Reg2000 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Oppdrett av dyr står for vår overlevelse. Vi kan ikke leve på grønt året rundt, vi har behover vi bare kan få av kjøtt. Det er så feil som det kan få blitt. Produksjon av kjøtt krever store ressurser og gir relativt lite mat. Er målet å sørge for at alle får mat, bør vi i stor grad kutte ut produksjon av kjøtt og bli vegetarianere. Kjøttproduksjon krever ca 10 ganger mer ressurser en produksjon av tilsvarende mengder planteprodukter. Kjøtt er godt men ikke en nødvendig del av kostholdet. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Oppdrett av dyr står for vår overlevelse. Vi kan ikke leve på grønt året rundt, vi har behover vi bare kan få av kjøtt. Det er så feil som det kan få blitt. Produksjon av kjøtt krever store ressurser og gir relativt lite mat. Er målet å sørge for at alle får mat, bør vi i stor grad kutte ut produksjon av kjøtt og bli vegetarianere. Kjøttproduksjon krever ca 10 ganger mer ressurser en produksjon av tilsvarende mengder planteprodukter. Kjøtt er godt men ikke en nødvendig del av kostholdet. http://www.animalia.no/Artikler/2011/Kjott-er-sunt-og-nodvendig/ http://ndla.no/node/6736 http://www.matprat.no/sitefiles/4/vedlegg/78596_kpt_barnetrinnet_kapittel-6.pdf • Kjøtt er en viktig kilde til jern, sink og vitaminene A og B. • Kjøtt inneholder proteiner av høy kvalitet som er nødvendig for vekst og vedlikehold av kroppens celler. http://no.wikipedia.org/wiki/Vegetarianisme#Vitaminguide Veganere må enten ta kosttilskudd med vitamin B12 eller sørge for å få tilstrekkelige mengder av vitaminet fra matvarer som er blitt tilsatt B12 (f.eks. enkelte typer sojamelk). Det har vært hevdet veganere kan få tilstrekkelig med B12 fra vegetabilske kilder som tang, alger og ølgjær osv., men dette har vist seg å ikke stemme. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Så det du sier er at vi kan klare oss med veldig lite kjøtt? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Så det du sier er at vi kan klare oss med veldig lite kjøtt? En optimalisering av mat-tilførsel på et slikt nivå, er såpass autoritær at folket ikke ville akseptert det. Jeg ser på det på linje med kommunisme. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Rasjonalisering har forekommet i de fleste samfunnsformer... Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Rasjonalisering har forekommet i de fleste samfunnsformer... Irellevant, det er en kommunistisk handling. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Litt usikker på definisjonen din der ja... Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Veganere må enten ta kosttilskudd med vitamin B12 eller sørge for å få tilstrekkelige mengder av vitaminet fra matvarer som er blitt tilsatt B12 (f.eks. enkelte typer sojamelk). Det har vært hevdet veganere kan få tilstrekkelig med B12 fra vegetabilske kilder som tang, alger og ølgjær osv., men dette har vist seg å ikke stemme. Nå diskuterte vi ikke nødvendigvis veganere, men folk som ikke spiser kjøtt generelt. Veganere spiser heller ikke meieriprodukter, som jo stort sett har en animalsk opprinnelse. Man kan få i seg B12 gjennom meieriprodukter uten å spise kjøtt. Endret 9. juni 2011 av Magnusjs Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Nå har det jo vist seg at flere av funnene på dårlig behandling av dyr i pelsfarmene har vært plantet der av div dyrevernsgrupper da. Kilde? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Sak 1 og Sak 2. Kan tenke meg det er verre i andre land. Dyrevernerne skader dyr og plasserer de hos pelsfarmer, rimelig sykt! Husker flere endre saker, men finner ikke noe kilde på det. Endret 9. juni 2011 av PatSharpX Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hvor får du det fra at de skader dyrene? Står det egentlig noen steder i de to sakene du linker til? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Hvor får du det fra at de skader dyrene? Står det egentlig noen steder i de to sakene du linker til? Nei, men er man litt kjapp i hodet så skjønner man jo at man ikke finner skadet rev eller mink overalt. Evt så er de stjålet da, men hvis de er opptatt av dyr hadde det ikke heller vært en ide å levere de inn til en veterinær? Lenke til kommentar
