Haganeset Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Jeg falt en dag og tok meg imot med den ene armen. Jeg merket ikke noe før en time etterpå. Da ble det hovent og det verka i håndleddet. Gikk på legevakta dagen etterpå ( ca 12-14 timer ) og tok røntgen. Der fant dem et lite brudd i båtbeinet. Jeg fikk på gips, og ble fortalt at jeg måtte ha den på i 6 uker. Men har sett litt rundt på nettet og der står det at du skal gå med gips i 12 uker!? Det er ikke noe som frister for min del, men noen som vet noe? Jeg er ikke hoven lengre nå, og jeg kan bevege godt på alle fingrene. Det gjør heller ikke noe vondt i området, med få unntak hvis jeg glemmer meg bort og bruker hånda litt for mye! Kan jeg være heldig at det ikke er brukket helt av, men bare litt? På røntgen bildet så man bare ei lita sprekk i toppen av båtbeinet. Lenke til kommentar
-MISTER- Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) 6 uker høres da da passende ut. (Hos unge mennesker gror brudd raskere enn hos gamle.) EDIT: (Hadde ikke hørt om BÅTbein før du skrev om det!) Litt mer info om brudd: Som en generell regel tar det dobbelt så lang tid for et brudd i nedre halvdel av kroppen å gro (16 uker) som i øvre del (8 uker). Brudd gror dobbelt så fort hos barn, og brudd gror tregere jo eldre en blir. Quoten er hentet fra http://nhi.no/muskel-skjelett/beinbrudd/brudd-generelt-2743.html Har ikke lest hele artikkelen, men det jeg HAR lest er korrekt. Endret 8. juni 2011 av -MISTER- Lenke til kommentar
Haganeset Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 Jaja, på mandag er det 6 uker siden og da skal gipsen av, og jeg skal på røntgenkontroll osv.. Så spørs det om det er skikkelig grodd eller ikke. Jeg var å bytta gips for 1 uke siden for den gamle var noe dårlig. Det var helt merkelig å være uten gips i den perioden. Regner med det går litt tid til opptrening for håndleddet virket ikke helt som det skulle nå Håper bare det duger til å kjøre opp på motorsykkel, for det skal jeg iløpet av ferien uansett.. Lenke til kommentar
Haganeset Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Hva mener du med det? At det vil gå greit eller at jeg må vente? Jeg kjører mye sykkel nå med gips på, men får jo ikke bevege noe på håndleddet nå. Eneste som stopper meg i å ta oppkjøringa nå er at jeg ikke får på hanske på den handa med gips.. Lenke til kommentar
Kalle_92 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Hvordan går/gikk det? Lenke til kommentar
Haganeset Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Gipsen gikk av etter 6 uker og beinet var grodd sikkelig! Legene syntes det grodde veldig fort, men jeg har egentlig ikke trodd det var brukket helt av, så kanskje derfor!? Oppkjøring 3 dager etter at gipsen var av og det var ikke noe problem Har ikke hatt noe problemer etterpå utenom når jeg legger håndflata ned på bakken som f.eks når man tar push-ups. Da gjør det vondt, men det fikk jeg beskjed om at det kunne gjøre.. Lenke til kommentar
Kalle_92 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Gipsen gikk av etter 6 uker og beinet var grodd sikkelig! Legene syntes det grodde veldig fort, men jeg har egentlig ikke trodd det var brukket helt av, så kanskje derfor!? Oppkjøring 3 dager etter at gipsen var av og det var ikke noe problem Har ikke hatt noe problemer etterpå utenom når jeg legger håndflata ned på bakken som f.eks når man tar push-ups. Da gjør det vondt, men det fikk jeg beskjed om at det kunne gjøre.. Godt å høre! Du skal være glad du kan ta Push-ups, flott å høre! Jeg fikk båtbensbrudd i Mai, jeg kan fortsatt ikke ta push-ups og må operere på nytt. Det er viktig for deg at du trener opp håndleddet hvis du har redusert bevegelighet. Håndleddet er ofte ømt og småvondt i en god periode etter at gipsen er tatt av, så det trenger du nok ikke bekymre deg om. Lenke til kommentar
