Gå til innhold

BK: Past

Anbefalte innlegg

Startet å ta bilder for noen dager siden da jeg motok mitt første speilreflekskamera, Canon eos 550D. Har aldri tatt noe annet en feriebilder før det.

Har hittil klart å ta èt bilde (av 800) som jeg ble ganske fornøyd med.

post-167336-0-99942500-1307487931_thumb.jpg

edit: Synes selv fokusen ble litt rar, skulle kanskje ikke ha fokusert i et hjørne?

Endret av GreenRay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da en svært så lite informativ kritikk,BalleB.

Jeg mener at motivet har potensiale og det hadde kunne fungere med fokuset på en ulogisk plass -om det nå så er i et hjørne-.

Det er bare det at det da hadde gjort seg med et blikkfang; en naturlig grunn til at fokuset var der.

Om det f.eks hadde vært en snegle i fargesprakende farger, en fargerik blomst ulik resten av floraen etc.

Bildet er noe undereksponert, men det ser ut til at du har fått til en komposisjon/oppbygging av bildet som ikke er så verst. (Med det som ser ut som en sti som leder bort fra oss -i stein vel og merke- på høyre side slik vi ser bildet.)

Vil oppfordre deg til å fortsette å prøve slike motiver, naturen er så fantastisk bare man stopper litt opp og ser ned er det så utrolig mange motiver man går glipp av om man ikke ser etter ;)

Noe av det beste rådet jeg har fått ved posting av bilder til bildekritikken -for noen år siden- er at man bør gå ned på nivå med det man skal ta bilde av og idèt man tror man er nære nok; gå nærmere. Dèt syns jeg du har gjort her; man trenger ikke macro-objektiv for å få et fint nærbilde av noe.

Fortsett du, og utfordre deg selv med å tenke ut hva som virkelig gjør seg i et bilde; hva får akkurat mitt bilde til å skille seg fra hurven av bilder som florerer :)

Lykke til videre!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var da en svært så lite informativ kritikk,BalleB.

Jeg mener at motivet har potensiale og det hadde kunne fungere med fokuset på en ulogisk plass -om det nå så er i et hjørne-.

Det er bare det at det da hadde gjort seg med et blikkfang; en naturlig grunn til at fokuset var der.

Om det f.eks hadde vært en snegle i fargesprakende farger, en fargerik blomst ulik resten av floraen etc.

Bildet er noe undereksponert, men det ser ut til at du har fått til en komposisjon/oppbygging av bildet som ikke er så verst. (Med det som ser ut som en sti som leder bort fra oss -i stein vel og merke- på høyre side slik vi ser bildet.)

Vil oppfordre deg til å fortsette å prøve slike motiver, naturen er så fantastisk bare man stopper litt opp og ser ned er det så utrolig mange motiver man går glipp av om man ikke ser etter ;)

Noe av det beste rådet jeg har fått ved posting av bilder til bildekritikken -for noen år siden- er at man bør gå ned på nivå med det man skal ta bilde av og idèt man tror man er nære nok; gå nærmere. Dèt syns jeg du har gjort her; man trenger ikke macro-objektiv for å få et fint nærbilde av noe.

Fortsett du, og utfordre deg selv med å tenke ut hva som virkelig gjør seg i et bilde; hva får akkurat mitt bilde til å skille seg fra hurven av bilder som florerer :)

Lykke til videre!

Takk for en fin tilbakemelding og tipsene. Skal ta det til meg : )

Lenke til kommentar

Jeg synes bildet var greit komponert, men jeg ville brukt mindre blenderåpning slik at dybdeskarpheten blir større og mer av steinen kommer i fokus. Jeg lurer også litt på hvordan det bildet ville vært i portrettformat! Det kan jo kanskje være noe du kan prøve neste gang :)

Hvis du har problemer med å ta bilder som du er fornøyd med, så kan du kjøpe/låne deg en fotobok. Jeg synes Scott Kelby's Digital Photography (den norske utgaven heter Digital fotografering) er veldig bra. Det viktigste står i bind 1, mens bind 2 og 3 dekker enda flere emner i tillegg til mer utfyllende informasjon om det som sto i bind 1. Det finnes også mange gode nettsider med fototips. Google f.eks. "photo tips" eller "landscape photo tips" :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Startet å ta bilder for noen dager siden da jeg motok mitt første speilreflekskamera, Canon eos 550D. Har aldri tatt noe annet en feriebilder før det.

edit: Synes selv fokusen ble litt rar, skulle kanskje ikke ha fokusert i et hjørne?

Uten tvil et svært potent bilde, og med litt mindre blenderåpning samt et motiv i fokusområdet hadde gjort susen.

Det du også kan prøve, eller faktisk absolutt burde prøve er å justere kontrasten ned på kameraet ditt. Det klarer dermed å fange enda flere detaljer på mørke området. Bildet blir da blast, men når du så senere kjører opp kontrasten i photoshop etc slik at det vil se naturlig ut igjen, så har du langt mer detaljerte bildet.

Veeeeeldig vanlig å spille inn storfilmer med svært lav kontrast for så å kjøre den opp igjen i et program, comp for comp. Dermed har du mer kontroll for hva du kan gjøre i ettertid samt du får mange flere detaljer som sagt. I tillegg kan du leke med color grading og få bedre resultater grunnet et mer dynamikk og klarere detaljer. Nyanser i mørke områder er sykt viktig for å få et skikkelig resultat :)

Lenke til kommentar

Uten tvil et svært potent bilde, og med litt mindre blenderåpning samt et motiv i fokusområdet hadde gjort susen.

Det du også kan prøve, eller faktisk absolutt burde prøve er å justere kontrasten ned på kameraet ditt. Det klarer dermed å fange enda flere detaljer på mørke området. Bildet blir da blast, men når du så senere kjører opp kontrasten i photoshop etc slik at det vil se naturlig ut igjen, så har du langt mer detaljerte bildet.

Veeeeeldig vanlig å spille inn storfilmer med svært lav kontrast for så å kjøre den opp igjen i et program, comp for comp. Dermed har du mer kontroll for hva du kan gjøre i ettertid samt du får mange flere detaljer som sagt. I tillegg kan du leke med color grading og få bedre resultater grunnet mer dynamikk og klarere detaljer. Nyanser i mørke områder er sykt viktig for å få et skikkelig resultat :)

Endret av Tussi18
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...