Gå til innhold

Ja til pels!

Anbefalte innlegg

I mitt hode er det nå allikevel ikke bare snakk om å se i hvor stor grad dyrene har fysiske skader, men også snakk om å frarøve dyrene muligheten til å leve et naturlig liv.

Er du da også motstander av zoologiske hager, husdyr, meieriprodukter osv?

For min del syns jeg dette (eggfarm)

out.jpg

ser verre ut enn dette (pelsfarm)

rabbit%20fur%20farm%20CAFT%20dk5328.jpg

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Innburing og utnytting av dyr er jo generelt en uting, men jeg har ironisk nok ikke tatt et fast standpunkt til hvorvidt jeg er motstander av annet enn pelsfarmer. Jeg vil kunne si at jeg er i mot dyrehager og meieriprodukter osv, men tatt i betraktning at jeg enda spiser egg og tidvis drikker melk blir det jo bare tullete å si at jeg er i mot en bransje jeg støtter økonomisk.

Akkurat når det kommer til husdyr (katt, hund osv) ser jeg derimot færre problemer, først og fremst da disse dyrene som oftest ikke lider (både fysisk og psykisk, da mtp. pelsdyr som til sammenligning ikke får utløp for sin naturlige adferd som å jakte på smådyr, grave tunneler i jorda, leke, sloss om revir osv, eller burhøns som hakker på hverandre eller seg selv som et resultat av stress) og blir utnyttet (gjelder vel kanskje forøvrig dyrehagedyr også).

Lenke til kommentar

Det er dyrenes rettigheter det går på, og vi som spiser dyr har et ansvar å følge og passe på at dyrene lever under gode forhold og får en rask, human og smertefri død. Regjeringen trenger enda strengere kontroller og regler for at dette lovverket opprettholdes.

Notelitten

Dyr har ikke rettigheter, og ikke burde de ha det heller. Vi som spiser dyr har et ansvar for å passe på at kjøttet tygges godt før vi svelger det, noe mer enn det er ikke vårt problem. Dersom du ønsker å kjøpe en burger som ble lagd av en ku som fikk mye kos, er det opp til deg, den er nok dyrere.

Mye tull fra diverse forumsbrukere...

Dyr har rettigheter nedfelt i dyrevernsloven.

http://www.lovdata.no/all/nl-20090619-097.html

Hvis enkelte her hadde orket å lese eller å sette seg inn i dyrevernsloven så hadde muligens debatten hatt en mere produktiv form.

At noen føler seg som ett salathode, orker jeg ikke å bruke tid på å motbevise....

Så til trådstarter.

Har ingenting mot pels, har en revehale hengende i skjulet, rev skutt sent i vinter.

Men er i mot pelsdyrshold slik det har fungert til nå, og med stadige rømninger.

Dette begrunnes også i stort antall rømte Mink, en dyreart fra Nord-Amerika innført ca 1920 til oppdrett.

Mink har gjort utrolig stor skade i Norsk natur, og dette gjelder i hovesak fugleliv.

At enkelte dyrevernere slipper fri 1000-vis av oppdrettsmink gjør ikke dette bedre.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

At enkelte dyrevernere slipper fri 1000-vis av oppdrettsmink gjør ikke dette bedre.

Helt enig.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/over-9000-mink-sluppet-loes-73630.html

Informasjonssjef Bjørn Dag Gundersen i Norges Pelsdyralslag mener dyrevernerne bedriver dyrplageri ved slike aksjoner, og at dette er en misforstått form for dyrevern.

Rundt 40 deltok i minkejakten på Gjesdal.

- De aller fleste dyrene som man ikke klarer å samle inn, vil enten sulte i hjel eller bli overkjørt. Dyrene vil bli utsatt for store lidelser, og mange vil dø sakte, sier han til P4.

Mink har skadet den europeiske faunaen kraftig ved at de har blitt sluppet fri.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg har skreve i en annen tråd, så er jeg for pels i Norge. Ikke fordi jeg mener at pels har noen spesiell "nytte" i moteindustrien (selv om det kan bli brukt i klær som blir solgt til folk som gjerne trenger det). Pels er godt og varmt, og eskimoene har visst å utnytte dette.

