Gå til innhold

Hvilken SSD er best til torrent-server?

Anbefalte innlegg

Hei,

det høres kanskje sært ut med SSD i en pc som skal stå å kjøre torrent-nedlastinger, men grunnen er at dette også blir en HTPC i stua og må derfor være stille.

Det vil sannsynligvis være en liten "ferdig" HTPC med windows på, f.eks. ZBox. Har alt Boxee Box som avspiller, og har Synology NAS som medielager, så denne HTPC'en skal dekke resterende behov (BlueRay, PlayOn, Spotify, ...) samt stå å gå hele døgnet med torrent-nedlasting.

Spørsmålet er: Hvilke av alle testene som gjøres i SSD-benchmarks er mest relevant for torrent-nedlasting, eller rett og slett hvilken SSD er best til dette formålet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sekvensiell ytelse er mest relevant. Sandforce-kontrollere er ikke å anbefale, da jeg vil tippe de fleste torrentfiler er komprimerte og Sandforce-disker komprimerer data for høyere ytelse.

Intel 510 er et alternativ om du er opptatt av mest ytelse, men jeg tviler på at torrent-nedlasting er så tungt at du ikke vil klare deg med en hvilken som helst SSD med over 50 MB/si lese- og skrivehastigheter vil duge.

Du har ikke vurdert en 2.5" 5400RPM? Disse pleier å være veldig stille og har en langt bedre pris/GB ;)

Lenke til kommentar

Annen sak som har blitt nevnt tidligere ved snakk om torrents og SSD er slitasje.

Ikke relatert til TRIM, men generell utsliting av SSD'en, har derfor alt av torrents her i huset på harddisker som slites av å være i drift over tid enn skriveoperasjoner.

Lenke til kommentar

Her i huset lever maskinene ekstra lenge, når de blir gamle ender de bare opp med "degradert" tjeneste som for eksempel en simpel server etc.

Socket A maskinen min er idag retro PC for spill som ikke liker XP og som ikke kan kjøres virtuellt.

Så jeg må planlegge litt levetid i komponentene mine.

Lenke til kommentar

Tror ikke dere trenger å være bekymret for levetid på SSD. Eneste måten å knele de på er å sette dem i et servermiljø. @Anvil tester på XS hvor mye de kan skrive til en Kingston 40GB (Intel X25-V innmat) og en Intel 320 40GB før all nand brikkene i SSD er brukt opp.

Foreløpig har de kommet til over 80TB og de fungerer helt fint ennå. Hvis verdiene fra Smartinfoen stemmer så vil de klare å skrive opptil 180-190 TB før det er natta.

Intel 320 kommer med 5 års garanti i tillegg og da blir det opp mot 100GB om dagen i 5 år. De færreste har så voldsomme skriveoperasjonen hvis man ser bort i fra store servermiljøer.

post-140856-0-66155600-1307552827_thumb.png

Trenden

post-140856-0-17663300-1307553173_thumb.png

Tråden finner dere her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...