Haganeset Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Nå er det ikke mange push-ups jeg klarer før jeg må slutte av pga. smerte. Benkpress ol. går helt fint! Men jeg klarer å bevege den i alle retninger fullt ut uten smerte, så jeg merker ikke noe til det til vanlig Det var veldig ømt og litt vondt i en periode etter at gipsen var av ja. Etter ca 5-7 dager så ble det mye bedre! Lenke til kommentar
Hamza1807 Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Hei jeg har faktisk falt på samme måte og jeg har brukket båtbeinet jeg ogsåjeg ville bare spørre det hvor lenge du måtte gå med gips jeg fikk beskjed om 8 uker. Hadde du vondt når du tok av gipsen. Jeg er litt redd siden jeg skal kanskje på hudøy og hvis man har betalt får man ikke tilbake penga. Lenke til kommentar
Hamza1807 Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 Jaja, på mandag er det 6 uker siden og da skal gipsen av, og jeg skal på røntgenkontroll osv.. Så spørs det om det er skikkelig grodd eller ikke. Jeg var å bytta gips for 1 uke siden for den gamle var noe dårlig. Det var helt merkelig å være uten gips i den perioden. Regner med det går litt tid til opptrening for håndleddet virket ikke helt som det skulle nå Håper bare det duger til å kjøre opp på motorsykkel, for det skal jeg iløpet av ferien uansett.. Måtte du trene opp håndleddet og hvor lang tid tok det før du ikke hadde smerter i det hele tatt. Gjorde det veldig vont og ta push ups og hvor lang tid tok det flr du kunne ta pish ups som vanlig Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Det er noe galt i helsevesenet når du må spørre om slikt på nettforum. Dette er basic informasjon du burde fått med deg fra legen. Alle skader er forskjellige, og tiden det tar vil derfor variere. Kun de som har sett på skaden din kan gi en rimelig vurdering av tidsaspektet. Generelt er det ønskelig at perioden med gips er kortest mulig. Det skader i seg selv å være immobil. Alle har vel erfart at musklene blir mindre og svakere uten aktivitet. Det gjelder også annet bløtvev, som sener og leddbånd. Et gipset område blir degenerert, og derfor skal ikke gipsen sitte lenger enn til bruddet har vokst sammen "godt nok". På grunn av degenereringen vil det ta noe tid fra gipsen er av til full funksjon blir oppnådd. Muskler, sener og leddbånd trenger tid. Har du skader på sener eller leddbånd i tillegg, så kan det være nødvendig med spesiell opptrening etterpå. Det er viktig å holde et visst aktivitetsnivå (når gipsen er av), det gjør at fibrene i sener/leddbånd vokser i riktig retning. Eller risikerer du at fibrene vokser i vilkårlig retning, med en svakere sene/leddbånd som resultat. Endret 27. april 2014 av Horten Market Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) ,,.. Endret 27. april 2014 av PhelpsTransposed Lenke til kommentar
Haganeset Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Jaja, på mandag er det 6 uker siden og da skal gipsen av, og jeg skal på røntgenkontroll osv.. Så spørs det om det er skikkelig grodd eller ikke. Jeg var å bytta gips for 1 uke siden for den gamle var noe dårlig. Det var helt merkelig å være uten gips i den perioden. Regner med det går litt tid til opptrening for håndleddet virket ikke helt som det skulle nå Håper bare det duger til å kjøre opp på motorsykkel, for det skal jeg iløpet av ferien uansett.. Måtte du trene opp håndleddet og hvor lang tid tok det før du ikke hadde smerter i det hele tatt. Gjorde det veldig vont og ta push ups og hvor lang tid tok det flr du kunne ta pish ups som vanlig Jeg hadde ikke noen form for trening i etterkant. Jeg brukte bare hånda mer og mer etter hvert som tida gikk. Det var litt vondt/merkelig når jeg bytta gips etter 4 uker, men det har sikkert noe med at leddet ikke var brukt noe i den perioden. Jeg kjente at det var noe som stakk litt i leddet når jeg tok push-ups så jeg klarte ikke mer enn 4-5 stk i begynnelsen. Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg var god, men det gikk veldig fort.. Det hender at det verker litt hvis jeg jobber med hånda i helt bøyd vinkel over tid (Trange plasser osv..), men så snart jeg får beveget den litt så går det over Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå