Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

eksosanlegg falt av. MB E200 1995, w124

Anbefalte innlegg

Hei, jeg mistet eksosanlegget mitt. Det skillte seg på midten, så jeg løsnet resten og la det på bakken...

Nå som jeg ser etter nytt eksosanlegg å sette på, siden det gamle har noen små hull osv, trenger jeg å vite om denne mercedes-årgangen har katalysator.. Isåfall blir det mye dyrere.

Jeg lurer også på hva et eksosanlegg bør koste, og om det kommer til å bli veldig mye arbeid å bytte det selv, uten noe annen løfteanordninge enn små ramper og jekkstativ?!

Tenkte å handle det på biltema for å spare penger. JEg har også en manual for reparasjon av W124-modellen, men den går ikke veldig i detalj på eksosanlegget..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har katalysator ja..

Jo lengre frem på eksoen du kommer jo mindre rust er det pga varmen. Sjelden en katalysator må byttes pga rust. Kan være mye rust i klemme/festeannordningen, men man får alltids trylla det sammen.

Eksos kan være et helvettes slit hvis du ikke har riktig værktøy. Man bytter vanligvis fra katalysator og bakover.

Biltema er det samme som Walker bare enda billigere. Ruster like fort.

Lenke til kommentar

OK! Problemet er at eksosanlegget mitt fikk seg en kakk på en issvull i vinter. Det ble sveisa sammen, men knakk fullstendig nå, og løsnet helt. Dette var foran katalysatoren (eller i hvertfall det eneste jeg klarer å ressonere meg frem til at er katalysatoren).

Løsningen ble å kjøpe 4 bukker på biltema, 5,45mm skjøterør, termopasta, for så å smekke alt sammen toppa med rørklemmer. Gjenstår å se om det holder.

Lenke til kommentar

Det holder ikke så lenge at det er værdt bryet.

i motsetning til en hel del andre bildeler så ruster eksosanlegg innefra og ut forde at eksosen har avgasser og varmenivå som gjør at stålet vil få en ugunstig konsistens overtid, noe som gjør at partikelbindingen i stålet går tilbake til sin opprinneligform, eller på vanlig folkemål, det ruster.

Eksosanlegg må byttest etter en stund og når det først faller sammen kan du like godt bare kjøpe nytt med engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...