Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Dataelektronikk: Utgang på Basic Stamp?

Anbefalte innlegg

Jeg ble litt usikker på hva jeg skulle lage for noe type utgang til denne kretsen jeg lager i forbindelse med eksamen jeg skal ha i morgen. Jeg husker ikke akkuratt oppgaveteksten, men oppgaven var å lage en krets med to "sensorelementer" og en "utgang".

Jeg tenkte bare mest mulig på å lage selve delen til sensorene, og da gjorde det enkelt å satt inn bare trykkbrytere som "elementer". Siden det er jo en grei måte å vise hvordan du kan illustrere 2 stk elementer i en Basic Stamp-modul. Dummy`er for noen elementer i andre ord.

Spørsmålet/Problemet

Jeg tenkte ikke på noe "utgang", så det tar jeg ikke med. Det jeg gjerne vil ha input om er om jeg kunne ha lagt til noe ekstra for eller hva jeg skulle gjort anderledes med koblingen for å få til en utgang. Fordi jeg er litt tom på om hvordan utgang det menes.

Sjekka programmet, fikk debbug`en til å funke flotters. Og simuleringen gikk fint. Får poste program i sin helhet her siden hvis det er noe folk har lyst på å se.

Her er kretsen i praksis for å gi et lite inntrykk:

post-115035-0-20391800-1307478609_thumb.jpg

Endret av Maury
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med å få til en utgang? Alle pins på prossessoren kan jo defineres som inn/utgang i pbasic.

Mulig jeg er litt på bærtur nå men har drevet med Stamp BS2 i to år nå, riktignok på et sånt komplett brett... =P

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk TMB, jeg tok en liten tenkepause.

Å kom fram til svaret.

Det jeg har lagd viser at jeg har trykket en av bryterne eller begge, slik at jeg har aktivert "prosessen". Når jeg trykker igjen avsluttes prosessen og simuleres av at lysdioden slår/på seg.

Lysdioden blir da en utgang, og hence spørsmålet jeg på en måte stilte ble løst på grunn av kommentaren din. Åå grunn jeg rett og slett ikke klarte å komme fram til det åpenbare. Slik skjer når jeg sitter med eksamensnerver for noe jeg har gjort passe greit.

Lenke til kommentar

Det ble en vipp på 4 og 5 på eksamen til informasjon og. :)

(Beståelse var det eneste jeg sikta til)

Den forbedringen jeg skulle gjøre på eksamensdagen var å legge til en til sensor. Noe jeg gjorde ved å bare skrive inn en ekstra inngang i programmet. Å endre koblingen til å ha en ekstra sensor.

Glad dette er ferdig, og igjen takk for det du sa til meg. At jeg ikke skjønte uten å tenke meg om at LED`en blir en utgang var nesten flaut :p

Lenke til kommentar

Haha, fint at det gikk bra da :p

Hadde faktisk Basic Stamp-prøve selv i dag, satser på sekser, var egentlig veldig lett. :)

Kan fort bli glemsk på sånne småting når man er nervøs, i know the feeling :p

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...