men er det nødvendig til 2? Ville heller satset på noe med stor blender. Om du vil ha zoom, så et med samme blender over hele området (slik som den Tamronen har).

Jeg har prøvd å filme litt med det objektivet (15-85) og 7D, og må si jeg ikke er forbløffet over kvaliteten.

Men det er ingenting i veien for å prøve :)

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Sigma 30/1.4 er et akseptabelt godt objektiv for manuell fokus. Samme gjelder Samyang 14/2.8. Det siste er dog kun manuelt. Samyang har også en 35/1.4. For zoom med virkelig vidvinkel kan du se på f.eks Sigma 10-20/3.5.

Ellers så støtter jeg opp om Trondster sine anbefalinger - ikke minst at du må ta deg en tur i butikken for å prøve. I og med at både fokus og zoom må ha myke bevegelser og ha rett motstand for å kunne få gode videoopptak så er det bare prøving som fungerer for valg. Personlig så synes jeg f.eks Canon 15-85 er meget bra på zoom, men fokusringen er litt for liten for god kontroll etter min smak.

Filmer du mye kan jo faktisk vurdere å anskaffe deg en Okii USB Focus Controller, da flytter du fokusringfunksjonen fra objektiv til et eget ratt, og får klart bedre kontroll.

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar! tar meg nok en tur i butikken i morgen eller fredag, så etter det er det bare å spare om jeg finner noe bra!

Men butikker i oslo å anbefale? Har kun vært på den nye fotovideo, så tar meg ihvertfall en tur dit. Og den japan photo i byporten, har de kamerautstyr og sånt og, eller har de det et annet sted? har bare gått forbi, så har bare sett fotobøker og sånt

Lenke til kommentar

Men butikker i oslo å anbefale?

Fotovideo og Japan Photo i byporten er to av de største i Oslo, ellers kan du sjekke FotoPhono som ligger opp mot Torshov. Interfoto på Høvik kan også være et alternativ, men det er et stykke unna.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker så mye for svar! tar meg nok en tur i butikken i morgen eller fredag, så etter det er det bare å spare om jeg finner noe bra!

Men butikker i oslo å anbefale? Har kun vært på den nye fotovideo, så tar meg ihvertfall en tur dit. Og den japan photo i byporten, har de kamerautstyr og sånt og, eller har de det et annet sted? har bare gått forbi, så har bare sett fotobøker og sånt

Japan foto på byporten har 2 etasjer. Hvis du går ned møter du et større utvalg av objektiver, hus osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det jeg tenkte ja, har bare aldri før hatt tid til å sjekke! hehe

Men ja, var innom både JP og fotovideo i oslo her om dagen. Har funnet ut å drøye objektivkjøp en stund så jeg ikke blakker meg helt! Men så på flere objektiver, og la spesielt merke til zoomen på et sigma 10-20mm objektiv (husker ikke helt hvilket, men husker de hadde samme objektiv med forskjellige lysstyrker). Likte at det zoomet såpass mykt, og ikke ble sånn rykk-og-napp sånn som objektivene jeg har fra før er.

Men, ettersom jeg må utsette kjøpet en stund har jeg i hvertfall god til på å finne et bra et! takk for tips alle, blir glad om flere har noe å komme med :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM for Canon, og det er et objektiv jeg bruker en del for filming. Krever at man går nært motivet i mange sammenhenger, men det er ikke store problemet. Særlig håndholdt er det lurt å bruke fra normal til vidvinkel når man filmer, da dette gir mer stabile opptak. En venn av meg som tar en god del video, han bruker mest en 14 mm på sin 5D mkII.

Helt korrekt at zoomen på dette er av de bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...