Det jeg bekymrer meg for, er at dersom Norge skal avvikle pelsdrift - så skyver vi markedet over til land som Russland og Kina, hvor dyrevelferd ikke står like sterkt som i Norge. Jeg har også hørt at det er rundt to av tusen pelsdyr som har skader. Det LØNNER seg ikke for en pelsfarmbonde at dyrene lider, da dette går ut over pelskvaliteten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva blir hovedforskjellen? Tenker du et forbud gjeldende over hele verden? Det ser jeg på som umulig.

"Forhåpentligvis kan vi en dag la øvrige dyr få drive med sitt, og heller fokusere på å jakte når vi må."

Vi må jakte i dag. Men dette er en annen sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedforskjellen blir at man ikke kan bruke pels i Norge om selve pelsen i seg selv som et klesplagg blir ulovlig. Da er det heller ingen som bor i Norge som vil bruke pels.

Kriminaliserer man bare produksjonen av pels i Norge, vil man fortsatt kunne bruke det, og følgelig også bare flytte produksjonen til et annet land. Uten etterspørsel vil det derimot heller ikke være noen produsenter av det.

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Ser du ikke det med at markedet blir flyttet? Det finnes marked for pels i mange, mange andre land. Reven bryr seg ikke om pelsen blir brukt til mote i Norge eller Frankrike. Forbyr man bruk av pels i Norge, forbyr man i samme slengen pelsdyrfarmer i Norge - noe annet hadde vært dobbeltmoralskt.

Markedet er der fremdeles, men bare med kinesere som har tatt over pelsdyrfarmene. Er det mer humant å la de gjøre det med tilnærmet nada kontroll kontra Norge hvor dyr faktisk har rettigheter og høstingen blir kontrollert?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

En plass må man faktisk starte. Land som nå har forbud for oppdrett av pelsdyr, kan vi nevne england, wales, skottland, nord-irland, nederland, østerike, Italia, Sveits, Danmark, Kroatia og Irland.

Er fader meg på tide at Norge følger etter. Jeg skjemmes, vi skal liksom være verdens beste land, men dyrevelferden gir vi faen i.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

En plass må man starte. Endre holdningen til folk, få dem til og se, og ta avstand fra pelsbruk. = Etterspørsel synker = Ikke lønnsomt lenger.

Noe må gjøres for at forandringer skal skje, en plass må man begynne.

Lenke til kommentar

En plass må man faktisk starte. Land som nå har forbud for oppdrett av pelsdyr, kan vi nevne england, wales, skottland, nord-irland, nederland, østerike, Italia, Sveits, Danmark, Kroatia og Irland.

Er fader meg på tide at Norge følger etter. Jeg skjemmes, vi skal liksom være verdens beste land, men dyrevelferden gir vi faen i.

Kan jeg spørre hvilken kilde du har brukt?

I følge Wikipedia er det forbudt i Østerrike og Storbritannia.

Irland har pr. dags dato fem pelsdyrfarmer. Kilde.

I følge engelsk Wiki, av det jeg klarer å lese ut av teksten, så er det forbudt i Nederland, Skottland, UK, og sikkert noen flere. Men sjekk kildene dine litt bedre neste gang.

Danmark har fremdeles pelsdyrfarmer, og står for 35% av det europeiske markedet.

Men uansett, hva med poenget jeg kom med angående det med å flytte markedet? Jeg ser poenget med å begynne et sted, men samtidig så er en norsk rev like mye verdt som en rev i Kina. Det er en stor forskjell på dyrevelferd i Kina og Norge..

Lenke til kommentar

En plass må man starte. Endre holdningen til folk, få dem til og se, og ta avstand fra pelsbruk. = Etterspørsel synker = Ikke lønnsomt lenger.

Noe må gjøres for at forandringer skal skje, en plass må man begynne.

Slik jeg har sett det, så har motstanden til bruk av pels i Norge økt drastisk de siste årene. Det er gjerne ikke populært å bruke pels lenger, men det internasjonale markedet tar gjerne i mot. Det er bedre å endre holdninger enn å forby i hutt og pine - for det, som jeg har vist, skaper kanskje enda mer lidelse for dyrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...