Tweedledee Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Hei, Hvordan justerer jeg hastigheten på minnet mitt? Jeg har to DDR-DIMM PC2100 512MB DDR CL2.5 for 266MHz, men de kjører på 200MHz i følge Aida32... Hovedkortet har FSB på 266MHz så det skulle ikke være noe problem der. På forhånd takk! Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Se hva FSB er instilt på i BIOS.... Lenke til kommentar
dc Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 gå inn i bios'en din (trykk og hold DEL under oppstart), finn fram noe som heter no ala Memory Frequency og der kan du stille på det. Lenke til kommentar
Tweedledee Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 Takk for svar! I BIOS ser det ut til at FSB er 133MHz (jeg går ut fra at det er "real clock time" og korresponderer til 266MHz (?)). Når det gjelder minne-hastighet, fant jeg noen entryer for SDRAM. Der kunne jeg velge mellom SPD og USER (sistnevnte er vel da meg!). I tillegg stod det noe om HCLK-33 og CAS latency 2.5. Men når jeg starter maskinen, står det at DRAM-klokken er 200MHz og SDRAM CAS latency er 2... så det er fremdeles mye jeg ikke skjønner. Et søk på internett ga meg inntrykk av at HCLK-33 er en konfigurasjon som tillater FSB på 133MHz og minnebuss på 100MHz (altså det jeg har, men ikke VIL ha). Kunne fremdeles trenge noen gode tips! Lenke til kommentar
Bach Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Mener å huske jeg på mitt gamle KT7 kunne velge tre forskjellige kombinasjoner (HCLK-33, HCLK og HCLK+33). Se om du får satt denne verdien til HCKL og sjekk om ikke minnefarta blir 133MHz. Lenke til kommentar
Osram Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Kjekk liten guide her: http://www.tomshardware.com/howto/20030701/index.html Lenke til kommentar
Tweedledee Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 Takk, jeg digger dette forumet her, så mange flinke folk! Jeg satte hastigheten til "SPD", som whatis.com forteller meg er "serial presence detect", og da forstår BIOS at det er 133MHz RAM. Effekten blir vel da den samme som om jeg hadde satt den til HCLK. Like fullt gjør jeg det fremdeles litt dårligere i PCMark 2002 enn før jeg oppgraderte BIOS... Oh, well. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå