Gå til innhold

Ja til pels!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noe spesielt for industrien, og bruker ikke pels, men det PETA-tullinger får media til å vise mener jeg det har blitt påvist at kun er enkelttilfeller. Langt ifra alle pelsfarmer er lik de forferdelige tilfellene i østen, og det er en viktig næringskilde for folk på lik linje med å drive med sauer, for eksempel.

Å kaste maling på pelsklær i butikker er forresten forbeholdt feministiske krapyl og idioter.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det mange glemmer er at selv om dyrene er mindre intelligente enn mennesker, så kjenner de på frykt og smerte på lik linje med mennesker.

På lik linje med mennesker? Dette er en dårlig stråmann, min venn.

Dyr er dyr, mennesker er mennesker. Det blir som å si at det er etisk ufrosvarlig å ha katt og hunn, i.o.m at de "leker" med mus/pinnsvin, noe som er å påføre dem lidelse.

Forøvrig, rottegift og musefeller er vell også uetisk?

Det mange glemmer er at selv om dyrene er mindre intelligente enn mennesker, så kjenner de på frykt og smerte på lik linje med mennesker.

Dette.

Pelsdyrindustrien er jævlig tragisk. Forestill deg at du har måttet leve i et lite bur på kanskje én eller to kubikkmeter gjennom hele livet ditt?

I tillegg er pels veldig harry.

Mennesker har rettigheter, dyr har ikke det. Noe slikt ville vært idiotisk!

Dersom man skal gi dyr rettigheter, kan vi bare glemme å spise kjøtt igjen, noe som vil svekke samfunnet hardt.

Oppdrett av dyr er et must for samfunnet, pels er et biprodukt som påfører samfunnet gode varme, og fine klær.

Ja til kjøtt, og ja til pels!

• Liker 9
Lenke til kommentar

Dyr er dyr, mennesker er mennesker. Det blir som å si at det er etisk ufrosvarlig å ha katt og hunn, i.o.m at de "leker" med mus/pinnsvin, noe som er å påføre dem lidelse.

Skal vi se på de riktige definisjonene, min venn, så ser vi at homo sapiens er en dyreart. Det var derfor jeg snakket om dyrene i bestemt form. Slå det opp hvis du ikke vet hva det betyr. Har du hatt hund noen gang? Jeg har en hund. Du aner ikke hvor lett hunder føler seg utrygge. Det skal ikke mer enn litt høye stemmer i en samtale mellom to etasjer, og hun kan ligge og skjelve i senga si.

Jeg er klar over at man ikke bruker hundepels, men dog.

Og jeg er heller ikke vegetarianer. Forskjellen er at dyrene man spiser har blitt behandlet pent, fordi mangel på mat etc setter seg på smaken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi se på de riktige definisjonene, min venn, så ser vi at homo sapiens er en dyreart. Det var derfor jeg snakket om dyrene i bestemt form. Slå det opp hvis du ikke vet hva det betyr. Har du hatt hund noen gang? Jeg har en hund. Du aner ikke hvor lett hunder føler seg utrygge. Det skal ikke mer enn litt høye stemmer i en samtale mellom to etasjer, og hun kan ligge og skjelve i senga si.

Dersom du sier at vi er dyrearter på lik linje med hunder, er vi også levende organismer på lik linje med salat, så vi burde holdt oss til helsike unna salat og vel?

Interessant hypotese, men den er jo ikke så solid, dersom jeg spør deg. Hvorfor spiser jeg biff til middag i dag, mens hunden din spiser tørfór? Vi har en ekstrem fordel over hunden din, en ekstremt utviklet hjerne.

Bare fordi hunden din blir redd betyr dette nødvendigvis ingenting, en høne løper i opptil 72 timer etter at den har blir halshugd, betyr dette at den liker å trene for å holde seg i form?

Jeg aner nok ikke hvor lett hunder "FØLER" seg utrygge. Men det gjør ikke du heller, du observerer en handling dyret ditt gjør, mulig instinktivt. Hunder er ikke i nærheten av vårt intelligensnivå, de eier ikke skam, samt de har ikke, og burde ikke hatt rettigheter på linje med et menneske.

Jeg er klar over at man ikke bruker hundepels, men dog.

Og jeg er heller ikke vegetarianer. Forskjellen er at dyrene man spiser har blitt behandlet pent, fordi mangel på mat etc setter seg på smaken.

Ut ifra hva du sier her, kan du jo eventuelt starte et firma som oppdretter dyr "etisk" og deretter slakter dem, hvis det du sier stemmer vil du jo få et langt bedre salg. Personlig liker jeg at kjøttet forholder seg relativt billig, og bryr meg fint lite om kuen spiste høy eller om den beitet premium gress.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Og jeg er heller ikke vegetarianer. Forskjellen er at dyrene man spiser har blitt behandlet pent, fordi mangel på mat etc setter seg på smaken".

Du tror den kalkunen du spiste i juletider ble behandlet bedre enn den reven som sitter på hodet til en person? Da har ikke du besøkt verken en pelsfarm eller en kalkunfarm ;-)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Dersom du sier at vi er dyrearter på lik linje med hunder, er vi også levende organismer på lik linje med salat, så vi burde holdt oss til helsike unna salat og vel?

Interessant hypotese, men den er jo ikke så solid, dersom jeg spør deg. Hvorfor spiser jeg biff til middag i dag, mens hunden din spiser tørfór? Vi har en ekstrem fordel over hunden din, en ekstremt utviklet hjerne.

Bare fordi hunden din blir redd betyr dette nødvendigvis ingenting, en høne løper i opptil 72 timer etter at den har blir halshugd, betyr dette at den liker å trene for å holde seg i form?

Jeg aner nok ikke hvor lett hunder "FØLER" seg utrygge. Men det gjør ikke du heller, du observerer en handling dyret ditt gjør, mulig instinktivt. Hunder er ikke i nærheten av vårt intelligensnivå, de eier ikke skam, samt de har ikke, og burde ikke hatt rettigheter på linje med et menneske.

Hunden min er redd fordi den ble mishandlet av en tidligere eier. Og ikke si at mennesker ikke handler instinktivt. Hvordan tror du mennesker tar sitt første skritt, hvordan skjønte det første mennesket at han måtte spise for å overleve og hvordan skjønner man hvordan man har sex første gang? Instinkter.

Og du, salat tenker ikke. Det er riktig at den på en måte "lever", men den har ingen mulighet til å kjenne følelser.

Ut ifra hva du sier her, kan du jo eventuelt starte et firma som oppdretter dyr "etisk" og deretter slakter dem, hvis det du sier stemmer vil du jo få et langt bedre salg. Personlig liker jeg at kjøttet forholder seg relativt billig, og bryr meg fint lite om kuen spiste høy eller om den beitet premium gress.

Poenget er at dyret spiser. Det har fått høy som du sier. Det blir ikke utsultet og utmagret. I utgangspunktet avviser jeg ikke oppdrett for å lage pelskåpet og lignende, men det må bli kontrolert bedre. Ettersom vi ikke har et ordentlig system på dette i Norge, er jeg imot det inntil videre.

"Og jeg er heller ikke vegetarianer. Forskjellen er at dyrene man spiser har blitt behandlet pent, fordi mangel på mat etc setter seg på smaken".

Du tror den kalkunen du spiste i juletider ble behandlet bedre enn den reven som sitter på hodet til en person? Da har ikke du besøkt verken en pelsfarm eller en kalkunfarm ;-)

Jeg spiser ikke kalkun.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hunden min er redd fordi den ble mishandlet av en tidligere eier. Og ikke si at mennesker ikke handler instinktivt. Hvordan tror du mennesker tar sitt første skritt, hvordan skjønte det første mennesket at han måtte spise for å overleve og hvordan skjønner man hvordan man har sex første gang? Instinkter.

Ønsker å se et video-klipp der hunden din uttaler seg om mishandling fra tidligere eier. Forøvrig mennesker handler instinktivt, panikk er også et godt eksempel. Men vi går også utenfor det, bilkjøring, diverse jobber i dag, og hva vi vil ha til middag er ikke instinkter, jeg har forøvrig ikke sett en hund som gikk ut og lagde seg biff fordi han "tenkte det ville smakt godt med biff i dag".

Hunder har ikke samme nivå med hjernekapasitet som oss, derfor er de ikke likestilte vesen med mennesker.

Og du, salat tenker ikke. Det er riktig at den på en måte "lever", men den har ingen mulighet til å kjenne følelser.

Flott, da felte vi "homosapiens=dyr" stråmannen din. Forvørig en flue da, er det slik at du aldri over ditt lik kunne akseptert å smekke en flue? Samme går for rottegift og musefeller, disse dyrene har vell "følelser".

Det er instinkt, du kan ikke som sagt få en hund til å tenke fritt på vårt nivå. Og den burde derfor ikke få våre rettigheter.

Poenget er at dyret spiser. Det har fått høy som du sier. Det blir ikke utsultet og utmagret. I utgangspunktet avviser jeg ikke oppdrett for å lage pelskåpet og lignende, men det må bli kontrolert bedre. Ettersom vi ikke har et ordentlig system på dette i Norge, er jeg imot det inntil videre.

Saken er vell den at dersom dyret ikke for mat, samt blir behandlet dårlig, vil pelsen vise preg av dette, noe som gjør den til et dårligere og lavere priset produkt, markedet vil i og for seg selv korrigere slik firma med at ingen vil ha en lav-kvalitets pelskåpe.

Jeg spiser ikke kalkun.

Det er forsåvidt ikke poenget da, jeg bruker ikke pels selv, men støtter det jo.

Lenke til kommentar

Flott, da felte vi "homosapiens=dyr" stråmannen din. Forvørig en flue da, er det slik at du aldri over ditt lik kunne akseptert å smekke en flue? Samme går for rottegift og musefeller, disse dyrene har vell "følelser".

Det er instinkt, du kan ikke som sagt få en hund til å tenke fritt på vårt nivå. Og den burde derfor ikke få våre rettigheter.

Du har ikke felt noe som helst. Dyr er alt innenfor riket Animalia. Vi er det, pelsdyrene er det, salat er ikke det.

Hvorfor skal intelligens være den egenskapen som bestemmer om noen fortjener rettigheter eller ikke?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skal intelligens være den egenskapen som bestemmer om noen fortjener rettigheter eller ikke?

Nå håper jeg virkelig du tuller. For det første, med rettigheter følger ansvar. Jo mer intelligens, jo bedre skikket er du til å takle mer ansvar. For det andre, dette samfunnet er skapt for mennesker, ikke dyr. Hvis vi gir dyr rettigheter innenfor dette samfunnet, blir vi også nødt til å skape en egen dyrelov. Vi blir også nødt til å skape et dyrefengsel, for alle dyr som ikke retter seg etter dyreloven, og et eget dyrepoliti som kan hente inn de dyrene som bryter dyreloven.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nøyaktig hvilket ansvar følger med rettigheter? Om vi gir de rettigheter til å, for eksempel, ikke bli påført lidelser av oss? Alt ansvaret ligger jo på oss.

Jeg henger ikke helt med på det med dyrefengsel, du må gjerne forklare det nærmere.

Mener du forresten også at mennesker med alvorlige hjerneskader heller ikke skal ha rettigheter?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nøyaktig hvilket ansvar følger med rettigheter? Om vi gir de rettigheter til å, for eksempel, ikke bli påført lidelser av oss? Alt ansvaret ligger jo på oss.

Da har de også ansvar til å ikke påføre mennesker lidelser, dersom de gjør det må de da fengsles på samme måte som oss, noe som blir idiotisk, hunder angriper mennesker hele tiden, dette fordi de er DYR, og ikke på langt nær så intellektuell som mennesker.

Kan du forøvrig vise ovenfor meg at dersom du behandler et menneske og et dyr likt, vil du ende opp med samme resultat?

Jeg henger ikke helt med på det med dyrefengsel, du må gjerne forklare det nærmere.

Selvfølgelig gjør du ikke det, du er jo motstander av å putte dyr i bur, så et dyrefengsel er du vel fundamentalt imot? Burde det også bli forbudt å bure inne mennesker?

Mener du forresten også at mennesker med alvorlige hjerneskader heller ikke skal ha rettigheter?

Mange har ikke det. Sex med en hjerneskadet person regnes som pedofili per i dag.

Lenke til kommentar

Ansvaret avhenger av hvilke rettigheter det er snakk om, så jeg foreslår at du lister opp alle rettighetene du mener dyr burde ha, før vi kan påpeke hva slags ansvar som følger med disse rettighetene.

Men for å svare på den ene rettigheten du nevnte, hvis dyr har retten til å ikke bli påført lidelser av oss. Da blir dyrene i samme ånd nødt til å ikke påføre oss lidelser, hvis det skjer blir vi nødt til å avlive dem i selvforsvar (noe som påfører dem lidelser). Dyr påfører også hverandre lidelser hele tiden, så skal loven bare gjelde for oss, eller skal vi også i samme slengen stoppe løven fra å jakte på antilopene?

Når alt kommer til alt vil det bli veldig problematisk å håndheve en sånn lov i praksis. Utenom de tingene jeg nevnte ovenfor, så vil alle mennesker bli nødt til å gå over til en proteinrik erstatning for kjøtt.

Når det kommer til mennesker med hjerneskader: Det er store forskjeller i intelligens mellom mennesker med hjerneskader og dyr. Førstnevnte kan fortsatt fungere i i samfunnet, mens sistnevnte kan ikke det. Man kan sikkert trene hunder og aper til å gjøre forskjellige ting, men de vil aldri klare å fungere i samfunnet på lik linje med mennesker (hjerneskader eller ei). Derav fortjener mennesker med hjerneskader flere rettigheter enn dyr.

Når det kommer til dyrefengseleksemplet mitt, så var det bare et litt overdrevent eksempel for å demonstrere hva som ville blitt konsekvensen av at dyr hadde fått samme rettigheter som mennesker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...