stich_it Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Når han kjører en 100% original moped (han kjører ikke over 45km/t) og han tilfeldigvis blir stoppa og de sender han på vising for ukjente grunner, så finner de ut på visninga at mopeden KAN gå i 55, selv om den er original. Da har de ikke lov å gi han bot, bare fordi den KAN gå i 55, hadde han selv vært ansvarlig for at den kunne gå i 55 så hadde det vært andre boller, men de fleste nye, originale scootere/mopeder går gjerne i 50-50 på toppfart. Da jeg fikk min helt nye scooter så fikk jeg lett 60 i nedoverbakke... Det står i loven at en moped ikke skal gå fortere en 45km/t, da med kjente unntak av de som er registrert før et vist tidspunkt som går under andre bestemmelser. men siden denne er ny (antar jeg) så blir ikke det gjeldene. så er det hvorfor man kan streffes vis den går for fort originalt. det er så enkelt som at man som eier og eller fører av et kjøretøy er til en vær tid ansvarlig for at dette kjøretøyet er i forskriftsmessigstand. det er derfor føreren av bilen får bota vis man blir bøtelagt for å kjøre med f.eks. defektepærer. så... vis en moped av politiet blir bevist å gå fortere enn 45km/t ja da kan de vis de vil straffe deg for det. mener det legges inn sikkerhetsmargin når målingen foretas. Vis man følger loven så nytter det ikke å si: "men den er jo original må jo få lov da", man er likefult ansvarlig som eier/fører av mopeden. se paragraf 2-3 punkt 2 i kjøretøyforskriften: 2. Ellers gjelder følgende definisjoner:a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt. til simentp: at eieren slapp bota var da en vurdering av de som foretok målingen, dette skjer ganske ofte og derfor er det mange som tror at det er lov å ha moped som går så fort. ellers enig med deg i at det bør sjekkes opp mot gps eller lignende. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Når han kjører en 100% original moped (han kjører ikke over 45km/t) og han tilfeldigvis blir stoppa og de sender han på vising for ukjente grunner, så finner de ut på visninga at mopeden KAN gå i 55, selv om den er original. Da har de ikke lov å gi han bot, bare fordi den KAN gå i 55, hadde han selv vært ansvarlig for at den kunne gå i 55 så hadde det vært andre boller, men de fleste nye, originale scootere/mopeder går gjerne i 50-50 på toppfart. Da jeg fikk min helt nye scooter så fikk jeg lett 60 i nedoverbakke... Det står i loven at en moped ikke skal gå fortere en 45km/t, da med kjente unntak av de som er registrert før et vist tidspunkt som går under andre bestemmelser. men siden denne er ny (antar jeg) så blir ikke det gjeldene. så er det hvorfor man kan streffes vis den går for fort originalt. det er så enkelt som at man som eier og eller fører av et kjøretøy er til en vær tid ansvarlig for at dette kjøretøyet er i forskriftsmessigstand. det er derfor føreren av bilen får bota vis man blir bøtelagt for å kjøre med f.eks. defektepærer. så... vis en moped av politiet blir bevist å gå fortere enn 45km/t ja da kan de vis de vil straffe deg for det. mener det legges inn sikkerhetsmargin når målingen foretas. Vis man følger loven så nytter det ikke å si: "men den er jo original må jo få lov da", man er likefult ansvarlig som eier/fører av mopeden. se paragraf 2-3 punkt 2 i kjøretøyforskriften: 2. Ellers gjelder følgende definisjoner:a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt. Litt rart da at 99% av alle nye mopeder får en toppfart på noe mellom 50-55km/t. Endret 19. juni 2011 av baguett Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Litt rart da at 99% av alle nye mopeder får en toppfart på noe mellom 50-55km/t. godt mulig men det endrer ikke reglene. det at de som utfører kontrollene ofte ser gjennom fingrene så lenge det er "bare litt" avvik er enn annen sak. man er som fører og eier ansvarlig for at kjøretøyet er i forskritsmessig stand. Paragraf 23 i veitrafikkloven: § 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m. Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet. Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand. så må man og ta høyde for en viss feilvisning på speedoen til mopeden eventuelt. Endret 19. juni 2011 av stich_it Lenke til kommentar
baguett Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Litt rart da at 99% av alle nye mopeder får en toppfart på noe mellom 50-55km/t. godt mulig men det endrer ikke reglene. det at de som utfører kontrollene ofte ser gjennom fingrene så lenge det er "bare litt" avvik er enn annen sak. man er som fører og eier ansvarlig for at kjøretøyet er i forskritsmessig stand. Paragraf 23 i veitrafikkloven: § 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m. Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet. Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand. så må man og ta høyde for en viss feilvisning på speedoen til mopeden eventuelt. Det er rart at den loven også gjelder for mopeder, er jo nesten litt latterlig. jaja, Norges lover.... hva skal man gjøre med det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå