Gå til innhold

Hvite Busser til Polen og Tyskland

Anbefalte innlegg

Har dere hørt om organisjonen Hvite Busser?
Det er et fantastisk flott selskap som arrangerer turer til de tyske, polske og evt. tjekkiske konsentrasjonsleirene. Jeg selv tok turen nedover på klassetur. Noen andre som skal det samme/tenke seg nedover i fremtiden? Her har dere en video fra turen, slik at dere kan se hva dere evt. har i vente.

Endret av fredrikah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne har overhodet ikke noe i denne kategoriennei. Så mods burde komme på banen.

Men dette virker for meg mer som rekalme da de som skal nedover dit selv klarer å google "hvite busser" og vil da finne mye relevant.

VIrker som reklame for sine egen youtube dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et fantastisk flott selskap som arrangerer turer til de tyske, polske og evt. tjekkiske konsentrasjonsleirene.

Eller evt. en organisasjon som kynisk utnytter en folkemassakre for å tjene penger. allt etter hvordan du ser på det.

Lenke til kommentar

Er et tankevekkende paradoks at svensken Folke Bernadotte, som er opphavet til begrepet "De Hvite Bussene" og som reddet jøder fra tyske konsentrasjonsleire, ble skutt og drept i 1948 i Jerusalem av medlemmer fra den militante jødiske Lehi gruppen.

Ikke nok med det, lederen av Lehi, Yitzhak Shamir, ble senere Israelsk statsminister

http://en.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte

http://en.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte#Assassination

Det var takken han fikk

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et fantastisk flott selskap som arrangerer turer til de tyske, polske og evt. tjekkiske konsentrasjonsleirene.

Eller evt. en organisasjon som kynisk utnytter en folkemassakre for å tjene penger. allt etter hvordan du ser på det.

Vel, jeg så kjapt på regnskapstallene deres, og man kan spørre seg om de har tjent fett eller ikke. Ikke lett å si ut fra et regnskap heller. Før jeg vet noe sikkert velger jeg å si at det er noen som tjener til livets opphold ved å bevisstgjøre folk.

Lenke til kommentar

Det var nok synd at min klasse ikke dro til konsentrasjonsleirene da jeg gikk på ungdomsskolen, men kanskje de fleste har litt mer igjen for å reise dit når de er mer modne.

Likevel skulle det kanskje vært obligatorisk for skolene på Oslos østkant å reise dit.

Bedre at de får dratt dit senere i livet når de ikke er så lettpåvirkelige.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det var nok synd at min klasse ikke dro til konsentrasjonsleirene da jeg gikk på ungdomsskolen, men kanskje de fleste har litt mer igjen for å reise dit når de er mer modne.

Likevel skulle det kanskje vært obligatorisk for skolene på Oslos østkant å reise dit.

Har selv vært der, veldig gøy tur. Det jeg husker er hvor gøy vi hadde det på hotellene og i byene vi besøkte. Konsentrasjonsleirene reagerte ikke så mange på, fordi alle visste at nærmest akkurat det samme skjer med andre mennesker rundt om i verden. Tenk om de pengene heller hadde blitt brukt til å besøke fattige barn f.eks, og glede dem litt med vår hjelp og oppmerksomhet?

Lenke til kommentar

Har selv vært der, veldig gøy tur. Det jeg husker er hvor gøy vi hadde det på hotellene og i byene vi besøkte. Konsentrasjonsleirene reagerte ikke så mange på, fordi alle visste at nærmest akkurat det samme skjer med andre mennesker rundt om i verden. Tenk om de pengene heller hadde blitt brukt til å besøke fattige barn f.eks, og glede dem litt med vår hjelp og oppmerksomhet?

Harde mennesker.

At det skjer grusome ting andre plasser i verden betyr ikke at vi skal glemme historien av den grunn. Men si meg, hvor i verden har 10 millioner mennesker blitt drept i løpet av de siste 7-8 årene i et folkemord?

Og de fleste landene i Afrika ønsker ikke penger, men handel. Pengehjelp hjelper kun på kort sikt. Handel vil hjelpe dem på lang sikt og skape muligheter for industri og arbeid. Da hjelper det ikke så godt at land som EU stenger andre land ute fra deres marked.

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

Harde mennesker.

At det skjer grusome ting andre plasser i verden betyr ikke at vi skal glemme historien av den grunn. Men si meg, hvor i verden har 10 millioner mennesker blitt drept i løpet av de siste 7-8 årene i et folkemord?

Og de fleste landene i Afrika ønsker ikke penger, men handel. Pengehjelp hjelper kun på kort sikt. Handel vil hjelpe dem på lang sikt og skape muligheter for industri og arbeid. Da hjelper det ikke så godt at land som EU stenger andre land ute fra deres marked.

Vi skal ikke glemme historie, men det er seriøst på tide å legge dette bak seg. Og btw, om du referer til jødene, så er det ca 6 millioner, ikke 10. Uansett så døde ca 60 millioner i krigen. Jødene utgjorde 6 millioner av disse. Hva med de resterende 56?...

En annen ting er at det som er morsomt, er at folk fremdeles blir drept på brutale måter den dag idag. Hva med å fokusere på å hindre det, om det er mulig? Historie lærer vi i skoletimene - ikke ved å dra og se på gamle bygninger.

Og jeg refererte ikke til Afrika. Du behøver faktisk ikke å dra lenger enn til Øst-Europa f.eks. for å se elendigheten. Men det har du vel aldri tenkt på?

Lenke til kommentar

Vi skal ikke glemme historie, men det er seriøst på tide å legge dette bak seg. Og btw, om du referer til jødene, så er det ca 6 millioner, ikke 10. Uansett så døde ca 60 millioner i krigen. Jødene utgjorde 6 millioner av disse. Hva med de resterende 56?...

Jeg tenkte også slik en stund, men jeg innser at vi har godt av å huske historien, at alt ikke har vært så lyst som det er i dag, og at ikke alle har det bra en gang i dag. Krig er jo også noe en skulle tro at vi hadde ønsket å unngå.

Jeg snakker om holocaust som drepte ca. 10 millioner. At det var flere enn "bare" de 10 millionene som ble drept, er vel noe som blir fokusert ganske mye på? Holocaust var bare en del av det som skjedde under WW2.

En annen ting er at det som er morsomt, er at folk fremdeles blir drept på brutale måter den dag idag. Hva med å fokusere på å hindre det, om det er mulig?

Vi kan prøve å påvirke, men vår makt skal(hvertfall i teorien) være begrenset til å gjelde innenfor våre grenser. Selv er jeg med på Amnesty sine SMS-aksjoner, og det er noe som har vist seg å virke i mange tilfeller hvor personer hare blitt dømt til dødstraff, tortur eller andre ting hvor de selv står uten rettigheter og vil bli rammet.

Historie lærer vi i skoletimene - ikke ved å dra og se på gamle bygninger.

Så du lærte ingenting om WW2 under din tur?

Og jeg refererte ikke til Afrika. Du behøver faktisk ikke å dra lenger enn til Øst-Europa f.eks. for å se elendigheten. Men det har du vel aldri tenkt på?

Det er en av grunnene til at jeg er mot Schengen, så jeg har tenkt litt på det jo. Afrika er vel det kontinentet som er hardest rammet av absolutt fattigdom, så derfor var det et godt eksempel.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte også slik en stund, men jeg innser at vi har godt av å huske historien, at alt ikke har vært så lyst som det er i dag, og at ikke alle har det bra en gang i dag. Krig er jo også noe en skulle tro at vi hadde ønsket å unngå.

Jeg snakker om holocaust som drepte ca. 10 millioner. At det var flere enn "bare" de 10 millionene som ble drept, er vel noe som blir fokusert ganske mye på? Holocaust var bare en del av det som skjedde under WW2.

Vi skal så klart huske historie, påstår ikke noe annet. Men jeg føler det er på tide å se fremover. Og nei, dersom du drar til disse konsentrasjonsleirene med guider skal du jaggu få høre hvor mange jøder som ble drept. Hele tiden. Og nå tuller jeg ikke altså, jeg er helt seriøs.

Vi kan prøve å påvirke, men vår makt skal(hvertfall i teorien) være begrenset til å gjelde innenfor våre grenser. Selv er jeg med på Amnesty sine SMS-aksjoner, og det er noe som har vist seg å virke i mange tilfeller hvor personer hare blitt dømt til dødstraff, tortur eller andre ting hvor de selv står uten rettigheter og vil bli rammet.

Flott! There you go.

Så du lærte ingenting om WW2 under din tur?

Ingenting jeg ikke kunne lært i klasserommet her i Norge, nei.

Poenget mitt uansett er at vi bruker altfor mye tid og penger på historien, og som skjedde for rundt 60 år siden. Hva med å lære fakta om krigen, kanskje se film osv, men fokusere på det onde som foregår her og nå? Du skjønner hva jeg mener? Time to move on!

Lenke til kommentar

Ingenting jeg ikke kunne lært i klasserommet her i Norge, nei.

Poenget mitt uansett er at vi bruker altfor mye tid og penger på historien, og som skjedde for rundt 60 år siden. Hva med å lære fakta om krigen, kanskje se film osv, men fokusere på det onde som foregår her og nå? Du skjønner hva jeg mener? Time to move on!

At vi kan fokusere mer på det som skjer i dag er jeg enig i, men ikke på bekostning av det som har skjedd de siste 100 årene. Kutt norsk-faget ned til halvparten. Mye som kan gjøres der, uten at jeg skal gå inn på det i denne tråden.

Å lære om det som skjer i dag kan også være litt vanskligere enn å lære om det som skjedde for 60 år siden, da det gjerne er mye politikk innblandet, og lærere, som mange andre, har nok sine egne meninger og vil vanskelig kunne være helt objektive.

Lenke til kommentar

At vi kan fokusere mer på det som skjer i dag er jeg enig i, men ikke på bekostning av det som har skjedd de siste 100 årene. Kutt norsk-faget ned til halvparten. Mye som kan gjøres der, uten at jeg skal gå inn på det i denne tråden.

Å lære om det som skjer i dag kan også være litt vanskligere enn å lære om det som skjedde for 60 år siden, da det gjerne er mye politikk innblandet, og lærere, som mange andre, har nok sine egne meninger og vil vanskelig kunne være helt objektive.

Igjen: Historie er viktig, og skal ikke glemmes nei, overhodet ikke. Men jeg synes vi legger altfor mye krefter i å dra til konsentrasjonsleirer etc og høre på unødvendige ting når vi heller kunne hjulpet til med dagens problemer.

Og at det er vanskeligere å forstå hva som skjer idag er bare en enda større grunn til at vi bør fokusere mer på det.

Lenke til kommentar

Igjen: Historie er viktig, og skal ikke glemmes nei, overhodet ikke. Men jeg synes vi legger altfor mye krefter i å dra til konsentrasjonsleirer etc og høre på unødvendige ting når vi heller kunne hjulpet til med dagens problemer.

Og at det er vanskeligere å forstå hva som skjer idag er bare en enda større grunn til at vi bør fokusere mer på det.

Mente ikke at vi ikke bør lære om det som skjer i dag bare fordi det enda er et politisk tema, men vrien på det vil nok bli etter hvilken lærer en har hatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...