sirius Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg sier nei til pels. Håper næringen legges ned, dyrene lider. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 http://www.animalia.no/Artikler/2011/Kjott-er-sunt-og-nodvendig/ http://ndla.no/node/6736 http://www.matprat.no/sitefiles/4/vedlegg/78596_kpt_barnetrinnet_kapittel-6.pdf • Kjøtt er en viktig kilde til jern, sink og vitaminene A og B. • Kjøtt inneholder proteiner av høy kvalitet som er nødvendig for vekst og vedlikehold av kroppens celler. http://no.wikipedia.org/wiki/Vegetarianisme#Vitaminguide Veganere må enten ta kosttilskudd med vitamin B12 eller sørge for å få tilstrekkelige mengder av vitaminet fra matvarer som er blitt tilsatt B12 (f.eks. enkelte typer sojamelk). Det har vært hevdet veganere kan få tilstrekkelig med B12 fra vegetabilske kilder som tang, alger og ølgjær osv., men dette har vist seg å ikke stemme. Her klarer du tydeligvis ikke lese dine egne kilder. Ja kjøtt er en viktig kilde til proteiner og vitaminer i vårt kosthold, men det betyr ikke at det ikke kan erstattes av annet. Dette bekreftes av den andre kilden du linker opp der det kun nevnes at veganere bør ta kosttilskudd med b12-vitaminer, noe som vegetarianere ikke behøver. Med andre ord kan du leve fint som vegetarianer og få dekket alle behov av planteprodukter + melk og egg. Som veganer er det da kun b12 som må komme som ekstra tilskudd. Det skal ikke mye dyreprodukter til for å dekke behovet av b12, evt så kan man faktisk godt ta dette kosttilskuddet hvis målet er å gjøre matproduksjonen mest mulig effektiv i forhold til å skaffe flest mulig mennesker nok mat. Kjøttproduksjon er vanskelig å forsvare med noe annet enn at det er godt og vi i vesten har penger nok til å ha et kosthold basert delvis på kjøtt. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Sak 1 og Sak 2. Kan tenke meg det er verre i andre land. Dyrevernerne skader dyr og plasserer de hos pelsfarmer, rimelig sykt! Husker flere endre saker, men finner ikke noe kilde på det. Det er ikke utenkelig at noen er ekstreme nok til å finne på noe slikt. Rimelig idiotisk da det skader egen sak. Allikevel forandrer det ingenting. Dyrenes lidelse blir ikke mindre selv om noen av aktivistene oppfører seg som idioter. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 http://www.animalia.no/Artikler/2011/Kjott-er-sunt-og-nodvendig/ http://ndla.no/node/6736 http://www.matprat.no/sitefiles/4/vedlegg/78596_kpt_barnetrinnet_kapittel-6.pdf • Kjøtt er en viktig kilde til jern, sink og vitaminene A og B. • Kjøtt inneholder proteiner av høy kvalitet som er nødvendig for vekst og vedlikehold av kroppens celler. http://no.wikipedia.org/wiki/Vegetarianisme#Vitaminguide Veganere må enten ta kosttilskudd med vitamin B12 eller sørge for å få tilstrekkelige mengder av vitaminet fra matvarer som er blitt tilsatt B12 (f.eks. enkelte typer sojamelk). Det har vært hevdet veganere kan få tilstrekkelig med B12 fra vegetabilske kilder som tang, alger og ølgjær osv., men dette har vist seg å ikke stemme. Her klarer du tydeligvis ikke lese dine egne kilder. Ja kjøtt er en viktig kilde til proteiner og vitaminer i vårt kosthold, men det betyr ikke at det ikke kan erstattes av annet. Dette bekreftes av den andre kilden du linker opp der det kun nevnes at veganere bør ta kosttilskudd med b12-vitaminer, noe som vegetarianere ikke behøver. Med andre ord kan du leve fint som vegetarianer og få dekket alle behov av planteprodukter + melk og egg. Som veganer er det da kun b12 som må komme som ekstra tilskudd. Det skal ikke mye dyreprodukter til for å dekke behovet av b12, evt så kan man faktisk godt ta dette kosttilskuddet hvis målet er å gjøre matproduksjonen mest mulig effektiv i forhold til å skaffe flest mulig mennesker nok mat. Kjøttproduksjon er vanskelig å forsvare med noe annet enn at det er godt og vi i vesten har penger nok til å ha et kosthold basert delvis på kjøtt. Her klarer du tydeligvis ikke se helheten i mitt argument, det var et argument som prekte til at man MÅ ha kjøtt, hvis ikke, må det erstattes med vitaminer eller andre kosttilskudd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Sak 1 og Sak 2. Kan tenke meg det er verre i andre land. Dyrevernerne skader dyr og plasserer de hos pelsfarmer, rimelig sykt! Husker flere endre saker, men finner ikke noe kilde på det. Nå vil jeg nok alltid se på dette med skråblikk med tanke på at det er snakk om Dagbladet, men jeg utelukker allikevel ingenting. Som andre sier her kan det godt være at det finnes noen som er såpass sprø at det kanskje vil skade dyr før de planter de i farmene og tar bilde av det. Enten det, eller så kan det jo være at de finner noen tilfeller av spesielt vanskjøtte dyr, kidnapper disse og reiser rundt og plasserer disse på ulike farmer, for så å ta bilde av det. I mitt hode er det nå allikevel ikke bare snakk om å se i hvor stor grad dyrene har fysiske skader, men også snakk om å frarøve dyrene muligheten til å leve et naturlig liv. Oppdrett på pelsdyr har foregått i Norge i mindre en hundre år, og så langt jeg vet trengs det langt lengre tid på å oppdrette dyr som vil være vant til å leve det livet pelsdyrene lever. Nå vet ikke jeg hvor lenge det har vært normalt å kultivere fe/kuer o.l., men jeg kan ikke se det som annet en naturlig at dette har foregått i langt lengre tid enn hva pelsdyroppdrett har, noe som på sett og vis kan "forsvare" at dyrene er "naturlig vant" til å kultiveres på den måten de gjør. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Her klarer du tydeligvis ikke se helheten i mitt argument, det var et argument som prekte til at man MÅ ha kjøtt, hvis ikke, må det erstattes med vitaminer eller andre kosttilskudd. Nei du MÅ ikke ha kjøtt, det holder med melk eller melkeprodukter. (evt kosttilskudd om man vil kutte ut melken og). Endret 9. juni 2011 av Reg2000 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) Her klarer du tydeligvis ikke se helheten i mitt argument, det var et argument som prekte til at man MÅ ha kjøtt, hvis ikke, må det erstattes med vitaminer eller andre kosttilskudd. Nei du MÅ ikke ha kjøtt, det holder med melk eller melkeprodukter. (evt kosttilskudd om man vil kutte ut melken og). Poenget mitt. Endret 9. juni 2011 av Notelitten Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 (endret) "Vegans are generally encouraged to ingest B12 supplements, which are vegan since all commercial B12 is produced directly by bacteria." Kilde "However recent studies (such as the Framingham study) have shown that many meat eaters are also deficient in vitamin B12 - in fact around 40% of Americans. This is attributed to various things, including the inability to produce the intrinsic factor which is required to successfully metabolize B12." Kilde Edit: Glemte å skrive hvorfor jeg linker dette. Første linken er bare for å vise at man kan ta B12 tilskudd og fortsatt være veganer. Andre linken for å vise at personer med ett kosthold med kjøtt også kan ha lave B12 verdier. Endret 9. juni 2011 av bruker-45896 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå