Gå til innhold

En god router for høyhastighet internett

Anbefalte innlegg

Krav:

• Minst 1000Base-T - RJ-45 gigabit per port (4 porter eller mere)
  • Wan port også 1 gigabit minst.
  • God sikkerhet
  • Uten trådløs nettverk (Kan koble til acesspunkt Super N om dette blir nødvendig).
  • Egen port for IP telefonni altså routeren kan reservere en ca 5% av båndbredden under PC nedlasting til dette. Slik at ikke iptelefonen feiler.
  • Lave tempraturer og godt kvalitet/stabilt i mist 5 år.
  • Prisen er ikke så nøye, men under 2000 kr er å foretrekke. Husk at den routeren bør kunne fint brukes til de fleste fiber/internetlevrandører problemfritt.
  • Burde fungere bra mot linux arbeidstasjoner med DHCP (Plug an play).
  • Ipv4/Ipv6 og andre kjente protokoller må støttes

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Nettverk/Router-kablet.aspx

Jeg har sett på:

Cisco SB RVS4000 Gigabit Security Router

4xGigabit switch, 5xVPN, Intrusion prev.

Som er den enste som har gigabit.

Velger gigabit fordi jeg har en Dlink (100 mbit) som jeg bruker som switch.

Vil ha den routeren minst 2-3 år frem i tid, så derfor velger jeg å gå for gigabit, siden det vil mist ta 4 år før gigabit internetlinje blir mulig for privatpersoner.

Hva menes med begrenset livstidgaranti?

Hvorfor følger med linux? Er det Routeren som er linux basert?

Selv om denne er for bedrifter, regner jeg med den er god og stabil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du spør om så mye rart. I utgangspunktet vil du ikke trenge noe annet en hjemmesentralen, den har alt som trengs..

Men siden du ser for deg å drive et helt datasenter hjemmefra, og sier den må ha minst 1Gbit kapasitet, så regner jeg med at du ser for deg ihvertfall enn 100Mbit linje. Da vil du ikke trenge noe QoS eller reservert båndbredde på IP-telefonen, det skal ihvertfall godt gjøres.

Men siden du insisterer på å gjøre ting så avansert, så ser jeg på specsene på den ruteren at den har QoS, og NAT som takler opp til 800Mbit throughput (altså ikke fullt 1Gbit, men jeg tror heller ikke du trenger å tenke så mye på det).

At det står linux, betyr at firmwaren er linux-basert.

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Du spør om så mye rart. I utgangspunktet vil du ikke trenge noe annet en hjemmesentralen, den har alt som trengs..

Hva hvis jeg går for lynet.no? Har ikke bestemt meg, men jeg vi velge routeren.

Men siden du ser for deg å drive et helt datasenter hjemmefra, og sier den må ha minst 1Gbit kapasitet, så regner jeg med at du ser for deg ihvertfall enn 100Mbit linje.

Senere ja, jeg går for det beste og raskeste alternativer og billigste på den datoen.

Nå er ikke routeren billig, men den er god. Ser den på som en ivistering men er den det? Skal sjekke produsenten og se hva jeg finner der.

Men siden du insisterer på å gjøre ting så avansert, så ser jeg på specsene på den ruteren at den har QoS, og NAT som takler opp til 800Mbit throughput (altså ikke fullt 1Gbit, men jeg tror heller ikke du trenger å tenke så mye på det).

Er det slik at WAN porten er 800 mbit? ca 100 MB/s der flaskehalsen ligger.

Nå er jo det ikke så dårlig, tror vi snakker mist 5 år før den hastigheten finnes på fiber.

Alikevell er det nok mere rask nok nå.

At det står linux, betyr at firmwaren er linux-basert.

Er det en fordel/ulempe?

Vet ikke hva dlink, linksys, og andre routere bruker.

Men da kan jeg vel velge linux firmware? Er det snakk om openBSD?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Edit:

Eneste jeg fant:

• Access rules and content filtering based on IP and MAC addresses, as well as TCP/UDP ports
  • Support for up to 16 VLANs, mapped off of the router's four LAN ports.
  • Five SSL Tunnels and one IPsec Gateway-to-Gateway Tunnel that use DES/3DES/AES Encryption and MD5/SHA1 Authentication
  • An integrated Stateful Packet Inspection (SPI) firewall
  • Support for Small Business QuickVPN software

Er disse funksjonene noe å vurdere?

Grei å ha VPN støtte, men ser foreløpig ikke noe behov for det.

Men kan jo få behov for det senere.

Det er vel ikke slik at disse routerne er så vanskelige, at man bruker SQL database/Terminal å sette opp disse?

Lenke til kommentar
Er det slik at WAN porten er 800 mbit? ca 100 MB/s der flaskehalsen ligger.

Både ja og nei, det kommer an på hvordan du setter opp ruteren. Hvis den bruker som en ren "ruter" så vil den nok klare 1Gbit, fordi dette ikke er ressurskrevende, mens NAT (som du sannsynligvis trenger) krever en del ressurser, og CPUen klarer sannsynligvis bare 800Mbit. Det kan også være at den kan konfigureres med NAT flere ganger, og da klarer den maksimalt 800Mbit tilsammen (f.eks 600Mbit gjennom den ene NATen, og 200Mbit gjennom den andre).

Er disse funksjonene noe å vurdere?

Les litt om hva de gjør.. Nei, sannsynligvis ikke for deg.

Er det en fordel/ulempe?

Vet ikke hva dlink, linksys, og andre routere bruker.

Men da kan jeg vel velge linux firmware? Er det snakk om openBSD?

Det er en fordel, fordi hvis du har litt kunnskap, kan legge inn egne små linuxprogrammer til å gjøre ting som ruteren i utgangspunktet kanskje ikke støtter, og dessuten får du full fleksibilitet med iptables til å gjøre det som det måtte støtte, istedenfor å være låst til leverandørens firmware, som bare støtter de egenskapene som ruteren var ment for å støtte. Men linux er ikke alltid like brukervennlig når du skal gjøre litt komplekse ting som det innebygde grensesnittet ikke har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...