boffeeen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Jeg kjenner ikke til en måte å bedrive oppdrett og slakt på som ikke medfører lidelse for dyr. 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Jeg kjenner ikke til en måte å bedrive oppdrett og slakt på som ikke medfører lidelse for dyr. Kan du definere lidelse? Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Smerte, redsel, ubehagelighet. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Hvordan vet du at alle slaktemetoder har gitt smerte, redsel og ubehagelighet? Jeg må virkelig lide, jeg føler meg trøtt (ubehagelig). Jeg er også redd for at verden går under. Er dette lidelse? Endret 19. juni 2011 av Quote Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Hvordan kan du vite at de ikke har det? Dersom denne trøttheten og redselen er så ubehagelig at du mener den forverrer livskvaliteten din såpass mye at du føler du lider, så ja, da vil jeg påsta at du lider, og be deg oppsøke lege og/eller psykolog Lenke til kommentar
Quote Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Så det må nesten være en vedvarende lidelse for at det skal være sett på som en lidelse? Et dyr som blir avlivet på riktig måte føler absolutt ingenting. Man kan jo bruke soldater som et eksempel. http://www.ba.no/puls/article1274231.ece – Da kulene traff meg, følte jeg ingenting. Når selv mennesker kan unngå å føle noe av å bli skutt - hva tror du et dyr kan? Dyr som skal slaktes, får også bedøvelse før selve avlivingen. Hvis alle kyrne visste at de skulle slaktes, så tror jeg det hadde vært umulig å få dem inn til slakteriet. Men uansett, dette er en pelsdebatt. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 La oss si at vi hadde klart å få til en måte å avlive dyr på, i en så stor skala som man i dag gjør det på, uten at det medførte lidelse for dyrene. Da har man fortsatt spørsmålet om bærekraftighet (mtp bruk av land og avlinger til dyrefor), miljø (bruk av land igjen, utslipp av gass) og god livskvalitet hele livet. Skulle dette være mulig måtte det blitt langt færre dyr, og langt høyere priser. Når jeg i tillegg, muligens urasjonelt, synes det er galt å drepe utelukkende for smak, så kan jeg ikke forestille meg en eneste situasjon der det ikke er snakk om liv og død hvor jeg vil synes at drap er ok. Det er bedre å ikke ha et liv (avvikling av kjøtt-, pels-, egg- og melke-industriene) enn å få det ufrivillig tatt fra seg (forsøk på "human" avl, oppdrett og slakt). Lenke til kommentar
Quote Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Man dreper ikke dyr utelukkende for smak, men også for regulering (jakt). Enkelte kjøttyper er sunne i visse mengder, så det blir feil å si utelukkende for smak. Egg- og melk er begge deler sunt. I Norge har kyr og sau en annen funksjon enn bare kjøtt. Det bidrar også til å begrense den stadig voksende skogen. Tro meg, det har en del å si. På fem år har skogen vår forandret seg helt. Steder hvor det tidligere var helt fritt for kratt og skog, er nærmest utilgjengelig nå. Men som sagt, det finnes andre tråder for akkurat problemstillingen om det er riktig å spise kjøtt. Foreslår at du tar det opp der. Jeg liker ikke tanken på pelsproduksjon, men frykter at det blir mye verre for dyrene dersom farmene blir lagt ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå