Broseen Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Hei. Er det piggdekkavgift i Kristiansand? Har googlet endel, men finner bare forslag, ikke konkret om det er eller kommer avgift til vinteren. Noen som vet? Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Skal da vell være skiltet om det så er? Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Jeg skal ikke kjøre der før til høsten, så ser det ikke før da. Evt om det kommer skilt denne vinteren? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Med mindre piggdekkavgift ble innført denne vinteren har man ikke dette i Kristiansand. Jeg flyttet fra byen for et år siden, og på det tidspunktet hadde man ikke innført piggdekkavgift. Så vidt meg bekjent var det heller ikke et tema, så jeg vil tippe at man fremdeles kan kjøre vederlagsfritt på piggdekk. Tillegg: Dersom dette skulle være aktuelt vil det alltid være skiltet med informasjon om avgiften, og hvordan den kan betales. Endret 8. juni 2011 av tor_erik Lenke til kommentar
Atvar Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Som tor_erik skriver, så er det ingen piggdekkavgift i Kristiansand enda. Mener å huske at det ble debattert for noen år siden, og at det er en utredning på gang, men ingenting er vedtatt foreløpig. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Nei det er ikke, men håper det blir! Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Nei det er ikke, men håper det blir! Hvorfor? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Fordi piggdekk er bare no støyende, støvende dritt som bidrar til å slite veiene enda fortere, og de terroriserer garasjegulvet i fellesgarasjen her til de grader... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Fordi piggdekk er bare no støyende, støvende dritt som bidrar til å slite veiene enda fortere, og de terroriserer garasjegulvet i fellesgarasjen her til de grader... Det var da voldsomt. Piggdekk har også sin funksjon, selv om de aller fleste som bor i eller omkring byer ikke har behov for å bruke dem. På en annen side skal man være glad for at eksempelvis utrykningskjøretøy bruker piggdekk slik at de kan komme fram over alt, også der veien er islagt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Fordi piggdekk er bare no støyende, støvende dritt som bidrar til å slite veiene enda fortere, og de terroriserer garasjegulvet i fellesgarasjen her til de grader... Slik jeg har forstått det så er det ikke ønskelig at hele bilparken kjører piggfritt. Da risikerer vi at snø eller isdekte veier blir helt polert og speilglatte. Piggdekk og kjettinger røsker opp i is og snø og skaper litt mere friksjon. Så derfor kan det være fordelaktig at en liten del av bilene benytter pigger. Kanskje veimyndighetene i Kristiansand vurderer at fordelingen mellom pigg/piggfritt er akseptabelt og derfor ikke ønsker å regulere bruken med gebyr? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Slik du har forstått, ja.. Er det en myte, eller er det bevist? Og med de bare veiene vi har her i kristiansand om vinteren pga overdreven salting, så er det null og nada vits med pigger... Derfor blir veien ødelagt, for folk kjører piggdekk på bar vei. Jeg er forsåvidt enda mer mot salting. Jeg kjører mye heller på en vei med litt godt pakket snø, enn saltet vei i -5 grader slik at jeg må bruke flere liter spylervæske i uken.. Pappa har kjørt piggfritt siden det året de ble "lansert", og har aldri tenkt på å bytte tilbake... Et år gammelt piggdekk vs et år gammelt piggfritt, så henger piggfritt bedre.. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Slik du har forstått, ja.. Er det en myte, eller er det bevist? Og med de bare veiene vi har her i kristiansand om vinteren pga overdreven salting, så er det null og nada vits med pigger... Derfor blir veien ødelagt, for folk kjører piggdekk på bar vei. Nå er det vel kun hovedveiene som saltes, og det er jo et enormt veinett utenom. Selv om du ikke føler behov for pigger så kan det være andre som har en bratt kneik opp til huset som må ha pigger for å komme seg opp. Noen føler seg også sikrere med piggdekk på hjula. Så da har man et lite dillemma, sikkerhet/fremkommelighet vs veislitasje/miljø. Det finnes ikke noe fasitsvar. Byer som har innført piggdekkgebyr har vel store miljøproblemer med svevestøv. Jeg tror ikke Kristiansand har dette problemet (?) Vi har bomringen i Kristiansand, der satsene nylig ble hevet kraftig. La oss ikke belaste bilistene med flere unødvenige tullete gebyrer. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Jeg har aldri hatt noen problemer, hverken i kristianby, på stokkelandsveien, over kulia, songdalsveien eller noe. De føler seg sikrere med piggdekk, men er de det? Vi belaster ikke bilistene med flere tullete gebyrer, vi belaster piggdekkbrukerene med ett ekstra genialt gebyr =) Piggdekk er falsk trygghet... IMO Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Ok, jeg tror vi avventer videre diskusjon om piggdekkbruk...det er liksom ikke rette årstiden...selv om vi nå går mot mørkere tider Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Den diskusjonen har vært oppe så mange ganger før likevel.. skal man først ha piggdekk så skulle det vært skikkelig rørpigg på en cm Anyway, så klarer jeg meg i det som er av bakker, men 4wd.. =) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Bare et spørsmål her ( selv om jeg ikke er fra riktig by). Er det virkelig rettferdig at alle som kjører med piggdekk skal pålegges en ekstra avgift når det er et viss behov for slike ? En tanke som man også bur ta over seg er at de som er vant med piggdekk mest sannsynlig vil være farligere på veien hvis de blir tvunget over til piggdekk . så kan man stille seg spørsmålet hvorfor utrykningskjøretøy o.l bruker spesielle piggdekk (med lengre eller flere pigger en normalt ) hvis piggfritt skal være så bra ? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) I Oslo så er det slik at de som skal inn i byen må betale, ja? Ikke alle som har piggdekk.. Du svarte på ditt eget spm.. SPESIELLE.. Men litt rart at de likevel måtte finne frem den gamle vw sykebilen i rødt og hvitt den ene vinteren fordi det var den eneste som kom fram fordi den hadde 4wd når piggdekk er så bra som folk skal ha de til? Jeg kjørte på piggdekk i fjor, for det fulgte med bilen. Nokian hakka 5. Byttet til piggfritt i løpet av vinteren, merket ikke forskjell. Det var på en fwd... Beklager krøkkete skriving, er skrevet på telefon. Endret 23. juni 2011 av TMK9C Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) Slik du har forstått, ja.. Er det en myte, eller er det bevist? Og med de bare veiene vi har her i kristiansand om vinteren pga overdreven salting, så er det null og nada vits med pigger... Derfor blir veien ødelagt, for folk kjører piggdekk på bar vei. Jeg er forsåvidt enda mer mot salting. Jeg kjører mye heller på en vei med litt godt pakket snø, enn saltet vei i -5 grader slik at jeg må bruke flere liter spylervæske i uken.. Altså, hvis du verken skal ha salting eller piggdekk vil du få en blankpolert overflate som blir speilglatt. Bare sånn at vi har det på det rene. Videre hevder du i en senere post at piggdekk er falsk trygghet. Vel, det kommer helt an på forholdene, og ikke minst sjåføren som sitter bak rattet. Jeg har god erfaring fra begge typer vinterdekk, men velger uten tvil piggdekk dersom jeg har behov for å kunne ta meg fram på isbelagte veier. Piggfrie dekk har INGENTING å stille opp med på is - det er nesten som å kjøre på sommerdekk. Skal jeg derimot bare bevege meg på vanlig snøføre og våt asfalt, velger jeg heller piggfrie dekk. Først og fremst fordi det er mer behagelig. Men jeg må understreke at piggdekk er langt fra noen falsk trygghet på isete føre, det er tvert imot en nødvendighet. Endret 23. juni 2011 av tor_erik Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Jeg mente enten salt eller pigg. Skrev på mobilen, så ikke like enkelt å se hva jeg har skrevet for å få resten riktig. Så du har ett sett med pigg og ett med piggfritt som du bytter mellom avhengig av føre, eller har du James bond bil som får piggdekk med ett knappetrykk? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 I Oslo så er det slik at de som skal inn i byen må betale, ja? Ikke alle som har piggdekk.. Du svarte på ditt eget spm.. SPESIELLE.. Men litt rart at de likevel måtte finne frem den gamle vw sykebilen i rødt og hvitt den ene vinteren fordi det var den eneste som kom fram fordi den hadde 4wd når piggdekk er så bra som folk skal ha de til? Jeg kjørte på piggdekk i fjor, for det fulgte med bilen. Nokian hakka 5. Byttet til piggfritt i løpet av vinteren, merket ikke forskjell. Det var på en fwd... Beklager krøkkete skriving, er skrevet på telefon. nå er det enkelte ( fra tidligere debatter om det samme ) som hevder at moderne biler har så mange moderne hjelpesystemer innebygget at det på en måte kompenserer for piggdekk når det brukes piggfritt. egentlig er det bare tøv. piggdekk er hovedsakelig beregnet for is og vått is ( noen mer at man kan bruke kjettinger i stedet ) . her er problemet at ikke alle biler er laget for å kunne benytte kjettinger. piggfri dekk er beregnet på tørt vinterføre. ingen av delene er optimalt uansett føre siden føret vanligvis er et sted mellom tørt vintreføre og overflate van med is under , mye på grunn av at det saltes enkelte steder mens det ikke gjøres andre steder . Ideelt sett så skulle man ha hat disse james bond dekkene der man kan dra inn piggene når det ikke er behov. Nå er det slik at virkeligheten ikke er slik . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå